Mechanizmy rozwoju roślin i zwierząt 01-BT-S1-1BT-29.1
Laboratorium (L)
semestr letni 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 55 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jura Cz., Klag J. 2005. Podstawy embriologii zwierząt i człowieka tom 1 PWN. Warszawa. Twyman R.M. 2003. Biologia rozwoju – Krótkie wykłady. PWN, Warszawa Hejnowicz Z. 2002. Anatomia i Histogeneza Roślin Naczyniowych. Organy wegetatywne. PWN, Warszawa Szweykowska A., Szweykowski J. 2004. Botanika (Morfologia: tom I). Rozdział: Rozmnażanie płciowe i przemiana pokoleń u roślin telomowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Bielańska-Osuchowska Z. 2004. Zarys organogenezy. PWN Warszawa. Wojtaszek P. i in. (red.). 2007. Biologia Komórki Roślinnej. cz. 2. Funkcja. PWN, Warszawa The Arabidopsis Book (wydawnictwo on-line) i najnowsze przeglądowe artykuły naukowe dotyczące omawianych zagadnień |
Metody i kryteria oceniania: |
Na kolokwium obowiązują treści ujęte w opisie zajęć laboratoryjnych i przekazane w trakcie laboratoriów, uzupełnione o wiadomości uzyskane przez studenta podczas pracy własnej z zaleconą literaturą obowiązkową. Każde kolokwium jest oceniane jest w skali punktowej 0-9, gdzie za każde z 3 pytań uzyskać można maksymalnie 3 punkty. Na podstawie sumy uzyskanych na kolokwium punktów wystawiana jest ocena według skali: bdb – 8,5 – 9 +db: 7,5 – 8 db: 6,5 – 7 +dst: 5,5 – 6 dst: 4,5 – 5 ndst: 0 – 4 punktów Prowadzący zajęcia na bieżąco ocenia przestrzeganie zasad pracy w laboratorium oraz samodzielność pracy studenta (rozumiana jako nie korzystanie z wyników pracy innych studentów) Praca studenta na każdym z ćwiczeń oceniana jest w skali punktowej 0-1, gdzie 0 oznacza uchybienia w przestrzeganiu zasad pracy lub prace niesamodzielną. Na podstawie sumy uzyskanych punktów wystawiana jest ocena według skali: bdb – 9,5 – 10 +db: 8,5 – 9 db: 7,5 – 8 +dst: 6,5 – 7 dst: 5,5 – 6 ndst: 0 –5 punktów Student przygotowuje sprawozdania ze wszystkich zajęć laboratoryjnych, zawierające opis, analizę i prezentację wyników zakończoną wnioskami dotyczącymi realizacji wybranego tematu zajęć laboratoryjnych. Każde sprawozdanie jest oceniane jest w skali punktowej 0 – 3, gdzie za brak sprawozdania jest 0 punktów, za sprawozdanie bez błędów merytorycznych 3 punkty, a punkty od 1 do 2 odzwierciedlają liczbę i wagę popełnionych błędów. Na podstawie sumy uzyskanych przez studenta punktów wystawiana jest ocena według skali: bdb – 27,5 – 30 +db: 24,5 – 27 db: 21,5 – 24 +dst: 18,5 – 21 dst: 15,5 – 18 ndst: 0 – 15 punktów |
Zakres tematów: |
HEZ: struktura gonad kręgowców, kariogamia, sposoby bruzdkowania, typy gastrulacji, różnicowanie struktur pozazarodkowych (błony płodowe), podstawy organogenezy na przykładzie ptaka, etapy rozwoju pozazarodkowego. BMR i ACR: cykl rozwojowy roślin okrytonasiennych, rozwój gametofitu męskiego i żeńskiego, podwójne zapłodnienie, rozwój zarodka i nasienia z uwzględnieniem czynników genetycznych kontrolujących wybrane procesy; rośliny modelowe badań molekularnych podstaw rozwoju roślin: Arabidopsis thaliana, Antirrhinum majus; Zea mays; analiza fenotypu mutantów Arabidopsis thaliana (efekty mutacji na różnych etapach ontogenezy, liść, korzeń, merystem apikalny pędu oraz merystem kwiatowy mutantów, efekty zaburzeń cyklu komórkowego); demonstracja metod badania wzorów ekspresji genów regulujących wzrost merystemu apikalnego pędu z wykorzystaniem genów markerowych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.