Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Markery DNA 01-BT-RO-S2-2BT-18
Laboratorium (L) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Obowiązkowa:

Brown T.A. 2012. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN

Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.R.H. 2013. Krótkie Wykłady. Biologia Molekularna. Wydanie III, PWN, Warszawa

Uzupełniająca:

Meksem K., Kahl G. (Eds.). 2005. The Handbook of Plant Genome Mapping. WILEY-VCH Verlag Gmbh & Co. KGaA, Weinheim

Weising K., Nybom H., Wolff K., G. Kahl. 2005. DNA Fingerprinting in Plants: Principles, Methods and Applications. Taylor & Francis Group, Boca Raton

Aktualne publikacje anglojęzyczne zalecane do poszczególnych zagadnień omawianych podczas wykładów/laboratoriów

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia laboratorium są obowiązkowe. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach laboratoryjnych. Jeśli jednak jest to nieobecność nieusprawiedliwiona, a w trakcie tych zajęć zaplanowane było kolokwium, to student otrzyma z niego ocenę niedostateczną.

Ocena końcowa z laboratorium - to średnia ważona z 3. form weryfikacji efektów kształcenia:

- ocena końcowa z kolokwiów (65%)

- ocena końcowa ze sprawozdań (30%)

- ocena ciągła z umiejętności praktycznych (5%)

Uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium możliwe jest po uzyskaniu pozytywnej oceny z każdej z tych 3. form weryfikacji efektów kształcenia tj. kolokwiów, sprawozdań i oceny ciągłej. Uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium jest konieczne by móc przystąpić do zaliczenia pisemnego z wykładów.

Formy weryfikacji efektów kształcenia laboratorium:

I.Kolokwium:

W trakcie cyklu laboratorium przeprowadzane są 3 pisemne kolokwia, po zakończeniu każdego tematu laboratoryjnego (CAPS, SSR, AFLP). Kolokwia obejmują zagadnienia teoretyczne, jak i analizę wyników eksperymentów (analiza żeli). Kolokwium obejmuje pytania w formie testowej zamkniętej oraz otwartej. Obowiązuje punktowy system oceniania odpowiedzi na pytania, z sumą punktów możliwą do uzyskania, wskazaną przy każdym pytaniu.

Skala do wyliczania oceny z kolokwium cząstkowego:

Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów

Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów

Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów

Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów

Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów

Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów

Każde kolokwium cząstkowe należy zaliczyć. Kolokwia niezaliczone można raz poprawiać w terminach wyznaczonych przez prowadzących.

Ocena końcowa z kolokwium jest średnią arytmetyczną ocen z 3. kolokwiów cząstkowych i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 65%.

Ocena niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium, a tym samym zaliczenie całego przedmiotu.

II. Sprawozdanie

Prowadzący oceniają sprawozdania przygotowane przez 2-3 osobowe zespoły studentów (wykonujące eksperymenty) z 3 tematów laboratoryjnych: markery CAPS, markery SSR, markery AFLP.

Sprawozdania zawierają cel doświadczenia, krótki opis procedury, opis i analizę wyników zakończoną wnioskami. Końcową wersję sprawozdania należy przesłać na skrzynkę elektroniczną prowadzącego zajęcia. Termin oddania sprawozdania – do 7 dni po zakończeniu każdego tematu laboratoryjnego.

W ocenie sprawozdania brane są pod uwagę wartość merytoryczna sprawozdania oraz jego staranność edytorska.

Elementy brane pod uwagę podczas weryfikacji sprawozdań i składające się na uzyskaną ocenę:

1. opis celu wykonywanych badań (0-1 pkt),

2. opis materiału badawczego (0-1 pkt),

3. opis wykonywanych metod (etapów i procedur) (0-1 pkt),

4. opis wyników (0-3 pkt),

5. interpretacja wyników i przedstawione wnioski (0-3 pkt),

6. staranność wykonania sprawozdania (0-1 pkt).

Każdy z sześciu elementów oceniany jest w skali punktowej.

Za całość sprawozdania można uzyskać 0-10 pkt, co przelicza się na ocenę według skali podanej poniżej.

Sprawozdania, będące plagiatem pracy kolegów, oceniane są na 0 pkt.

Skala dla wyliczenia oceny ze sprawozdania cząstkowego (z każdego tematu laboratoryjnego):

Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów

Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów

Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów

Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów

Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów

Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów

Sprawozdań nie można poprawiać.

Nieprzygotowanie któregoś z sprawozdań skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej z tej formy weryfikacji.

Ocena końcowa ze sprawozdań jest średnią arytmetyczną ocen z 3. sprawozdań cząstkowych i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium,

stanowiąc jej 30%.

Ocena niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium, a tym samym zaliczenie całego przedmiotu.

III. Ocena ciągła umiejętności praktycznych

W czasie zajęć prowadzący ocenia pracę każdego studenta pod kątem aktywnego uczestnictwa w trakcie zajęć, wykonywania zleconych przez prowadzącego zadań oraz solidności i rzetelności podczas pracy i udziału w analizie i interpretacji wyników. Przebieg oceny ciągłej umiejętności praktycznych na zajęciach:

5 pkt - otrzymuje student za właściwe uczestnictwo w zajęciach (bierze czynny udział i wykazuje zaangażowanie w wykonywanie eksperymentów, wykonuje zlecone przez prowadzącego zadania, odpowiada na zadawane pytania, bierze udział w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników, prezentuje właściwą postawę podczas zajęć, posiada fartuch i instrukcję wykonywania eksperymentu, posiada wskazane wcześniej przez prowadzących materiały),

-1 pkt (minus 1 punkt) – studentowi na zajęciach odejmuje się 1 pkt (od przyznanych 5 punktów) za każde zaobserwowane przez prowadzącego nieprawidłowe/niewłaściwe zachowanie podczas zajęć (student nie jest zaangażowany w wykonywanie prac laboratoryjnych, nie wykonuje zleconych przez prowadzącego zadań, nie odpowiada na zadawane pytania, nie bierze udziału w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników, prezentuje lekceważącą postawę podczas zajęć, nie posiada fartucha i instrukcji wykonywania eksperymentu, nie posiada wskazanych wcześniej przez prowadzących materiałów).

Studenta należy poinformować w trakcie zajęć o odejmowaniu mu punktów.

Skala dla wyliczenia oceny końcowej z oceny ciągłej umiejętności praktycznych:

Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów

Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów

Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów

Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów

Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów

Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów

Ocena końcowa z oceny ciągłej umiejętności praktycznych wyliczana jest na podstawie punktów zgromadzonych przez studenta w trakcie zajęć laboratoryjnych (max. liczba punktów do uzyskania to 7 x 5 pkt = 35 pkt) i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 5%.

Ocena niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium, a tym samym zaliczenie całego przedmiotu.

Zakres tematów:

1. Wykorzystanie reakcji PCR do amplifikacja fragmentu jednego locus oraz analiza polimorfizmu w uzyskanym amplikonie za pomocą techniki CAPS (1,5 laboratorium)

2. Analiza zmienności genetycznej u jęczmienia i pszenicy za pomocą markerów SSR (1,5 laboratorium)

3. Analiza zmienności genetycznej u jęczmienia za pomocą markerów AFLP (3 laboratoria)

4. Tworzenie mapy markerów DNA w programie Joinmap. Podsumowanie laboratorium (1 laboratorium)

Metody dydaktyczne:

Prezentacje wprowadzające w tematy poszczególnych laboratoriów:

- z wykorzystaniem środków audiowizualnych,

- w postaci prezentacji programu PowerPoint,

- częściowo w oparciu o pozycje literatury anglojęzycznej (publikacje, skrypty, schematy, zdjęcia),

- zdjęcia i schematy przygotowywane/modyfikowane m.in. w oparciu o narzędzia tworzenia i obróbki graficznej pakietu Corel i Adobe PhotoShop.

Praca laboratoryjna studentów pod nadzorem prowadzącego, mająca na celu zapoznanie studentów z podstawowymi technikami markerów DNA. Wykonywanie eksperymentów w zespołach 2-3 osobowych według instrukcji, mające na celu poznanie zasad prawidłowego planowania i prowadzenia eksperymentów z wykorzystaniem technik markerów DNA w zależności od celu badań. Analiza i interpretacja wyników eksperymentów oraz dyskusja i formułowanie wniosków.

Przygotowywanie sprawozdań z przeprowadzonych eksperymentów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:00 - 13:00, sala C-43 (LAB. GEN.)
jednokrotnie, środa (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 13:00, sala B-205 (PRAC. KOMP.)
Justyna Guzy-Wróbelska 12/7 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Przyrodniczych (Katowice, ul. Jagiellońska 28)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)