Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPZ_M04_Psycholog zdrowia jako badacz i diagnosta 06-PS-NM-235
Laboratorium (L) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Zgodnie z kolejnością realizowanych zajęć.

2. Pomiar psychologicznych aspektów zdrowia i choroby.

• Sheridan C., Radmacher S. (1998). Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia rozdz. 3: Krytyczne spojrzenie na badania nad zdrowiem.

• Dobrogowska-Schlebusch E., Niedźwiecka B. (2014). Narzę-dzie Ewaluacji Serwisów Internetowych o Zdrowiu – wstęp-na faza konstrukcji oraz charakterystyka trudności metodo-logicznych związanych z tworzeniem instrumentu do oce-ny jakości internetowych zasobów informacji o tematyce zdrowotnej. ZIN (52(2), 110-134.

• Krzesaj M. (2016). Wybrane narzędzia i metody ewaluacji jakości informacji na stronach WWW. W: A. Czerwiński, A. Jańdziak, M. Krzesaj (red.) Informacja dobro publiczne czy prywatne. Wydawnictwo Uniwersytet Opolski, Opole, s. 115-125.

3. Wybrane zasoby a zdrowie: optymizm i nadzieja a zdrowie (31.03. 2020)

• Trzebiński J., Zięba M. (2015). Właściwości psychometrycz-ne kwestionariusza BHI-R. Wstępny raport z badań walida-cyjnych. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/281116316_Wlasciwosci_psychometryczne_kwestionariusza_BHI-R_Wstepny_raport_z_badan_walidacyjnych

• Zaleszczyk K., Kot P. (2015). Nadzieja na sukces a trudności w podejmowaniu decyzji zawodowych. Roczniki Psycholo-giczne, XVIII, 4, 599-609

• Zięba, M., Czarnecka-van Luijken, J. i Wawrzyniak, M. (2010). Nadzieja podstawowa i wzrost potraumatyczny. Studia Psychologiczne. t. 49 (2010), z. 1, 109–120.

Literatura uzupełniająca:

• Juczyński Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. PTP, Warszawa. Podrozdział: Test Orientacji Życiowej – LOT-R.

• Trzebiński J., Zięba M. (2003). Nadzieja; strata i rozwój. Psychologia Jakości Życia, 2(1), 5-33.

• Łaguna M. Trzebiński J., Zięba M. (2005) Kwestionariusz Nadziei na Sukces. Podręcznik. PTP, Warszawa.

• Trzebińska E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 96-100.

• Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2010). Osobowość – stres a zdrowie. Difin. Podrozdział 4.2.

• Zdankiewicz-Ścigała E. (2009). Nadzieja podstawowa jako moderator procesu adaptacji po traumie. W: J. Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (red.) Konsekwencje psychiczne traumy. Uwarunkowania i terapia. Scholar, Warszawa.

4. Stres i radzenie sobie ze stresem a zdrowie. Pomiar stylów i strategii zaradczych. Poziom odczuwanego stresu.

• Heszen I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWN. Roz-dział 5.2.1 i 5.2.2.

• Juczyński Z., Ogińska-Bulik (2009). Narzędzia pomiaru stre-su i radzenia sobie ze stresem. PTP, Warszawa. Rozdziały1, 2 i 3 (Inwentarze COPE i MINI-COPE, Skala Odczuwanego Stresu PSS-10).

• Brudek J., Steuden S. (2016). Samoocena, nadzieja na suk-ces i style radzenia sobie ze stresem a satysfakcja z mał-żeństwa w okresie późnej dorosłości. Gerontologia Polska, 24 s. 83-90.

• Gołuch D. (2011). Poziom lęku i nadziei na sukces a style radzenia sobie ze stresem u maturzystów. Studia Psycholo-gica UKSW 11(1), s. 33-50.

Literatura uzupełniająca:

• Heszen-Niejodek I. (2000). Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie. W: (red.) J. Strelau. Psychologia. Podręcznik akademicki t.3. Gdańsk: GWP.

• Strelau J., Jaworowska A., Wrześniewski K. Szczepaniak P. (2005). Podręcznik do Kwestionariusza radzenia sobie w sytuacjach stresowych (CISS) Endlera i Parkera. PTP, Warszawa.

6. Diagnoza psychologicznych aspektów zdrowia i choroby z uwzględnieniem jej kontekstu systemowego (26.05. 2020)

• Heszen I. Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN; rozdz. 16.

• Sęk H., Pasikowski T. (2005). Psychologiczna diagnoza kliniczna– etapy postępowania diagnostycznego a wynik diagnozy. W: H. Sęk (red.) Psychologia kliniczna t.1. Warszawa: PWN.

• Wirsching M. (1994). Wokół raka. Gdańsk: GWP. Rozdziały I-V.

• Chrząstkowski Sz. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin. Warszawa: Paradygmat . Rozdz. 3.

Metody i kryteria oceniania:

1. KOLOKWIUM:

A. Test wiedzy

Student powinien posiadać wiedzę na temat wybranych technik diagnostycznych i pomiarowych wykorzystywanych w psychologii zdrowia i jakości życia oraz umiejętność krytycznej oceny przydatności tych technik w badaniach empirycznych i diagnostycznych.

Test składać się będzie z pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru sprawdzających wiedzę studentów na temat technik diagnostycznych i pomiarowych wykorzystywanych w psychologii zdrowia i jakości życia. Kryteria oceny:

50-60% możliwych do uzyskania punktów dst

60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst

70-80% możliwych do uzyskania punktów db

80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db

90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bbd

B. Pytania problemowe

Umiejętność krytycznej oceny przydatności poznanych metod oraz możliwości wykorzystania ich na potrzeby badań, uwrażliwienie na problemy etyczne pojawiające się w pracy z pacjentem i umiejętności ich rozwiązania w zgodzie nakazami etyki zawodowej.

Kryteria oceny:

50-60% możliwych do uzyskania punktów dst

60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst

70-80% możliwych do uzyskania punktów db

80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db

90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bdb

2. Opracowanie w 2-3 osobowych grupach projektu badań empirycznych osadzonych w obszarze psychologii zdrowia i jakości życia, opracowany Projekt powinien zawierać: Wstęp teoretyczny, problematykę proponowanego badania (w tym hipotezy), obraz przestrzeni zmiennych i ich operacjonalizację, charakterystykę wykorzystanych narzędzi, planowany przebieg badania oraz proponowaną analizę statystyczną (adekwatną do postawionych hipotez). W projekcie powinna być uwzględniona – adekwatna do postawionego problemu – bibliografia, cytowana zgodnie z obowiązującymi w pracach psychologicznych, standardami. Jeśli w planowanym badaniu będą wykorzystane autorskie metody pomiarowe należy je zamieścić w załączniku. Nieprzekraczalny termin złożenia projektów do oceny: przedostatnie zajęcia w semestrze.

3. Dodatkowo oceniany będzie stopień zaangażowania i merytoryczny wkład w dyskusję w trakcie zajęć, a więc umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do rozwiązywania problemów badawczych i diagnostycznych z obszaru psychologii zdrowia i jakości życia; kompetencje interpersonalne i komunikacyjne, respektowanie standardów etycznych w zakresie proponowanych działań praktycznych;

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające.

2. Pomiar psychologicznych aspektów zdrowia i choroby.

3. Wybrane zasoby a zdrowie: optymizm i nadzieja a zdrowie

4. Stres i radzenie sobie ze stresem a zdrowie. Pomiar stylów i strategii zaradczych. Poziom odczuwanego stresu.

5. Praca w grupowa nad projektami badań.

6. Diagnoza psychologicznych aspektów zdrowia i choroby z uwzględnieniem jej kontekstu systemowego

7. Zajęcia zaliczeniowe.

Metody dydaktyczne:

W ramach zajęć (15 godzin) - dyskusja na temat specyfiki diagnozy oraz na temat metod i technik pomiarowych wykorzystywanych w psychologii zdrowia i jakości życia – obszarem ich możliwych zastosowań i ograniczeń.

Prezentacja i analiza w małych grupach studium przypadku pacjenta chorego somatycznie, ćwiczenia w opracowywaniu opinii psychologicznej dotyczącej analizowanego przypadku.

Dyskusja nad problemami badawczymi z obszaru psychologii zdrowia i jakości życia.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 17:45 - 19:15, sala 341/341A
Joanna Mateusiak 9/13 szczegóły
2 co drugi wtorek (parzyste), 19:30 - 21:00, sala 341/341A
Joanna Mateusiak 9/13 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)