Moduł I: Ćwiczenia konwersatoryjno-eksploracyjne:
Moduł - interaktywny (z wykorzystaniem materiałów z Zarysu Neurobiologii (PiPS) i Zarysu Neurokognitywistyki dla II r Lic.)
Proponowane ćwiczenia
• Mechanizmy i modele depolaryzacji: modele internetowe i autorski model w Excelu.
• Modele sieci neuronalnych.
• Neurochemia i neurofarmakologia – interaktywne wyszukiwanie i interpretacja danych - ćwiczenie ze stroną University McGill nt. neurochemii.
• Elementy teorii informacji: - obliczenia ilości informacji w wybranych systemach wg Hartleya i Shannona, ocena redundancji (np. na przykładzie fragmentu skopiowanego tekstu)
• Tachistostoskop
• Rodzaje pamięci i badanie własności pamięci - test Jacobsa i test na pamięć ikoniczną
Schemat wykonania ćwiczenia:
"proszę wyjaśnić mechanizm zjawiska i sprawdzić jego własności na modelu"
Moduł II: Ćwiczenia konwersatoryjno-eksploracyjne:
„Wybrany problem neurokognitywny – analiza podstaw, wyszukiwanie źródeł i formułowanie tez”
Postepowanie: praca w podgrupach tematycznych, wyszukiwanie danych, analiza i prezentacja danych, dyskusja krytyczna
Etapy: analiza stanu wiedzy dotyczącej wybranego zagadnienia neurokognitywnego (zestaw problemów dla grup roboczych podany przez prowadzącego)., formułowanie warunków definiujących problem, tworzenie definicji operacyjnej, propozycje testów, konfrontacja ze źródłami, sporządzenie protokołu – zapisu rozwiązania problemu.
Moduł III: Przykładowe testy kognitywne
Wykonywane zajęcia praktyczne (do wyboru prowadzącego w ramach proponowanego pakietu):
1. Test oceny nachylenia linii, 2. Test preferencji sylwetki, 3. Testy rozwoju moralnego, 4. Testy na ToM, 5. Badanie reakcji na bodźce emocjonalne i bodźce estetyczne z użyciem prostych technik aparaturowych (np. RSG, EOG)
W czasie trwania ćwiczeń przewiduje się wykonanie testów, przeprowadzenie podstawowych analiz statystycznych oraz omówienie wyników w odniesieniu do wiedzy teoretycznej.
Opcjonalnie: wykonanie podstawowych pomiarów antropometrycznych poprzedzonych krótkim wprowadzeniem teoretycznym dotyczącym zasad pomiaru i punktów antropometrycznych.
Moduł IV i V: Elementy biorobotyki
Podstawy budowy i programowania robotów w oparciu o działanie organizmów żywych (do wyboru prowadzacego: a) wprowadzenie do systemu mindstorm (budowa i programowanie prostych robotów), b) symulacja wybranych zachowań organizmów żywych, np. zachowań: eksploracyjnych, zachowań konsumacyjnych, społecznych, agresywnych/terytorializmu
Moduł VI: Etologia eksperymentalna owadów (moduł opcjonalny do wyboru przez prowadzącego)
Prezentacja i wykonanie doświadczeń badających, np. aktywność dobową, konsumpcje, agresję, zachowania godowe, wybór zasobów,, preferencja miejsca geotaksja, repelencja/atraktancja, paradygmat antennal pointing
w tym m.in.
- test otwartego pola, - labirynt, - analiza motoryczności na podstawie istniejących nagrań, - analiza tempa rozwoju na podstawie istniejących obrazów żerowania
Moduł VII: Analiza materiałów internetowych na temat behawioru i procesów kognitywnych u człowieka i zwierząt (moduł opcjonalny – o charakterze małego projektu do wyboru przez prowadzącego)
Warunkiem przeprowadzenia ćwiczeń jest zgromadzenie przez zainteresowanych studentów materiału (zrzutów dokumentacji filmowej z Internetu) do zespołowej analizy i przedstawienie projektu analizy prowadzącemu na tydzień przed zajęciami. Możliwe jest wykorzystanie jako źródeł filmów popularnonaukowych na powyższe tematy.
|