Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Inżynieria genetyczna 01-BT-S1-1BT-28
Laboratorium (L) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Brown T.A. 2012. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN

2. Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.R.H. 2013. Krótkie Wykłady. Biologia Molekularna. Wydanie III, PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca:

1. Fletcher H.L., Hickey G.I., Winter P.C. 2011. Krótkie wykłady. Genetyka. Wydawnictwo Naukowe PWN

2. Węgleński P. 2006. Genetyka Molekularna. Wydanie II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

3. Kur J. 1994. Podstawy inżynierii genetycznej. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk

4. Kłyszejko-Stefanowicz L. 1999. Ćwiczenia z biochemii. PWN, Warszawa

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z laboratorium – to średnia ważona z ocen końcowych z 3. form weryfikacji efektów kształcenia:

- końcowej oceny ciągłej z umiejętności praktycznych (5%)

- końcowej oceny ze sprawozdań (30%)

- końcowej oceny z kolokwiów (65%).

Uzyskanie pozytywnej oceny z każdej z tych trzech form weryfikacji efektów kształcenia jest warunkiem koniecznym do uzyskania oceny końcowej z laboratorium

Zajęcia laboratorium są obowiązkowe. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach laboratoryjnych. Jeśli jednak jest to nieobecność nieusprawiedliwiona, a w trakcie tych zajęć zaplanowane było kolokwium,

to student otrzyma z niego ocenę niedostateczną.

Formy weryfikacji efektów kształcenia:

I. Kolokwium

W trakcie cyklu laboratorium przeprowadzanych jest 5 pisemnych kolokwiów, po zakończeniu każdego bloku tematycznego(1 kolokwium w Katedrach: Biochemii, Mikrobiologii, Anatomii i Cytologii Roślin, 2 kolokwia w Katedrze Genetyki). Kolokwia obejmują zagadnienia teoretyczne, jak i analizę wyników eksperymentów (np.: analiza żeli). Stosuje się punktowy system oceny pytań na kolokwium. Każde pytanie testowe zamknięte oceniane jest na 0 (odpowiedź błędna) lub 1 (odpowiedź prawidłowa), a każde pytanie testowe otwarte oceniane jest w skali 0-2 punkty.

Kolokwia należy zaliczyć w terminach wyznaczonych przez prowadzących.

Nieobecność nieusprawiedliwiona na kolokwium jest równoznaczna z oceną niedostateczną z tego kolokwium.

Skala do wyliczania oceny z kolokwium cząstkowego:

Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów

Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów

Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów

Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów

Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów

Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów

Każde kolokwium cząstkowe należy zaliczyć. Każde niezaliczone kolokwium (ocena niedostateczna) można poprawiać najwyżej jeden raz w terminach wyznaczonych przez prowadzących.

Ocena końcowa z kolokwium jest średnią arytmetyczną ocen z kolokwiów cząstkowych i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 65%.

Ocena niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium a tym samym zaliczenie całego przedmiotu.

II. Sprawozdanie

Prowadzący oceniają sprawozdania przygotowane przez 2-3 osobowe zespoły studentów (wykonujące wspólnie eksperymenty): 1 sprawozdanie w Katedrach: Biochemii, Mikrobiologii, Anatomii i Cytologii Roślin, 4 sprawozdania w Katedrze Genetyki.

Sprawozdania zawierają cel doświadczenia, opis procedury, analizę i prezentację wyników zakończoną wnioskami. Końcową wersję sprawozdania w formie papierowej należy dostarczyć do prowadzącego.

Termin oddania sprawozdania – do 7 dni po zakończeniu każdego bloku tematycznego.

W ocenie sprawozdania brane są pod uwagę wartość merytoryczna sprawozdania oraz jego staranność edytorska.

Elementy brane pod uwagę podczas weryfikacji sprawozdań i składające się na uzyskaną ocenę:

1. opis celu wykonywanych badań (0-1 pkt),

2. opis materiału badawczego (0-1 pkt),

3. opis wykonywanych etapów i procedur (0-1 pkt),

4. przedstawienie wyników (0-3 pkt),

5. analiza wyników i przedstawione wnioski (0-3 pkt),

6. staranność wykonania sprawozdania (0-1 pkt).

Każdy z sześciu elementów oceniany jest w skali punktowej.

Za całość sprawozdania można uzyskać 0-10 pkt, co przelicza się na ocenę według skali podanej powyżej.

Sprawozdania, będące plagiatem pracy kolegów, oceniane są na 0 pkt.

Skala dla wyliczenia oceny ze sprawozdania cząstkowego:

Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów

Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów

Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów

Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów

Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów

Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów

Sprawozdań nie można poprawiać.

Nieprzygotowanie któregoś z sprawozdań skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej z tej formy weryfikacji.

Ocena końcowa ze sprawozdań jest średnią arytmetyczną ocen z 7. sprawozdań cząstkowych i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 30%.

Ocena niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium, a tym samym zaliczenie całego przedmiotu.

III. Ocena ciągła umiejętności praktycznych

W czasie zajęć prowadzący ocenia pracę każdego studenta pod kątem aktywnego uczestnictwa w trakcie zajęć, wykonywania zleconych przez prowadzącego zadań oraz solidności i rzetelności podczas pracy i udziału w analizie i interpretacji wyników. Przebieg oceny ciągłej umiejętności praktycznych na zajęciach:

5 pkt - otrzymuje student za właściwe uczestnictwo w każdych zajęciach (bierze czynny udział i wykazuje zaangażowanie w wykonywanie eksperymentów, wykonuje zlecone przez prowadzącego zadania, odpowiada na zadawane pytania, bierze udział w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników, prezentuje właściwą postawę podczas zajęć, posiada fartuch i instrukcję wykonywania eksperymentu, posiada wskazane wcześniej przez prowadzących materiały),

- 1 pkt (minus 1 punkt) – studentowi odejmuje się 1 pkt (od przyznanych 5 punktów) za każde zaobserwowane przez prowadzącego nieprawidłowe/niewłaściwe zachowanie podczas zajęć (student nie jest zaangażowany w wykonywanie prac laboratoryjnych, nie wykonuje zleconych przez prowadzącego zadań, nie odpowiada na zadawane pytania, nie bierze udziału w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników, prezentuje lekceważącą postawę podczas zajęć, nie posiada fartucha i instrukcji wykonywania eksperymentu, nie posiada wskazanych wcześniej przez prowadzących materiałów).

Studenta należy poinformować w trakcie zajęć o odejmowaniu mu punktów.

Skala dla wyliczenia oceny końcowej z oceny ciągłej umiejętności praktycznych:

Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów

Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów

Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów

Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów

Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów

Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów

Ocena końcowa z oceny ciągłej umiejętności praktycznych wyliczana jest na podstawie punktów zgromadzonych przez studenta w trakcie zajęć laboratoryjnych (max. liczba punktów do uzyskania to 10 x 5 pkt = 50 pkt) i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 5%.

Ocena niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium a tym samym zaliczenie całego przedmiotu.

Zakres tematów:

Zakres tematów laboratoriów:

1. Poznanie metody izolacji wektorów plazmidowych.

2. Poznanie metody tworzenia produktu PCR zawierającego miejsce restrykcyjne, jako insertu w procedurze klonowania.

3. Poznanie metody tworzenia mapy restrykcyjnej plazmidów.

4. Poznanie metody przygotowania produktu PCR do klonowania z zastosowaniem enzymów restrykcyjnych oraz ligacja insertu do plazmidu.

5. Poznanie metody transformacji komórek E. coli DNA plazmidowym.

6. Poznanie metody identyfikacji insertów plazmidowych w transformowanych bakteriach metodą colony PCR oraz blue-white screening.

7. Poznanie metody detekcji insertu w plazmidzie z zastosowaniem enzymów restrykcyjnych.

8. Poznanie nieradioaktywnych technik znakowania kwasów nukleinowych.

9. Poznanie metody hybrydyzacji kwasów nukleinowych in situ i in vitro.

10. Analiza uzyskanych wyników oraz projektowanie eksperymentu z zakresu inżynierii genetycznej

Metody dydaktyczne:

Interaktywne prezentacje wprowadzające w tematy poszczególnych laboratoriów przygotowane przez prowadzących oraz samodzielna praca laboratoryjna studentów pod nadzorem prowadzących, mające na celu zapoznanie studentów z kolejnymi etapami procesu klonowania, metodami identyfikacji insertów w wektorach oraz technikami znakowania kwasów nukleinowych.

Wykonywanie eksperymentów w zespołach 2-3 osobowych, mające na celu poznanie zasad prawidłowego planowania i prowadzenia eksperymentów z wykorzystaniem podstawowych metod molekularnych.

Analiza i interpretacja wyników eksperymentów oraz dyskusja i formułowanie wniosków.

Przygotowywanie sprawozdań z przeprowadzonych eksperymentów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 8:00 - 13:00, sala C-43 (LAB. GEN.)
każda środa, 8:00 - 13:00, sala C-45 (LAB. GEN.)
każda środa, 8:00 - 13:00, sala A-118 (LAB. BIOCH.)
każda środa, 8:00 - 13:00, sala sale KACR
Anna Markowicz, Katarzyna Hupert-Kocurek, Dominika Idziak-Helmcke, Alexander Betekhtin, Katarzyna Nowak, Joanna Morończyk, Katarzyna Gajek 12/11 szczegóły
2 każda środa, 8:00 - 13:00, sala C-43 (LAB. GEN.)
każda środa, 8:00 - 13:00, sala C-45 (LAB. GEN.)
każda środa, 8:00 - 13:00, sala A-118 (LAB. BIOCH.)
każda środa, 8:00 - 13:00, sala sale KACR
Anna Markowicz, Katarzyna Hupert-Kocurek, Dominika Idziak-Helmcke, Alexander Betekhtin, Katarzyna Nowak, Joanna Morończyk, Katarzyna Gajek 12/10 szczegóły
3 każda środa, 13:45 - 18:45, sala C-43 (LAB. GEN.)
każda środa, 13:45 - 18:45, sala C-45 (LAB. GEN.)
każda środa, 13:45 - 18:45, sala A-118 (LAB. BIOCH.)
każda środa, 13:45 - 18:45, sala sale KACR
Anna Markowicz, Katarzyna Hupert-Kocurek, Dominika Idziak-Helmcke, Alexander Betekhtin, Katarzyna Nowak, Joanna Morończyk, Katarzyna Gajek 10/10 szczegóły
4 każda środa, 13:45 - 18:45, sala C-43 (LAB. GEN.)
każda środa, 13:45 - 18:45, sala C-45 (LAB. GEN.)
każda środa, 13:45 - 18:45, sala A-118 (LAB. BIOCH.)
każda środa, 13:45 - 18:45, sala sale KACR
Anna Markowicz, Katarzyna Hupert-Kocurek, Dominika Idziak-Helmcke, Alexander Betekhtin, Katarzyna Nowak, Joanna Morończyk, Katarzyna Gajek 9/10 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Przyrodniczych (Katowice, ul. Jagiellońska 28)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)