Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet 6. Atrakcyjność interpersonalna 06-PS-SM-106.09
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Dawkins, R. (2012). Samolubny gen. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński Media.

Fisher, H. (2004). Anatomia miłości. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Mandal, E. (2008). Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Miller, G. (2010). Teoria szpanu. Seks, ewolucja i zachowania klienta. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.

Nęcki, Z. (1996). Atrakcyjność wzajemna. Warszawa: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.

Pawłowski, B. (red.)(2009). Biologia atrakcyjności człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Literatura dodatkowa:

Arcimowicz, K. (2003). Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda. Fałsz. Stereotyp. Gdańsk: GWP.

Bancroft, J. (2011). Seksualność człowieka. Wrocław: Elsevier Urban & Partners.

Brytek-Matera, A. (2012a). Effects of feminine body image: body attitudes, body image self-discrepancy, and body dissatisfaction. A comparison study between with anorexia and bulimia nervosa. In: E. Mandal (eds.). Femininity and Masculinity in Everyday Live. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Brytek-Matera, A. (2012b). Drive for muscularity as men's body image determinant.. In: E. Mandal (eds.). Femininity and Masculinity in Everyday Live. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Budzicz, Ł. (2011). Dlaczego pojawia się miłość? Ewolucja monogamicznego systemu kojarzenia u ludzi. Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych, 60, 3-4, 333-343.

Buss, D.M., Shackelford, T.D. (2008). Attractive Women Want it All: Good Genes, Economic Investment, Parenting Proclivities, and Emotional Commitment. Evolutionary Psychology, 6, 1, 134-146.

Didie, E.R., Sarwer, D.B. (2003). Factors That Influence the Decision to Undergo Cosmetic Breast Augmentation Surgery. Journal of Women's Health, 12, 3, 241-253.

Doliński, D. (2010). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: GWP.

Durante, K. M., Li, N. P., Griskevicius, V., Simpson J. A., Cantu, S. M. (2012). Ovulation Leads Women to Perceive Sexy Cads as Good Dads. Journal of Personality and Social Psychology. 103, 2, 292–305.

Falkowski, A., Cwalina, W. (2011). Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP.

Fletcher, G.J.O., Simpson, J.A. (2005). Standardy idealne w związkach intymnych. W: J.P. Forgas, K.D. Williams, L. Wheeler (red.) Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych. Gdańsk: GWP.

Haas, A., Gregory, S.W.Jr. (2005). The Impact of Physical Attractiveness on Women’s Social Status and Interactional Power. Sociological Forum, 20, 3, 449-471.

Jonzon, K. (2009). Why are we so obsessed with beauty – is it nature or nurture? Plastic Surgical Nursing, 29, 4, 222-225.

Miller, G. (2004). Umysł w zalotach. Jak wybory seksualne kształtowały naturę człowieka. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Murray, S.L., Holmes, J.G., Griffin, D.W. (1996). The benefits of positive illusions: idealization and the construction of satisfaction in close relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 79-98.

Kubacka-Jasiecka, D. (2008). Ja cielesne i problematyka identyfikacji z ciałem w kontekście wartości współczesnej kultury i zdrowia. W: I. Heszen, J. Życińska (red.). Psychologia zdrowia. W poszukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Sorokowski P., Sorokowska A., Fink B., Mberira M. (2012). Variable preferences for sexual dimorphism in stature (SDS) might not be universal: Data from a semi nomad population (Himba) in Namibia. Journal of Cross-Cultural Psychology, 43, 32-37.

Stice, E. (2001). A prospective test of the dual-pathway model of bulimic pathology: Mediting effects of dieting and negative affect. Journal of Abnormal Psychology, 110, 124-135.

Swami, V. i in. (2008). Looking good: factors affecting the likelihood of having cosmetic surgery. European Journal of Plastic Surgery, 30, 211-218.

Stone, E.A., Shackelford, T.K., Buss, D.M. (2012). Is variability in mate choice similar for intelligence and personality traits? Testing a hypothesis about the evolutionary genetics of personality. Intelligence, 40, 33-37.

Stone, E.A., Shackelford, T.D., Buss, D.M. (2008). Socioeconomic development and shifts in mate preferences. Evolutionary Psychology, 6, 3, 447-455.

Stone, E.A., Shackelford, T.D., Buss, D.M. (2007). Sex ratio and mate preferences: A cross-cultural investigation. European Journal of Social Psychology, 37, 288-296.

Strużyńska-Kujałowicz, A., Wojciszke, B. (2007). Wpływ pozycji w hierarchii władzy na efektywność działań oraz ocenę siebie i innych. Studia Psychologiczne, 45, 51-62.

Szmajke, A. (2005). Wzorce atrakcyjności ludzkiego ciała: czy ewolucja skrzywdziła kobiety? Kolokwia Psychologiczne, 13, 145-167.

Szmajke, A. (2004). Proporcja talia-biodra czy ramiona-biodra? Anatomiczne wyznaczniki atrakcyjności męskiej sylwetki w procesie doboru płciowego. Studia Psychologiczne, 42, 3, 107-117.

Thompson, J.K., Stice, E. (2003). Thin-Ideal Internalization: Mounting Evidence for a New Risk Factor for Body-Image Disturbance and Eating Pathology. Current Directions in Psychological Science, 10, 5, 181-183.

Wojciszke, B. (1976). Donna Byrne'a koncepcja atrakcyjności interpersonalnej. Przegląd Psychologiczny, 19, 207- 224.

Wojciszke, B., Strużyńska-Kujałowicz, A. (2007). Power influences self-esteem. Social Cognition, 25, 510-532.

Metody i kryteria oceniania:

Posiadanie wiedzy z zakresu teorii biologicznych wyjaśniających preferencje związane z atrakcyjnością osobniczą i ich adaptacyjną wartością. Znajomość koncepcji psychologicznych wyjaśniających uwarunkowania i moderatory atrakcyjności interpersonalnej.

Kolokwium pisemne zawierające pytania problemowe, testowe jednokrotnego wyboru oraz otwarte, których celem jest sprawdzenie wiedzy z zakresu analizowanych treści oraz umiejętności wyprowadzania wniosków.

Skala ocen z kolokwium:

51%-60% (wyniku maksymalnego) = dst (3,0; E)

61%-70% = dst+ (3,5; D)

71%-80% = db (4,0; C)

81%-90% = db+ (4,5; B)

91%-100% = bdb (5,0; A)

Przygotowanie pracy pisemnej wymaga zarówno wiedzy merytorycznej z zakresu treści objętych programem przedmiotu, jak i umiejętności analizy wybranego zjawiska z zastosowaniem podejść teoretycznych, dyskutowanych w czasie zajęć. Student dokonuje selekcji przedmiotu analizy, nawiązującego do poruszanych treści, i istotnego pod względem społecznym (np. obowiązujące mody i trendy w zakresie atrakcyjności określonych cech fizycznych lub charakterystyk zachowania, przemiany preferencji i standardów piękna, piękno w sztuce, nowe zaburzenia związane z wizerunkiem: ortoreksja, bigoreksja, etc., radzenie sobie z zaniżoną samooceną związaną z wyglądem, etc.). Następnie dyskutuje wybrane aspekty zjawiska wyprowadzając kategorie analizy z odpowiednich ujęć teoretycznych. Student potrafi także dokonać diagnozy potencjalnych konsekwencji analizowanego zjawiska, zaś w uzasadnionych przypadkach wskazać i uzasadnić pożądane sposoby działania, odpowiadające na zagrożenia lub korzyści płynące z analizowanego zjawiska.

Ocena pracy będzie ustalana w oparciu o realizację następujących wymagań:

(1) poprawność doboru i konceptualizacji wybranego problemu oraz jego adekwatność dla przedmiotu kursu (0 – 2 pkt.)

(2) diagnoza zjawiska – jego szczegółowy i wielowymiarowy opis (0 – 4 pkt.)

(3) analiza zjawiska z odwołaniem do odpowiednich ujęć teoretycznych (0 – 4 pkt)

(4) poprawna analiza konsekwencji zjawiska – jednostkowych i społecznych (0 – 2 pkt.)

Ocena z pracy empirycznej będzie ustalana w oparciu o następujące kryterium procentowe:

51%-60% (punktacji maksymalnej za wszystkie kryteria) =dst

61%-70%=dst+

71%-80%=db

81%-90%=db+

91%-100%=bdb

Ocena końcowa jest ustalana na podstawie średniej arytmetyczna z kolokwium i pracy pisemnej.

Zakres tematów:

1. Atrakcyjność a dobór płciowy i teoria sygnalizacji biologicznej.

2. Wybrane konteksty biologii atrakcyjności: cechy dziecięce i proporcje ciała.

3. Wybrane konteksty biologii atrakcyjności: pigmentacja skóry, owłosienie i zapach..

4. Wybrane konteksty biologii atrakcyjności: twarz, głos i śmiech.

5. Atrakcyjność sygnałów inteligencji. Atrakcyjność cech osobowości.

6. Uwarunkowania, mechanizmy i moderatory atrakcyjności.

7. Neurobiologia pożądania, miłości romantycznej i przywiązania.

8. Komunikowanie interpersonalne a atrakcyjność. Atrakcyjność w rozmowie kwalifikacyjnej, środowisku pracy, interakcjach z klientem.

9. Komplementarność/podobieństwo potrzeb, zgodność postaw a atrakcyjność.

10. Atrakcyjność a władza i wywieranie wpływu społecznego.

11. Atrakcyjność wzajemna w bliskich związkach. Idealizacja partnera romantycznego.

12. Percepcja atrakcyjności własnej, jej korelaty i konsekwencje.

13. Motywowane dążeniem do atrakcyjności korygowanie ciała.

14. Atrakcyjność jako wabik. Atrakcyjność w reklamie, kreowaniu marki, marketingu politycznym, środowisku pracy.

15. Podsumowanie zajęć, prezentacja prac zaliczeniowych.

Metody dydaktyczne:

Samodzielna praca z literaturą, przygotowanie pracy zaliczeniowej

Dyskusja grupowa, prezentacje, case studies

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 11:30 - 13:00, sala 105
Marcin Moroń 25/27 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)