Zarządzanie organizacją 05-DP-S1-ZO14
Ćwiczenia (C)
semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | ||
Literatura: |
Literatura: 1) Koźmiński A., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN. 2) Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: PWN. 3) Robbins S. P., DeCenzo D. A., Podstawy zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 4) Robbins S. P., Zachowania w organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 5) Kolczyński M., Sztumski J., Zarys socjologii organizacji. Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego. 6) Hatch M.J., Teoria organizacji. Warszawa: PWN. 7) Bednarski A., Zarys teorii organizacji i zarządzania. Toruń 2001. 8) Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 9) Stoner J., Kierowanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 10) McKenna E., Beech N., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Gebethner i S-ka. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Składowe zaliczenia: a) praca indywidualna i w grupach podczas zadań, testów i ćwiczeń na zajęciach, b) aktywne uczestnictwo z wykorzystaniem zdobytych wiadomości, c) praca w grupach nad tworzeniem strategii PR mającą zachęcić do studiów na kierunku Doradztwo Polityczne i Publiczne w Uniwersytecie Śląskim. d) kontrola wiedzy z zakresu tematów zajęć „Zarządzanie organizacją” |
||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Organizacja i zarządzanie – definicja i ewolucja pojęcia a) Definicja zarządzania b) Zarządzanie sobą w czasie c) Procesy zarządzania d) Definicja i otoczenie organizacji e) Historia teorii zarządzania 3. Planowanie a) jak planujemy w życiu prywatnym b) etapy procesu planowania c) rodzaje planów d) podejmowanie decyzji w oparciu o planowanie e) zasady biznesplanu 4. Zarządzanie strategiczne a) znaczenie, elementy i typy strategii b) podstawowe metody analizy strategicznej (analiza SWOT, macierz BCG, macierz General Electric, cykl życia produktu) c) Dywersyfikacja: zależna i niezależna d) Ćwiczenia w grupach na odenianie potencjału rynkowego wybranych produktów 5. Podejmowanie decyzji a) podejmowanie decyzji prywatnych, w firmie, w polityce. b) zarządzanie zmianami c) zarządzanie konfliktem i rozwiązywanie problemów d) turkusowe zarządzanie e) kształtowanie umiejętności decyzyjnych 6. Przywództwo w organizacji a) Władza a przywództwo b) Koncepcje przywództwa c) Podejście kwalifikacyjne, behawioralne i sytuacyjne d) Style przywództwa e) Cechy idealnego przywódcy na przykładach – zadanie indywidualne f) Poznanie własnych cech przywódczych 7. Motywowanie w aspekcie teoretycznym i praktycznym a) Pojęcie motywacji b) Istota skutecznej motywacji c) Motywowanie – koncepcje teoretyczne (hierarchia potrzeb Maslowa, teoria ERG, teoria potrzeb McClellanda, teoria dwuczynnikowa Herzberga, teoria X i Y McGregora, teoria wyznaczania celów, teoria oczekiwań, teoria sprawiedliwości, teoria wzmocnienia) d) Work-life balance e) Test automotywacji. 8. Zarządzanie zasobami ludzkimi a) Planowanie personelu b) Rekrutacja i selekcja c) System ocen i wynagradzanie d) Rozwój zasobów ludzkich e) Zarządzanie międzykulturowe f) Zarządzanie pracą w domu 9. Kontrola w organizacji a) Istota i cel skutecznej kontroli w organizacji b) Kontrola finansowa c) Kontrola strukturalna d) Kontrola strategiczna e) Przezwyciężanie oporu wobec kontroli f) Elementy kontroli: Zarządzanie systemem informacji 10. Komunikowanie w organizacji a) Rola komunikowania w zarządzaniu b) Formy komunikacji interpersonalnej c) Formy komunikacji grupowej i organizacyjnej d) Przeszkody w skutecznej komunikacji e) Przepływ informacji w organizacji – case study 11. Etyka w organizacji a) Etyka – aspekty teoretyczne b) Etyka a podejmowanie decyzji c) Czynniki wpływające na poziom etyki w organizacji d) Praktyczne aspekty zapobiegania korupcji i defraudacji w organizacji 12. Tworzenie strategii PR mającą zachęcić do studiów kierunku Doradztwo Polityczne i Publiczne.Studenci w pięcioosobowych grupach przeprowadzają analizę SWOT oraz opracowują strategię U.Ś. W.N.S. dla kierunku D.P.i P. w następujących zakresach: - relacje z interesariuszami zewnętrznymi; - stworzenia hasła reklamowego; - społeczna odpowiedzialność; - marketing bezpośredni; - kreowanie wizerunku za pośrednictwem mediów. Jakich ? (plakat, ulotka, bilboard, prasa, TV, media społecznościowe, SEO, SEM, WOMM, inne) 13. Zaliczenie |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące: - dyskusja, - "burza mózgów", - prezentacje, - prace pisemne |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 15:30 - 17:00,
sala 148 |
Ryszard Kwiatkowski | 30/31 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bankowa 11 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.