Ocena końcowa z laboratorium - to średnia ważona z 3. form weryfikacji efektów kształcenia:
- ocena końcowa z kolokwiów (65%)
- ocena końcowa ze sprawozdań i kart pracy (30%)
- ocena ciągła z umiejętności praktycznych z laboratoriów stacjonarnych (5%)
Uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium możliwe jest po uzyskaniu pozytywnej oceny z każdej z 3. form weryfikacji efektów kształcenia tj. kolokwiów, sprawozdań i kart pracy oraz umiejętności praktycznych.
Zajęcia laboratorium są obowiązkowe. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach laboratoryjnych. Jeśli jednak jest to nieobecność nieusprawiedliwiona, a w trakcie tych zajęć zaplanowane było kolokwium, to student otrzyma z niego ocenę niedostateczną.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia - laboratorium:
KOLOKWIUM
Przebieg procesu weryfikacji:
W trakcie cyklu laboratorium przeprowadzane są 3 kolokwia, po zakończeniu każdego bloku tematycznego: izolacja DNA bakteryjnego i plazmidowego (KB); izolacja DNA roślinnego i ludzkiego (KG); metoda PCR i jej wykorzystanie do badań zmienności genetycznej u ludzi (KG). Kolokwia obejmują zagadnienia teoretyczne, jak i analizę wyników eksperymentów (np.: analiza żeli). Kolokwia przeprowadzane są w sposób stacjonarny (podczas zajęć) lub zdalnie (np: za pośrednictwem aplikacji Teams). Stosuje się punktowy system oceny pytań na kolokwium. Za każdą odpowiedź prawidłową na pytanie przydzielana jest liczba punktów wskazana przy tym pytaniu. Kolokwia należy zaliczyć w terminach wyznaczonych przez prowadzących. Nieobecność nieusprawiedliwiona na kolokwium jest równoznaczna z oceną niedostateczną z tego kolokwium.
Skala do wyliczania oceny z kolokwium cząstkowego:
Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów
Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów
Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów
Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów
Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów
Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów
Każde kolokwium cząstkowe należy zaliczyć. Każde niezaliczone kolokwium (ocena niedostateczna) można jeden raz poprawiać w terminach wyznaczonych przez prowadzących.
Ocena końcowa z kolokwium jest średnią arytmetyczną ocen z kolokwiów cząstkowych i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 65%.
Ocena niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia lub niepoprawione kolokwia cząstkowe uniemożliwiają uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium, a tym samym zaliczenie całego modułu.
SPRAWOZDANIE i KARTA PRACY Z LABORATORIUM
Przebieg procesu weryfikacji:
Prowadzący oceniają sprawozdania przygotowane przez 2-3 osobowe zespoły studentów (wykonujące wspólnie eksperymenty) z każdego tematu realizowanego na zajęciach laboratoryjnych stacjonarnych.
Sprawozdania zawierają cel doświadczenia, opis materiału badawczego i procedury, opis wyników, analizę i prezentację wyników, wnioski podsumowujące wykonany eksperyment. Końcową wersję sprawozdania w formie elektronicznej lub papierowej należy dostarczyć do prowadzącego. Termin oddania sprawozdania – do 7 dni po zakończeniu każdego tematu laboratoryjnego.
W ocenie sprawozdania brane są pod uwagę wartość merytoryczna sprawozdania oraz jego staranność edytorska.
Elementy brane pod uwagę podczas weryfikacji sprawozdań i składające się na uzyskaną ocenę:
1. opis celu wykonywanych badań (0-1 pkt),
2. opis materiału badawczego (0-1 pkt)
3. opis wykonywanych etapów i procedur (0-1 pkt),
4. opis wyników (0-3 pkt),
5. interpretacja wyników i przedstawione wnioski (0-3 pkt),
6. staranność wykonania sprawozdania (0-1 pkt).
Każdy z sześciu elementów oceniany jest w skali punktowej.
Za całość sprawozdania można uzyskać 0-10 pkt, co przelicza się na %
Prowadzący oceniają karty pracy wypełnione przez każdego studenta samodzielnie z każdego tematu realizowanego na zajęciach zdalnych. Stosuje się punktowy system oceny pytań w karcie pracy. Za każdą odpowiedź prawidłową na pytanie przydzielana jest liczba punktów wskazana przy tym pytaniu. Uzyskane punkty z karty pracy przelicza się na %.
Sprawozdań i kart pracy nie można poprawiać.
Nieprzygotowanie któregoś z sprawozdań lub niewypełnienie karty pracy skutkuje otrzymaniem 0% (ocena 0) z tej formy aktywności.
Sprawozdania oraz wypełnione karty pracy, będące plagiatem pracy kolegów, oceniane są na „0” (0%).
Ocena końcowa ze sprawozdań i kart pracy jest średnią arytmetyczną ocen z sprawozdań cząstkowych i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 30%.
Skala do wyliczania oceny końcowej z sprawozdań i kart pracy z średniej uzyskanej w skali procentowej:
Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów
Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów
Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów
Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów
Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów
Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów
Ocena końcowa niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium, a tym samym zaliczenie całego modułu.
OCENA CIĄGŁA UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH NA ZAJĘCIACH STACJONARNYCH:
Przebieg procesu weryfikacji:
W czasie zajęć prowadzący ocenia pracę każdego studenta pod kątem aktywnego uczestnictwa w trakcie zajęć stacjonarnych, wykonywania zleconych przez prowadzącego zadań oraz solidności i rzetelności podczas pracy i udziału w analizie i interpretacji wyników. Przebieg oceny ciągłej umiejętności praktycznych na zajęciach stacjonarnych:
5 pkt - otrzymuje student za właściwe uczestnictwo w każdych zajęciach (bierze czynny udział i wykazuje zaangażowanie w wykonywanie eksperymentów, wykonuje zlecone przez prowadzącego zadania, odpowiada na zadawane pytania, bierze udział w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników, prezentuje właściwą postawę podczas zajęć, posiada fartuch i instrukcję wykonywania eksperymentu, posiada wskazane wcześniej przez prowadzących materiały),
- 1 pkt (minus 1 punkt) – studentowi odejmuje się 1 pkt (od przyznanych 5 punktów) za każde zaobserwowane przez prowadzącego nieprawidłowe/niewłaściwe zachowanie podczas zajęć (student nie jest zaangażowany w wykonywanie prac laboratoryjnych, nie wykonuje zleconych przez prowadzącego zadań, nie odpowiada na zadawane pytania, nie bierze udziału w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników, prezentuje lekceważącą postawę podczas zajęć, nie posiada fartucha i instrukcji wykonywania eksperymentu, nie posiada wskazanych wcześniej przez prowadzących materiałów).
Studenta należy poinformować w trakcie zajęć o odejmowaniu mu punktów.
Skala dla wyliczenia oceny końcowej z oceny ciągłej umiejętności praktycznych dla zajęć realizowanych w sposób stacjonarny:
Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów
Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów
Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów
Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów
Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów
Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów
Ocena końcowa z oceny ciągłej umiejętności praktycznych wyliczana jest na podstawie punktów zgromadzonych przez studenta w trakcie zajęć laboratoryjnych stacjonarnych (max. liczba punktów do uzyskania to 5 pkt/zajęcia) i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 5%.
Ocena niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium, a tym samym zaliczenie całego modułu.
|