Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii średniowiecznej W1-FI-S1-08
Ćwiczenia (C) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Żródła:

Św. Augustyn, O naturze dobra, w: Tenże, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999, s. 819-849.

Pseudo-Dionizy Areopagita, Imiona Boskie, w: Tenże, Pisma teologiczne, Kraków 1997, s. 47-159.

Boecjusz, O pocieszeniu jakie daje filozofia, Warszawa 1962.

Jan Szkot |Eriugena, Periphyseon, ks. I., Kęty 2009.

Anzelm z Canterbury, Monologion, Proslogion, tłum. T. Włodarczyk, Warszawa 1992

Anzelm z Canterbury, Monologion, Proslogion, tłum. L. Kuczyński, Kęty 2009.

Piotr Abelard, Tak i nie, w: Tenże, Rozprawy, Warszawa 1969, s. 265-287..

Św. Tomasz z Akwinu, O bycie i istocie, w: M.A. Krąpiec, Byt i istota, Lublin 1994, s. 9-47.

Św. Tomasz z Akwinu, byt i istota, tłum. W. Seńko, Kęty 2009.

Św. Tomasz z Akwinu, Traktatu o człowieku, Kęty 1998.

Rajmund Lull, Przeciwko niektórym błędnym poglądom Awerroesa, w: red. K. Krause-Błachowicz, Wszystko to ze zdziwienia, Warszawa 2002, s. 319-334.

W. Ockham, Ordinatio, Prolog, w: red. E. Jung, Wszystko to ze zdziwienia, Warszawa 2000, s. 203-211.

W. Ockham, O nauce w ogóle, w: red. E. Jung, Wszystko to ze zdziwienia, Warszawa 2000, s. 212-224.

Literatura przedmiotu

Stępień T., Przedmowa, w: Pseudo-Dionizy Areopagita, Pisma teologiczne, Kraków 1997, s. 9-36.

Kijewska A., Eriugena, Warszawa 2005.

Kijewska A., Neoplatonizm Jana Szkota Eriugeny, Lublin 1994.

Böhner P., Gilson E., Filozofia chrześcijańska. Od jej początku do Mikołaja z Kuzy, PAX, Warszawa 1968.

Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, PAX, Warszawa 1966.

Heinzmann R., Filozofia średniowiecza, ANTYK, Kęty 1999.

Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, PWN, Warszawa-Wrocław 2000, s. 251-900.

Chenu M.- D., Wstęp do filozofii św. Tomasza z Akwinu, ANTYK, Kęty 2001.

Swieżawski S., Święty Tomasz odczytany na nowo, W drodze, Poznań 1995.

Swieżawski S., Byt. Zagadnienia metafizyki tomistycznej, Kraków 1999.

Gilson E., Wprowadzenie do filozofii św. Augustyna, Warszawa 1953.

Gilson E., Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2003.

Metody i kryteria oceniania:

Na końcową ocenę składają się: obecność na zajęciach; aktywność, przygotowanie do zajęć (przeczytanie zadanej lektury); ocena z kolokwium.

bdb - spełnione wszystkie powyższe kryteria

db+ - 90 % powyższych wymagań

db - 80% powyższych wymagań

dst+ - 75 % powyższych wymagań

Zakres tematów:

— Zasadnicze różnice między starożytnym a chrześcijańskim rozumieniem Boga, kosmosu i człowieka.

— Koncepcja creatio ex nihilo jako punkt wyjścia w filozofiach wywodzących się z monoteizmu.

— Św. Augustyn — zło jako brak dobra. Lektura i analiza dialogu „O naturze dobra”.

— Boecjusz — człowiek a kosmos, szczęście, los, wolna wola, fatum i Opatrzność. Lektura i analiza „O pocieszeniu jakie daje filozofia”.

— Anzelm z Canterbury — dowody na istnienie Boga oraz ich kontrargumenty. Lektura i analiza „Monologionu „i „Proslogionu”.

— Piotr Abelard — rozwój metody scholastycznej — Lektura i analiza „Tak i nie”.

— Św. Tomasz z Akwinu — rozumienie bytu. Lektura i analiza „O bycie i istocie”.

— Św. Tomasz z Akwinu — człowiek jako istota duchowo-cielesna. Lektura i analiza „Traktatu o człowieku” kw. 75, 76.

— dyskusja z awerroistyczną wizją świata. Lektura i analiza „Przeciwko niektórym błędnym poglądom

— Wilhem Ockham — poznanie intuicyjne i abstrakcyjne. Lektura i analiza fragmentów Ordinatio (Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIV wieku).

— O nauce (tamże).

Metody dydaktyczne:

Czytanie i analiza tekstów źródłowych. Wyjaśnieni terminów, sformułowanie problemów, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 15:30 - 17:45, sala SALA SYMPOZJALNA III
Hanna Wojtczak 25/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)