Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet - Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w kręgu działań terapeutycznych 06-PC-N1-FAK01
Ćwiczenia (C) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Podstawowa:

1.Baran J., Terapia zabawą, czyli usprawnianie dziecka

z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego, Warszawa 1991.

2. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007.

3.Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria - diagnoza - terapia, Warszawa 1997

4.Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.

5.Kozdroń A., Zespół Aspergera. Zrozumieć, aby pomóc, Warszawa 2015.

6.Kozłowska A., Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, W-wa 1996.

7. Molicka M., Bajko-terapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002.

8. Odowska – Szlachcic B., Metoda integracji sensorycznej, Gdańsk 2013.

9. Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowań, Sopot 2014.

10. Wolańczyk T., Komender J., Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa 2005.

Uzupełniająca:

1. Baranowska – Jojko E., Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii, Gdańsk 2013.

2.Kohut D. (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Kraków 2013.

3. Nowak J. E., Pedagogiczne problemy słuchu fonematycznego u uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Bydgoszcz 1992.

4. Olechnowicz H., Opowieści terapeutów, Warszawa 1998

5. Olechnowicz H., Drugie opowieści terapeutów, Warszawa 2000.

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązuje znajomość prezentowanych podczas zajęć zagadnień. Opracowanie projektu grupowego: zestawu ćwiczeń typowego dla wybranej metody pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Oceniona zostanie:

• Nowatorstwo scenariusza oraz jego poprawna konstrukcja (skala od 2-5)

• użycie aktywizujących metod pracy (skala od 2-5)

• wykorzystanie wiedzy z zakresu omawianych zagadnień (skala od 2-5)

Oceną końcową będzie średnia arytmetyczna z oceny wskazanych podanych elementów.

Zakres tematów:

1. Organizacja pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

2. Usprawnianie ruchowe dziecka: Integracja Sensoryczna.

3. Terapia dziecka z zaburzeniami emocjonalnymi – techniki relaksacji, dziecięce masażyki.

4. Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo- objawy, propozycje oddziaływań terapeutycznych.

5. Przegląd najczęściej stosowanych metod terapii grupowej: metoda oparte na ruchu, gry i zabawy, techniki plastyczne, biblioterapia.

6. Prezentacja zestawu ćwiczeń typowego dla wybranej metody pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Metody dydaktyczne:

Metody słowne - mini wykład, dyskusja; metody oglądowe- prezentacja; metody aktywizujące.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 17:15 - 18:45, sala 108
Bogumiła Bobik 17/19 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)