GENETYKA MOLEKULARNA 0305-BF-S1-12-23
Laboratorium (L)
semestr letni 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Lit. obowiązkowa: 1.Brown T.A. 2012. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN 2.Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.R.H. 2013. Krótkie Wykłady. Biologia Molekularna. Wydanie III, PWN, W-wa Lit. uzupełniająca: 1. Fletcher H.L., Hickey G.I., Winter P.C. 2011. Krótkie wykłady. Genetyka. Wydawnictwo Naukowe PWN 2. Węgleński P. 2006. Genetyka Molekularna. Wydanie II, Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa 3. Kur J. 1994. Podstawy inżynierii genetycznej. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 4. Kłyszejko-Stefanowicz L. 1999. Ćwiczenia z biochemii. PWN, W-wa |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia laboratoryjne realizowane są w trzech modułach obejmujących cześć genetyczną, mikrobiologiczną i biochemiczną. Aby zaliczyć laboratoria, student zobowiązany jest uzyskać ocenę pozytywną oddzielnie z każdego z tych modułów. Ostateczna ocena z części laboratoryjnej jest średnią z trzech ocen otrzymanych z każdego z powyższych modułów. Umiejętności studenta weryfikowane są za pomocą kolokwiów sprawdzających wiedzę z kolejnych bloków tematycznych. Kolokwia obejmują zagadnienia teoretyczne, jak i analizę wyników eksperymentów (np.: analiza żeli). Kolokwia przeprowadzane są w sposób stacjonarny (podczas zajęć) lub zdalnie (np: za pośrednictwem aplikacji Teams). Stosuje się punktowy system oceny pytań na kolokwium. Kolokwia należy zaliczyć w terminach wyznaczonych przez prowadzących. Nieobecność nieusprawiedliwiona na kolokwium jest równoznaczna z oceną niedostateczną z tego kolokwium. Skala do wyliczania oceny z kolokwium cząstkowego: bdb: 91-100% punktów +db: 81-90% punktów db: 71-80% punktów +dst: 61-70% punktów dst: 51-60% punktów ndst: 0-50% punktów W części genetycznej i mikrobiologicznej na ogólną ocenę składa się średnia arytmetyczna z poszczególnych kolokwiów. W części biochemicznej student zobowiązany jest dodatkowo do przygotowania sprawozdania z przebiegu prowadzonych doświadczeń. Ocena ogólna z tej części składa się w 30% z oceny ze sprawozdania i w 70% z oceny z kolokwium. |
||
Zakres tematów: |
Część biochemiczna: 1. Izolacja plazmidowego DNA z komórek bakterii jako element klonowania fragmentów DNA 2. Izolacja DNA na przykładzie chromosomalnego DNA bakteryjnego Część genetyczna: 1. Cięcie DNA za pomocą enzymów restrykcyjnych i ligacja jako podstawowe metody biologii molekularnej 2. Reakcja PCR jako podstawowa metoda biologii molekularnej 3. Ocena zmienności genetycznej za pomocą markerów opartych o sekwencje mikrosatelitarne 4. Sekwencjonowanie wybranych fragmentów DNA Część mikrobiologiczna: 1. Koniugacja bakteryjna jako zjawisko rekombinacji genetycznej 2. Transformacja bakterii jako podstawa do klonowania fragmentów DNA |
||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia laboratoryjne prowadzone stacjonarnie lub zdalnie za pomocą aplikacji Teams w wypadku zaistnienia sytuacji wyjątkowego zagrożenia epidemicznego. Zajęcia stacjonarne: - wprowadzenie teoretyczne z aktywnym udziałem studentów, w oparciu o prezentacje audiowizualne oraz praca laboratoryjna pod nadzorem prowadzącego, mająca na celu praktyczne zapoznanie studentów z podstawowymi technikami genetyki molekularnej, - wykonywanie eksperymentów według przygotowanych instrukcji, mające na celu poznanie zasad prawidłowego planowania i prowadzenia eksperymentów z użyciem określonej techniki molekularnej, - analiza i interpretacja wyników eksperymentów oraz dyskusja i formułowanie wniosków, Zajęcia zdalne: - prowadzone wykorzystaniem aplikacji Teams w ramach utworzonego zespołu, - instrukcje i prezentacje wprowadzające do poszczególnych tematów laboratoryjnych oraz materiały do samodzielnego studiowania (artykuły, skrypty, linki do filmów na Youtube itp) umieszczone w odpowiednich katalogach w zespole w Teams - rozwiązywanie przez studentów kart pracy z poszczególnych tematów laboratoryjnych, sprawdzających opanowanie podstaw teoretycznych i zagadnień praktycznych (analiza wyników doświadczeń, żeli itp.) za pośrednictwem aplikacji Teams. - analiza i ocena kart pracy wykonanych przez studentów przez prowadzących wraz z komentarzem wyjaśniającym w razie potrzeby. Prezentacje wprowadzające w tematy poszczególnych zajęć laboratoryjnych stacjonarnych i zdalnych, przygotowane: - z wykorzystaniem środków audiowizualnych - w postaci prezentacji programu PowerPoint, - częściowo w oparciu o pozycje literatury anglojęzycznej (publikacje, skrypty, schematy, zdjęcia), |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 9:45 - 13:00,
sala C-45 |
Katarzyna Hupert-Kocurek, Anna Markowicz, Agnieszka Janiak | 7/15 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Jagiellońska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.