Literatura: |
1. H. Buchowski, W. Ufnalski, Roztwory, WNT, Warszawa, 1995.
2. J. B. Czermiński, A. Iwasiewicz, Z. Paszek, A. Sikorski, Metody statystyczne dla chemików, PWN, Warszawa, 1992.
3. M. Van Meerssche, J. Feneau-Dupont, Krystalografia i chemia strukturalna, PWN, Warszawa, 1984.
4. M. Cieślak-Golonka, J. Starosta, M. Wasielewski, Wstęp do chemii koordynacyjnej, PWN, Warszawa, 2010.
5. S. F. A. Ketlle, Fizyczna chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1999.
6. A. B. P. Lever, Inorganic Electronic Spectroscopy, Elsevier Science; 2 Sub edition (January 1, 1985).
7. J. Dereń, J. Haber, R. Pampuch, Chemia ciała stałego, PWN, Warszawa, 1975.
8. A. Szewczyk, A. Wiśniewski, R. Puźniak, H. Szymczak, Magnetyzm i nadprzewodnictwo, PWN, Warszawa, 2012.
9. A. P. Cracknell, Magnetyzm kryształów, PWN, Warszawa, 1982.
10. A. Oleś, Metody doświadczalne fizyki ciała stałego, WNT, Warszawa, 1998.
11. Platforma zdalnego nauczania: http://el.us.edu.pl/upgow/course/category.php?id=9
12. Bazy danych dostępne w Bibliotece Uniwersytetu Śląskiego.
Artykuły specjalistyczne dotyczące omawianych zagadnień:
C.A. Cerdeirina, C.A. Tovar, D. Gonzalez-Salgado, E.Carballo, L.Romani, “Isobaric thermal expansivity and thermophysical characterization of liquids and liquid mixtures”, Phys. Chem. Chem. Phys., 2001, 3, 5230-5236.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie do eksperymentu w oparciu o literaturę, przygotowanie stanowiska do pomiaru, wykonanie eksperymentu, prawidłowy zapis otrzymanych wyników w dzienniku laboratoryjnym, zakończenie eksperymentu, współpraca z innymi studentami w grupie w celu zapewnienia bezpieczeństwa w laboratorium, rozwiązywanie problemów pojawiających się w trakcie pracy eksperymentalnej.
Ocena bardzo dobra - student samodzielnie planuje i wykonuje eksperyment konsultując się z prowadzącym tylko w momentach istotnych dla poprawnego przebiegu ćwiczenia. Zna i rozumie realizowane zagadnienie, działanie aparatury, metodykę pomiaru. Prawidłowo planuje i wykonuje eksperyment, na bieżąco ocenia zgodność otrzymanych wyników z intuicją;
Ocena dobra - student planuje i wykonuje eksperyment konsultując się z prowadzącym w miarę potrzeby. Zna i rozumie realizowane zagadnienie, działanie aparatury, metodykę pomiaru. Na ogół prawidłowo planuje i wykonuje eksperyment, na bieżąco ocenia zgodność otrzymanych wyników z intuicją po konsultacji z prowadzącym;
Ocena dostateczna - student wykonuje eksperyment po konsultacjach z prowadzącym. Rozumie realizowane zagadnienie, działanie aparatury, metodykę pomiaru. Na ogół prawidłowo planuje i wykonuje eksperyment, na bieżąco ocenia zgodność otrzymanych wyników z intuicją po konsultacji z prowadzącym;
Ocena niedostateczna - student nie jest w stanie prawidłowo wykonać eksperymentu nawet po konsultacji z prowadzącym.
|
Zakres tematów: |
Podstawowe zasady rachunku błędów. Graficzne opracowanie wyników pomiarów. Podstawy korelacji i analizy regresji. Przeliczanie współczynników równań korelacyjnych z najczęściej stosowanych układów jednostek w chemii do obowiązującego układu SI. Całkowanie i różniczkowanie numeryczne.
Badanie właściwości fizykochemicznych cieczy jonowych, modelowych układów paliw płynnych i biopaliw, cieczy jonowych z nanocząstkami.
Wpływ ciśnienia i temperatury na właściwości fizykochemiczne cieczy.
Badanie właściwości termodynamicznych i akustycznych mieszanin ciekłych.
Związki kompleksowe metali przejściowych w aspekcie badań strukturalnych, spektroskopowych, magnetycznych i katalitycznych.
Wpływ domieszkowania metalami d i f-elektronowymi na właściwości fizyko-chemiczne trójskładnikowych spineli selenkowych MeCr2Se4 (Me=Cu, Zn, Cd).
Wpływ temperatury i ciśnienia na właściwości elektryczne przechłodzonych cieczy molekularnych i jonowych.
|