Literatura: |
K. Czekaj, M. Zawartka-Czekaj, Problemy społeczne, mapy badawcze, planowanie społeczne – perspektywa smart city, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 243/2015, s. 34-49,
J. Wódz, Badanie problemów społecznych w mieście – od tradycji chicagowskiej po współczesne inspiracje, w: Szkoła chicagowska w socjologii, (red.) K. Wódz, K. Czekaj, Katowice – Warszawa 1992, s. 67-73.
R. Deka, Readaptacja społeczna skazanych jako jeden z warunków bezpieczeństwa społeczności lokalnych, w: Wielowymiarowość profilaktyki, resocjalizacji i readaptacji społecznej. Tradycja, współczesność i perspektywy inicjatyw probacyjnych, red. P. Frąckowiak, M. Szykut, Toruń 2017.
W. Kozek, Bezrobocie jako zjawisko społeczne, w: Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XXI XXI wieku. Wydanie nowe, red. M. Marody, Warszawa 2007.
M. Magdziak, Miasto dostępne dla osób starszych, „Studia KPZK”, nr 176/2017.
M. Misiewicz, Miasto przyjazne niepełnosprawnym?, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr II/2014(11).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia seminarium są:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność, każda następna nieobecność wymaga zaliczenia materiału),
- aktywne uczestnictwo w zajęciach (znajomość treści lektur, udział w dyskusji),
- pozytywna ocena przygotowanego i wygłoszonego referatu/prezentacji.
Na ocenę końcową seminarium składają się dwa elementy:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach – w przypadku znaczącej aktywności istnieje możliwość podniesienia oceny końcowej o połowę stopnia;
- przygotowanie i wygłoszenie referatu/prezentacji.
Referat/prezentacja z dyskusją sprawdza wiedzę merytoryczną przekazaną w ramach seminarium, jak również efekty pracy własnej studenta, polegającej na samodzielnym opracowaniu wybranego problemu społecznego pojawiającego się w mieście.
Referat jest oceniany według skali: 2 (niedostateczny) – 5 (bardzo dobry). W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej praca musi zostać poprawiona i ponownie przedstawiona wykładowcy.
Tematy referatów/prezentacji są związane z zagadnieniami poruszanymi na kolejnych zajęciach i przydzielane są na pierwszym spotkaniu. Referaty przygotowywane są przez zespoły 3-4-osobowe. Wszyscy członkowie zespołu powinni wziąć aktywny udział zarówno w przygotowaniu, jak i prezentowaniu zebranego materiału. Czas prezentacji powinien wynosić od 40 do 50 minut (w zależności od liczby referentów oraz obszerności prezentowanego materiału).
Referat powinien być przygotowany i zaprezentowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej (w programie Power Point lub odpowiednim). Prowadzący zajęcia powinien otrzymać zarówno elektroniczną, jak i wydrukowaną wersję referatu. Dodatkowo wersja elektroniczna referatu powinna zostać udostępniona pozostałym studentom w grupie.
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do problematyki socjologii problemów społecznych
2. Diagnoza i pomiar problemów społecznych w mieście
3. Problem społecznej readaptacji skazanych
4. Bezrobocie jako problem w mieście
5. Sytuacja osób starszych w mieście
6. Problemy osób niepełnosprawnych w mieście
7. Prostytucja jako problem społeczny
|
Metody dydaktyczne: |
Seminarium prowadzone z wykorzystaniem:
- dyskusji moderowanej w oparciu o lekturę tekstów zaczerpniętych z podręczników, mająca na celu ukazanie szerokiego kontekstu omawianych zagadnień;
- referatów/prezentacji przygotowanych przez studentów, które mają na celu pogłębienie wiedzy w oparciu o literaturę uzupełniającą.
Podczas zajęć dydaktycznych wykorzystywane będą bazy danych, jak również prowadzone będą analizy danych empirycznych.
Praca własna studenta polegająca na:
- samodzielnym pogłębianiu wiedzy dotyczącej omawianych problemów społecznych dostępnej w literaturze przedmiotu;
- analizie notatek z zajęć kontaktowych;
- przygotowaniu referatu/prezentacji.
|