Fakultet specjalnościowy - Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w kręgu działań terapeutycznych. 06-PE-EWP-S1-39.29
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Podstawowa: Baran J., Terapia zabawą, czyli usprawnianie dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego, Warszawa 1991. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007. Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria - diagnoza - terapia, Warszawa 1997. Fraczyk A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Kraków 2015 Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998. Kozłowska A., Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, W-wa 1996. Molicka M., Bajko-terapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002. Odowska – Szlachcic B., Metoda integracji sensorycznej, Gdańsk 2013. Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowań, Sopot 2014. Wolańczyk T., Komender J., Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa 2005. Uzupełniająca: 1Baranowska – Jojko E., Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii, Gdańsk 2013. Kohut D. (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Kraków 2013. Nowak J. E., Pedagogiczne problemy słuchu fonematycznego u uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Bydgoszcz 1992. Olechnowicz H., Opowieści terapeutów, Warszawa 1998 Olechnowicz H., Drugie opowieści terapeutów, Warszawa 2000. Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2007. Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, Katowice 2010. www.ore.pl |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązuje znajomość prezentowanych podczas zajęć zagadnień. Opracowanie projektu grupowego: zestawu ćwiczeń typowego dla wybranej metody pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Oceniona zostanie: • Nowatorstwo scenariusza oraz jego poprawna konstrukcja (skala od 2-5) • użycie aktywizujących metod pracy (skala od 2-5) • wykorzystanie wiedzy z zakresu omawianych zagadnień (skala od 2-5) Oceną końcową będzie średnia arytmetyczna z oceny wskazanych podanych elementów |
||
Zakres tematów: |
1. Organizacja pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 2. Usprawnianie ruchowe dziecka: Integracja Sensoryczna. 3. Praca z dzieckiem w opóźnionym rozwojem mowy, wczesna nauka czytana- metoda krakowska. 4. Dziecko z zaburzeniami sprawności ruchowej. 5. Terapia dziecka z zaburzeniami emocjonalnymi – techniki relaksacji, dziecięce masażyki. 7. Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo- objawy, propozycje oddziaływań terapeutycznych. 8. Przegląd najczęściej stosowanych metod terapii grupowej: relaksacja, metody oparte na ruchu, gry i zabawy, techniki plastyczne, biblioterapia. 9. Prezentacja zestawu ćwiczeń typowego dla wybranej metody pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obowiązuje znajomość prezentowanych podczas zajęć zagadnień. Opracowanie projektu grupowego: zestawu ćwiczeń typowego dla wybranej metody pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody słowne - mini wykład, dyskusja; metody oglądowe- prezentacja; metody aktywizujące. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi wtorek (nieparzyste), 8:00 - 9:30,
sala 113 |
Bogumiła Bobik | 19/25 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Grażyńskiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.