Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Fakultet 3. Fotografia w psychologii i psychoterapii 06-PS-SM-103.11
Ćwiczenia (C) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://el.us.edu.pl/wns/course/view.php?id=199
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Carney, D. R., Colvin, C. R., Hall, J. A. (2007). A thin slice perspective on the accuracy of first impressions. Journal of Resarch in Personality, 41(5), 1054-1072.

Cyniak-Górecka, K., Chmielnicka-Plaskota A., Patejuk-Mazurek I., Tronina P., Żyłka A., Bielarczyk M. (2014). Fotografia w arteterapii. Światłem malowane. W: B. Łoza, A. Chmielnicka- Plaskota (Red.). Arteterapia część 2. Warszawa: Difin.

Hacking, J. (2015). Lives of the great photographers. London: Thames & Hudson. [wybrane fragmenty]

Hyla, M. (2019). Fotografia osobowości. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Niziołek, K. (2011). Fotografia uczestnicząca: od jakościowych badań światów społecznych do interwencji socjologicznej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 7(1), 22-41.

Raniszewska, D. (2016). Jeden obraz – wiele słów. Zastosowanie fotografii w rozwoju osobistym, terapii i pracy wychowawczej. Zapis podróży własnej. Warszawa: Rozpisani.pl [ wybrane fragmenty]

Sokalska M., Sielska A., Zakliczyńska H., Piechota J. (2014). Sztuka fotografii – sztuka przetrwania. Katowice: Fundacja Kultura Obrazu.

Sontag, S. (2009). O fotografii. Kraków: Wydawnictwo Karakter. [wybrane fragmenty]

Sutherland, C. A. M., Rowley L. E., Amoaku, U. T., Daguzan, E., Kidd-Rossiter, K. A., Maceviciute, U., Young, A. W. (2015). Personality judgments from everyday images of faces. Frontiers in Psychology, 6 (1616), 1 - 11.

Szulc W. (2011). Foto(grafo)terapia. Zdjęcia z rodzinnego albumu. W: W. Szulc (Red), Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki (s. 166-173). Warszawa: Difin.

Warren, S. (2002). ‘Show Me How it Feels to Work Here’: Using Photography to Research Organizational Aesthetics. Ephemera, 2(3), 224-245.

Metody i kryteria oceniania:

50-60% możliwych do uzyskania punktów – ocena dostateczna

60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów – ocena dostateczna +

70-80% możliwych do uzyskania punktów – ocena dobra

80,1-90% możliwych do uzyskania punktów – ocena dobra +

90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów – ocena bardzo dobra

ocena z kolokwium, pracy zaliczeniowej oraz aktywności

Zakres tematów:

Przedmiotu dotyczy związków psychologi i psychoterapii z fotografią. Poruszane tematy obejmują ujęcie historyczne tego zjawiska oraz współczesne tendencje i wspólne obszary - wykorzystanie fotografii w badaniach i interwencjach terapeutycznych, oraz psychologii w interpretowaniu zachowań związanych z fotografią. Zajęcia koncentrują się wokół bloków tematycznych:

1) Blok 1. Wprowadzenie do fotografii w psychologii i psychoterapii. Fotografia w procesie integracji. Analiza obrazu

2) Blok 2. Fotografia i „Ja” - Album rodzinny

3) Blok 3. Fotografia i „Ja” - Portret i autoportret

4) Blok 4. Fotografia i uważność oraz dobrostan psychiczny

5) Blok 5. Fotografia i cyfrowa codzienność

6) Blok 6. Fotografia i nauka (materiał badawczy i metoda badawcza- fotografia uczestnicząca)

7) Blok 7. Fotografia w pracy z grupą

Podejmowane podczas zajęć tematy to m.in. filozoficzna i psychologiczna interpretacja procesu fotografowania, fotografia uczestnicząca jako metoda badań społecznych, fotografowanie a dobrostan psychiczny, rozwój osobisty oraz uważność, fotografowanie a „Ja”, samoocena i narcyzm, psychologiczna interpretacja zachowań związanych z fotografią, ze szczególnym uwzględnieniem

funkcjonowania na internetowych portalach społecznościowych, fotografia jako narzędzie terapeutyczne – autoterapia na przykładzie projektów artystycznych, fotografia jako narzędzie w pracy psychoterapeuty – terapeutyczne formy pracy z fotografią, percepcja cech osobowości na podstawie fotografii, fotografia a ekspresja cech osobowości, interpretacja i praca warsztatowa nad projektami z wykorzystaniem fotografii, wykonanymi przez uczestników zajęć.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca w grupach, prezentacje multimedialne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 co drugi czwartek (parzyste), 8:00 - 9:30, sala 6
co drugi czwartek (parzyste), 9:45 - 11:15, sala 6
Magdalena Hyla 30/28 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Grażyńskiego
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.