Fakultet specjalnościowy - Przemoc wobec dzieci – charakter zjawisk i interwencji 06-PE-OP-S1-22.44
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Brian Corby, Child Abuse; Toward a knowledge base, Open University Press (3ed); Glasgow 2006 The APSAC Handbook on child maltreatment. Second Edition, Ed. J. Myers et all, Sage Publications, London-New Delhi 2002 „Dzieciństwo – witraż bolesny” Chowanna 2010, nr 1, pod red. E.Jarosz E.Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna. Katowice 2008 i 2009 E.Jarosz, Dom który krzywdzi, Katowice 2001 E.Jarosz, Międzynarodowe standardy przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci, Warszawa 2008 E.Jarosz: Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją , Warszawa 2015 ( na stronie RPD) K.Browne, M.Herbert, Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, Warszawa 1999 K.Kendall_Tackett, Skutki zdrowotne krzywdzenia dzieci, "Dziecko Krzywdzone" 2004, nr 8 S.Forward, Toksyczni rodzice, Warszawa 1992 J.L.Herman, Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi, Gdańsk 1998 (maltretowanie dzieci) J.Mellibruda: Przeciwdziałanie przemocy domowej, Warszawa 2009 K.Kamińska: Dobro dziecka w dyskursie państwo-rodzina, inaczej o przemocy domowej. Impuls, Kraków 2009 D.Iwaniec, J.Szmagalski (red.): Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie, Warszawa 2002 Ustawa o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z 2010 roku Czasopismo „Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka” (www.dzieckokrzywdzone.pl) Materiały edukacyjne Fundacji Dzieci Niczyje www.fdn.org Strony www. : Rzecznik Praw Dziecka, Niebieska Linia, Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej www.endcorporalpunishment.org http://srsg.violenceagainstchildren.org/publications |
||
Metody i kryteria oceniania: |
broszura informacyjna o zjawisku przemocy wobec dzieci/ sposobach jego ograniczania, prezentacja przypadku |
||
Zakres tematów: |
1. Historia dzieciństwa i zjawiska przemocy wobec dzieci – jak było dawniej? 2. Mity o przemocy wobec dzieci/przemocy w rodzinie i ich znaczenie. Występowanie zjawiska współcześnie – rozmiary i sposoby ich określania szacowania (przykłady danych i badań). 3-4. Istota zjawiska przemocy (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska). Formy i przejawy przemocy wobec dzieci. 5. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci, uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa. 6. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne. 7. Analiza przypadków krzywdzenia dzieci- propozycje studentów. |
||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca w grupach, mini-wykład |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co druga środa (parzyste), 9:45 - 11:15,
sala 9 |
Dagmara Dobosz | 9/11 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Grażyńskiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.