Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Fakultet specjalnościowy - Kamishibai: teatr obrazkowy w przedszkolu i klasach I-III 06-PE-OP-S1-22.40
Ćwiczenia (C) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Obowiązkowa:

1. N. Matsui: Wszystko o Kamishibai. Pytania i odpowiedzi. Tibum, Katowice 2017

2. M. Molicka: Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011

3. T. McGowan: The kamishibai classroom. Engaging multiple literacies through the art of „paper theater”. Libraries Unlimited, Santa Barbara 2010

Uzupełniająca:

1. T. McGowan: Performing Kamishibai: An emerging new literacy for a global audience. Routledge, London 2015

2. C. Langier: Wykorzystanie teatrzyków Kamishibai do rozwijania kompetencji językowych dzieci. Konteksty Pedagogiczne 1(2)/2014, s. 45-52

3. W. Matras-Mastalerz: Multimodalność arteterapii w baśniowym świecie kamishibai. Biblioterapeuta 2014, nr 2, s. 22

4. E. Kosik, Teatrzyk kamishibai w bibliotece szkolnej. Poradnik Bibliotekarza 2017, nr 7-8, s. 39-40

5. K. Walasek, Twórcze wykorzystanie teatru kamishibai - dziecko twórcą obrazu i aktorem. Nauczanie Początkowe: Kształcenie Zintegrowane 2015/2016, 1, s. 74-87

6. D. Clouet, Kamishibai Stories. Teaching Pre K-8 Magazine 8/2005, 35, s. 50-51

7. D. de Las Casas, Kamishibai Story Theater. The Art of Picture Telling. Westport 2006

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlegają:

• pisemne opracowanie scenariusza zajęć dydaktycznych lub wychowawczych z wykorzystaniem teatru papierowego kamishibai

• działanie praktyczne: przygotowanie autorskich środków dydaktycznych (plansz wykorzystywanych w teatrze obrazkowym kamishibai)

• aktywność studenta w czasie zajęć (w oparciu o przygotowanie merytoryczne)

Zakres tematów:

Kamishibai- teatr zamknięty w pudełku. Historyczne i kulturowe źródła teatru obrazkowego.

Przedstawianie opowieści za pomocą teatrzyku kamishibai: sposób i warunki prezentacji.

Wykorzystanie kamishibai na zajęciach programowych w przedszkolu i klasach I-III.

Dziecko widzem i aktorem. Rozwijanie zdolności językowych dziecka z wykorzystaniem teatru obrazkowego.

Terapeutyczne znaczenie narracji. Rola opowieści w pracy dydaktyczno-wychowawczej wśród dzieci młodszych. Zajęcia terapeutyczne z wykorzystaniem teatru obrazkowego kamishibai.

Kamishibai a twórczość dziecięca: dziecko jako autor i ilustrator opowieści. Diagnostyczne znaczenie dziecięcych narracji.

Szanse i ograniczenia związane z wykorzystaniem kamishibai w edukacji i terapii.

Metody dydaktyczne:

m. projektu, m. ćwiczeń, instruktaż, pokaz

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Karolina Skop 0/10 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.