Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Genetyka molekularna 01-BT-S1-1BT-26
Laboratorium (L) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Lit. obowiązkowa:

1.Brown T.A. 2012. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN

2.Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.R.H. 2013. Krótkie Wykłady. Biologia Molekularna. Wydanie III, PWN, W-wa

Lit. uzupełniająca:

1. Fletcher H.L., Hickey G.I., Winter P.C. 2011. Krótkie wykłady. Genetyka. Wydawnictwo Naukowe PWN

2. Węgleński P. 2006. Genetyka Molekularna. Wydanie II, Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa

3. Kur J. 1994. Podstawy inżynierii genetycznej. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk

4. Kłyszejko-Stefanowicz L. 1999. Ćwiczenia z biochemii. PWN, W-wa

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z laboratorium - to średnia ważona z 3. form weryfikacji efektów kształcenia:

- ocena końcowa z kolokwiów (65%)

- ocena końcowa ze sprawozdań i kart pracy (30%)

- ocena ciągła z umiejętności praktycznych z laboratoriów stacjonarnych (5%)

Uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium możliwe jest po uzyskaniu pozytywnej oceny z każdej z 3. form weryfikacji efektów kształcenia tj. kolokwiów, sprawozdań i kart pracy oraz umiejętności praktycznych.

Zajęcia laboratorium są obowiązkowe. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach laboratoryjnych. Jeśli jednak jest to nieobecność nieusprawiedliwiona, a w trakcie tych zajęć zaplanowane było kolokwium, to student otrzyma z niego ocenę niedostateczną.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia - laboratorium:

KOLOKWIUM

Przebieg procesu weryfikacji:

W trakcie cyklu laboratorium przeprowadzane są 3 kolokwia, po zakończeniu każdego bloku tematycznego: izolacja DNA bakteryjnego i plazmidowego (KB); izolacja DNA roślinnego i ludzkiego (KG); metoda PCR i jej wykorzystanie do badań zmienności genetycznej u ludzi (KG). Kolokwia obejmują zagadnienia teoretyczne, jak i analizę wyników eksperymentów (np.: analiza żeli). Kolokwia przeprowadzane są w sposób stacjonarny (podczas zajęć) lub zdalnie (np: za pośrednictwem aplikacji Teams). Stosuje się punktowy system oceny pytań na kolokwium. Za każdą odpowiedź prawidłową na pytanie przydzielana jest liczba punktów wskazana przy tym pytaniu. Kolokwia należy zaliczyć w terminach wyznaczonych przez prowadzących. Nieobecność nieusprawiedliwiona na kolokwium jest równoznaczna z oceną niedostateczną z tego kolokwium.

Skala do wyliczania oceny z kolokwium cząstkowego:

Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów

Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów

Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów

Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów

Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów

Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów

Każde kolokwium cząstkowe należy zaliczyć. Każde niezaliczone kolokwium (ocena niedostateczna) można jeden raz poprawiać w terminach wyznaczonych przez prowadzących.

Ocena końcowa z kolokwium jest średnią arytmetyczną ocen z kolokwiów cząstkowych i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 65%.

Ocena niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia lub niepoprawione kolokwia cząstkowe uniemożliwiają uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium, a tym samym zaliczenie całego modułu.

SPRAWOZDANIE i KARTA PRACY Z LABORATORIUM

Przebieg procesu weryfikacji:

Prowadzący oceniają sprawozdania przygotowane przez 2-3 osobowe zespoły studentów (wykonujące wspólnie eksperymenty) z każdego tematu realizowanego na zajęciach laboratoryjnych stacjonarnych.

Sprawozdania zawierają cel doświadczenia, opis materiału badawczego i procedury, opis wyników, analizę i prezentację wyników, wnioski podsumowujące wykonany eksperyment. Końcową wersję sprawozdania w formie elektronicznej lub papierowej należy dostarczyć do prowadzącego. Termin oddania sprawozdania – do 7 dni po zakończeniu każdego tematu laboratoryjnego.

W ocenie sprawozdania brane są pod uwagę wartość merytoryczna sprawozdania oraz jego staranność edytorska.

Elementy brane pod uwagę podczas weryfikacji sprawozdań i składające się na uzyskaną ocenę:

1. opis celu wykonywanych badań (0-1 pkt),

2. opis materiału badawczego (0-1 pkt)

3. opis wykonywanych etapów i procedur (0-1 pkt),

4. opis wyników (0-3 pkt),

5. interpretacja wyników i przedstawione wnioski (0-3 pkt),

6. staranność wykonania sprawozdania (0-1 pkt).

Każdy z sześciu elementów oceniany jest w skali punktowej.

Za całość sprawozdania można uzyskać 0-10 pkt, co przelicza się na %

Prowadzący oceniają karty pracy wypełnione przez każdego studenta samodzielnie z każdego tematu realizowanego na zajęciach zdalnych. Stosuje się punktowy system oceny pytań w karcie pracy. Za każdą odpowiedź prawidłową na pytanie przydzielana jest liczba punktów wskazana przy tym pytaniu. Uzyskane punkty z karty pracy przelicza się na %.

Sprawozdań i kart pracy nie można poprawiać.

Nieprzygotowanie któregoś z sprawozdań lub niewypełnienie karty pracy skutkuje otrzymaniem 0% (ocena 0) z tej formy aktywności.

Sprawozdania oraz wypełnione karty pracy, będące plagiatem pracy kolegów, oceniane są na „0” (0%).

Ocena końcowa ze sprawozdań i kart pracy jest średnią arytmetyczną ocen z sprawozdań cząstkowych i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 30%.

Skala do wyliczania oceny końcowej z sprawozdań i kart pracy z średniej uzyskanej w skali procentowej:

Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów

Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów

Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów

Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów

Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów

Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów

Ocena końcowa niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium, a tym samym zaliczenie całego modułu.

OCENA CIĄGŁA UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH NA ZAJĘCIACH STACJONARNYCH:

Przebieg procesu weryfikacji:

W czasie zajęć prowadzący ocenia pracę każdego studenta pod kątem aktywnego uczestnictwa w trakcie zajęć stacjonarnych, wykonywania zleconych przez prowadzącego zadań oraz solidności i rzetelności podczas pracy i udziału w analizie i interpretacji wyników. Przebieg oceny ciągłej umiejętności praktycznych na zajęciach stacjonarnych:

5 pkt - otrzymuje student za właściwe uczestnictwo w każdych zajęciach (bierze czynny udział i wykazuje zaangażowanie w wykonywanie eksperymentów, wykonuje zlecone przez prowadzącego zadania, odpowiada na zadawane pytania, bierze udział w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników, prezentuje właściwą postawę podczas zajęć, posiada fartuch i instrukcję wykonywania eksperymentu, posiada wskazane wcześniej przez prowadzących materiały),

- 1 pkt (minus 1 punkt) – studentowi odejmuje się 1 pkt (od przyznanych 5 punktów) za każde zaobserwowane przez prowadzącego nieprawidłowe/niewłaściwe zachowanie podczas zajęć (student nie jest zaangażowany w wykonywanie prac laboratoryjnych, nie wykonuje zleconych przez prowadzącego zadań, nie odpowiada na zadawane pytania, nie bierze udziału w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników, prezentuje lekceważącą postawę podczas zajęć, nie posiada fartucha i instrukcji wykonywania eksperymentu, nie posiada wskazanych wcześniej przez prowadzących materiałów).

Studenta należy poinformować w trakcie zajęć o odejmowaniu mu punktów.

Skala dla wyliczenia oceny końcowej z oceny ciągłej umiejętności praktycznych dla zajęć realizowanych w sposób stacjonarny:

Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów

Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów

Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów

Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów

Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów

Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów

Ocena końcowa z oceny ciągłej umiejętności praktycznych wyliczana jest na podstawie punktów zgromadzonych przez studenta w trakcie zajęć laboratoryjnych stacjonarnych (max. liczba punktów do uzyskania to 5 pkt/zajęcia) i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 5%.

Ocena niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium, a tym samym zaliczenie całego modułu.

Zakres tematów:

Tematy laboratoriów:

1. Poznanie metod izolacji chromosomalnego DNA z komórek drobnoustrojów (KB)

2. Poznanie metod izolacji i identyfikacji plazmidów (KB)

3. Poznanie metody izolacji DNA roślinnego metodą organiczną ( KG)

4. Poznanie techniki PCR i jej wykorzystanie do amplifikacji fragmentu genu z genomowego DNA (KG)

5. Poznanie metody izolacji DNA ludzkiego metodą kolumienkową (KG)

6. Analiza zmienności genetycznej u człowieka za pomocą amplifikacji metodą PCR loci STR oraz fragmentu genu amelogeniny (KG)

W nawiasach podano dawne Katedry WNP, w których prowadzone są zajęcia. KB- Katedra Biochemii; KG- Katedra Genetyki.

Jednostka zajęciowa laboratoriów stacjonarnych: 5 godzin lekcyjnych raz w tygodniu; zajęcia według harmonogramu szczegółowego obu Katedr.

Zajęcia w sposób zdalny prowadzone w aplikacji Teams (Office 365) w wypadku zaistnienia sytuacji wyjątkowego zagrożenia epidemicznego.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia laboratoryjne prowadzone stacjonarnie lub zdalnie za pomocą aplikacji Teams w wypadku zaistnienia sytuacji wyjątkowego zagrożenia epidemicznego.

Zajęcia stacjonarne:

- wprowadzenie teoretyczne z aktywnym udziałem studentów, w oparciu o prezentacje audiowizualne oraz praca laboratoryjna pod nadzorem prowadzącego, mająca na celu praktyczne zapoznanie studentów z podstawowymi technikami genetyki molekularnej,

- wykonywanie eksperymentów w zespołach 2-3 osobowych według przygotowanych instrukcji (konieczność zapoznania się z instrukcjami przed rozpoczęciem każdych zajęć), mające na celu poznanie zasad prawidłowego planowania i prowadzenia eksperymentów z użyciem określonej techniki molekularnej,

- analiza i interpretacja wyników eksperymentów oraz dyskusja i formułowanie wniosków,

- w ramach przygotowania do niektórych laboratoriów stacjonarnych konieczność samodzielnego zapoznania się i analizy materiałów otrzymanych przez prowadzącego (wprowadzanie metody odwróconej klasy)

- w trakcie niektórych zajęć realizacja elementów turoringu grupowego w ramach projektu „Mistrzowie Dydaktyki” (zastosowanie metody debaty (class debate), uaktywnienie wiedzy zdobytej wcześniej = prior knowledge activation, tutees w roli nauczyciela)

Zajęcia zdalne:

- prowadzone wykorzystaniem aplikacji Teams w ramach utworzonego zespołu,

- instrukcje i prezentacje wprowadzające do poszczególnych tematów laboratoryjnych oraz materiały do samodzielnego studiowania (artykuły, skrypty, linki do filmów na Youtube itp) umieszczone w odpowiednich katalogach w zespole w Teams

- rozwiązywanie przez studentów kart pracy z poszczególnych tematów laboratoryjnych, sprawdzających opanowanie podstaw teoretycznych i zagadnień praktycznych (analiza wyników doświadczeń, żeli itp.) za pośrednictwem aplikacji Teams.

- analiza i ocena kart pracy wykonanych przez studentów przez prowadzących wraz z komentarzem wyjaśniającym w razie potrzeby.

Prezentacje wprowadzające w tematy poszczególnych zajęć laboratoryjnych stacjonarnych i zdalnych, przygotowane:

- z wykorzystaniem środków audiowizualnych

- w postaci prezentacji programu PowerPoint,

- częściowo w oparciu o pozycje literatury anglojęzycznej (publikacje, skrypty, schematy, zdjęcia),

Prezentacje wzbogacone o zdjęcia i schematy przygotowywane/modyfikowane m.in. w oparciu o narzędzia tworzenia i obróbki graficznej pakietu Corel i Adobe PhotoShop.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 12:15 - 16:15, sala C-154 (SALA CWICZ.)
każdy czwartek, 12:15 - 16:15, sala C-43 (LAB. GEN.)
każdy czwartek, 12:15 - 16:15, sala C-45 (LAB. GEN.)
Katarzyna Hupert-Kocurek, Justyna Guzy-Wróbelska, Daria Chlebek, Joanna Morończyk, Katarzyna Gajek, Barbara Wójcikowska 12/10 szczegóły
2 każdy czwartek, 12:15 - 16:15, sala C-154 (SALA CWICZ.)
każdy czwartek, 12:15 - 16:15, sala C-43 (LAB. GEN.)
każdy czwartek, 12:15 - 16:15, sala C-45 (LAB. GEN.)
Justyna Guzy-Wróbelska, Katarzyna Hupert-Kocurek, Daria Chlebek, Joanna Morończyk, Katarzyna Gajek, Barbara Wójcikowska 11/9 szczegóły
3 każdy czwartek, 8:00 - 12:00, sala C-154 (SALA CWICZ.)
każdy czwartek, 8:00 - 12:00, sala C-43 (LAB. GEN.)
każdy czwartek, 8:00 - 12:00, sala C-45 (LAB. GEN.)
Justyna Guzy-Wróbelska, Katarzyna Hupert-Kocurek, Daria Chlebek, Joanna Morończyk, Katarzyna Gajek, Barbara Wójcikowska 11/9 szczegóły
4 każdy czwartek, 8:00 - 12:00, sala C-154 (SALA CWICZ.)
każdy czwartek, 8:00 - 12:00, sala C-43 (LAB. GEN.)
każdy czwartek, 8:00 - 12:00, sala C-45 (LAB. GEN.)
Justyna Guzy-Wróbelska, Katarzyna Hupert-Kocurek, Daria Chlebek, Joanna Morończyk, Katarzyna Gajek, Barbara Wójcikowska 10/9 szczegóły
5 każdy czwartek, 16:30 - 21:00, sala C-154 (SALA CWICZ.)
każdy czwartek, 16:30 - 19:30, sala C-43 (LAB. GEN.)
każdy czwartek, 16:30 - 19:30, sala C-45 (LAB. GEN.)
Justyna Guzy-Wróbelska, Katarzyna Hupert-Kocurek, Daria Chlebek, Joanna Morończyk, Katarzyna Gajek, Barbara Wójcikowska 10/9 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Przyrodniczych (Katowice, ul. Jagiellońska 28)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)