Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Administracja rządowa w USA i państwach UE 05-PO-AP-S1-ARUU17
Konwersatorium (K) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Administracja rządowa w Polsce, red. M. Chmaj, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012.

Administracja publiczna, red. J. Boć, Wrocław 2004.

Administracja publiczna, red. J. Hausner, PWN, Warszawa 2012.

Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, red. J. Czaputowicz, PWN, Warszawa 2014.

Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, red. H. Izdebski, M. Kulesza, Liber, Warszawa 2004.

Chrabąszcz R., Hausner J., Mazur S., Administracja publiczna w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Kraków 2003.

Rydlewski G., System administracji publicznej w państwach członkowskich UE, Warszawa 2007.

Władek Z., Organizacja i zarządzanie w administracji publicznej. Zarys wykładu, Difin, Warszawa 2016.

Zieliński E., Administracja rządowa i samorządowa w Polsce, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca:

Administracja publiczna: komentarz, T. 1 Ustrój administracji państwowej centralnej, red. B. Szmulik, K. Miaskowska-Daszkiewicz,

Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2012

Administracja publiczna: komentarz, T. 2 Ustrój administracji państwowej terenowej, red. B. Szmulik, K. Miaskowska-Daszkiewicz,

Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2012

Administracja publiczna: komentarz, T. 3 Ustrój administracji samorządowej, red. B. Szmulik, K. Miaskowska-Daszkiewicz,

Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2012.

Witkowski W., Historia administracji w Polsce 1764-1989, PWN, Warszawa 2013.

Bereza A., Smyk G., Tekely W.P., Wrzyszcz A., Historia administracji w Polsce 1764-1989. Wybór źródeł, PWN, Warszawa 2006.

Bogucka I., Pietrzykowski T., Etyka w administracji publicznej, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa 2009.

Administracja publiczna na progu XXI wieku: wyzwania i oczekiwania, red. J. Osiński. Wydawnictwo SGH, Warszawa 2011.

Administracja publiczna w projektach politycznych, red. D. Plecka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014.

Peters G.B., Administracja publiczna w systemie politycznym, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 1999.

Nauka administracji, red. B. Kudrycka, B. G. Peters, P. J. Suwaj, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2009.

Lis A., Tyrawa D., Woźniak K. M., Administracja rządowa: wybór źródeł prawa, Eikon Plus, Stalowa Wola 2014.

Niezespolona administracja rządowa, red. M. Czuryk, M. Karpiuk, J. Kostrubiec, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011.

Metody i kryteria oceniania:

Na początku ćwiczeń prowadzący może przeprowadzać krótkie pisemny sprawdzian wiedzy (kartkówki), obejmujący kilka pytań wymagających zwięzłych odpowiedzi (np. scharakteryzuj cechy model administracyjnych wybranych państw, opisz krótko sposoby nadzoru w administracji publicznej). Zaliczenie tej krótkiej pracy wymaga zapoznania się i przyswojenia wiedzy zawartej w literaturze podstawowej. Oceniane jest przez prowadzącego na zaliczenie bądź niezaliczenie (bez oceny wg standardowej skali). W trakcie

prowadzenia zajęć wykorzystywana studium przypadków wykorzystujące metody aktywizujące w postaci gier symulacyjnych (np. rozróżnianie aktów prawnych, charakterystyka zjawisk korupcyjnych w administracji publicznej). W trakcie zajęć zorganizowana jest co najmniej jedna debata w trakcie której uczestnicy analizują problem (np. Czy w Polsce model administracji rządowej jest efektywny?”) i wykazują się zdobytą wiedza i umiejętnościami. Prowadzący na pozostałych zajęciach prowadzi dyskusję moderowaną, w takcie której także może sprawdzać stopień opanowania wiedzy i umiejętności. Oprócz tego studenci samodzielnie opracowują zadane przez prowadzącego zagadnienia. Ocena wszystkich form weryfikacji efektów kształcenia odbywa się wg skali akademickiej i jest dokonywana regularnie podczas zajęć, a

także na samym końcu odbywa się weryfikacja finalna zdobytej wiedzy i umiejętności. W największym stopniu kładziony jest nacisk na wiedzę a dopiero w dalszej kolejności na umiejętności i kompetencje. Ocena procentowa prac pisemnych kształtuje się następująco:

100-90% - bardzo dobry (A)

89-80% - dobry plus (B)

79-70% - dobry (C)

69-60% - dostateczny plus (D)

59-50% - dostateczny (E)

49%> niedostateczny (F, FX)

Zakres tematów:

1. Pojęcie, przedmiot, funkcje, podsystemy administracji publicznej.Systemy polityczne a administracja publiczna (rządowa).

2. Administracja publiczna (rządowa) a ład konstytucyjny i finanse publiczne.

3. Procesy centralizacji, decentralizacji, dekoncentracji i dewolucji w administracji publicznej.

4. Tradycje administracji publicznej w Polsce.

5. Organizacja administracji rządowej w Polsce.

6. Narodowe modele administracji rządowej (model brytyjski, model amerykański).

7. Narodowe modele administracji rządowej (model francuski, model niemiecki).

8. Narodowe modele administracji rządowej (model szwedzki, model hiszpański).

9. Narodowe modele administracji rządowej (Czechy, Słowacja, Węgry).

10. Narodowe modele administracji rządowej (Litwa, Łotwa, Estonia).

11. Procesy europeizacji w administracji publicznej.

12. Zjawiska negatywne w administracji publicznej (rządowej) - biurokracja i korupcja oraz sposoby ich zwalczania.

13.Kadry w administracji publicznej (rządowej). Służba cywilna w Polsce i innych państwach UE.

14. Nadzór i kontrola nad administracją publiczną (rządową).

15. Kolokwium zaliczeniowe.

Metody dydaktyczne:

Student powinien zapoznać się z literaturą obowiązkową i dodatkowo na poszczególne ćwiczenia powinien również przeczytać stosowne fragmenty literatury dodatkowej. Studiowanie powinno polegać na analizie tekstów podręczników i artykułów, krytycznym ustosunkowaniu się do proponowanych ujęć, a także sporządzaniu pomocnych w późniejszym powtarzaniu notatek. Lektura pozycji naukowych, ale również tekstów prawnych i publicystycznych powinna ułatwiać ćwiczenie kompetencji językowych, które student winien weryfikować np. poprzez symulowanie wystąpień publicznych. Oprócz części podającej (wykład akademicki, prezentacje) zastosowana będzie praca samodzielna studenta w postacie prezentacji.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:30 - 13:00, sala 341
Robert Radek 19/23 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)