Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki współczesnej polskiej 0530-HS-S1-HSWSPPOL
Ćwiczenia (C) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Polska sztuka emigracyjna

➢ SIENKIEWICZ Jan Wiktor, Polskie galerie sztuki w Londynie w drugiej połowie XX wieku, Lublin-Londyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowsiej, 2003. Rozdziały “Kolekcja sztuki polskiej w Polskim Ośrodku Społeczno Kulturowym” oraz “Zakończenie”.

➢ SIENKIEWICZ Jan Wiktor, Marian Bohusz-Szyszko: Życie i twórczość 1901-1995, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995. Rozdziały “Szkoła Malarstwa Sztalugowego pod opieką Społeczności Akademickiej Uniwersytetu Stefana Batorego w Londynie” oraz “Mariana Bohusz-Szyszko ‘O sztuce’”.

Lektura na zajęcia w Krakowie:

➢ POLICHT Piotr, „Klątwa multidyrektorki. Rozkwit i upadek Bunkra Sztuki”, culture.pl, 28 stycznia, 2019: https://culture.pl/pl/artykul/klatwa-multidyrektorki-rozkwit-i-upadek-bunkra-sztuki

Rozmiary modernizmu i wystawa sztuki polskiej w MoMA w 1961 roku

➢ ANTOS Janusz, “Przed ‘Batalią z płótnem’” w: Piotrowski Piotr (red.) Odwilż. Sztuka ok. 1956 roku, Katalog wystawy, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1996. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/11065/1/03_Janusz_Antos_PRZED_BATALIA_Z_PLOTNEM_111-124.pdf

➢ SELZ Peter, 15 Polish Painters : the Museum of Modern Art, Katalog wystawy, New York: MoMA, 1961.

Sztuka kobiet czy sztuka feministyczna? Alina Szapocznikow i Magdalena Abakanowicz

➢ GOLA Jola, “Chronology of Alina Szapocznikow’s Life and Work”, w: FILIPOVIC Elena; MYTKOWSKA Joanna, Alina Szapocznikow Sculpture Undone 1955-1972, New York: The Museum of Modern Art, 2011.

➢ INGLOT Joanna, The Figurative Sculpture of Magdalena Abakanowicz. Bodies, Envirnoments and Myths, Berkeley-Los Angeles: University of California Press, 2004. Rozdział: Abakanowicz’s Artistic Beginings. The polish cultural milieu from 1945 to 1960.

Projekty i fabryki osiedli tysiąclecia

➢ Łukasz Drozda „Urbanistyka Socmodernistyczna na przykładzie polskich blokowisk z lat 70. i 80. XX wieku”, Studia miejskie, tom 27, 2017.

➢ Koch, Style w architekturze, Baraniewski (tłum.), Warszawa: „Świat Książki”, 1996. (Zagadnienia związane z architekturą współczesną)

Wizerunek i tożsamość kolekcjonera:

➢ Interwiev with Grażyna Kulczyk “My new things to do as Art project ripens”, Santander Art and Culture Law Review numer 2/2015.

➢ Stronciwilk A., Markiwicz M., Mit – manipulacja – tożsamość. Portrety historyzujące z Pałacu w Pławniowicach i Domu Kawalera w Świerklańcu, w Zamki Pałace na Górnym Śląsku, 2016.

➢ https://www.muzeumsusch.ch

Satyra, prowokacja i negacja czyli The Krasnals jako alternatywa dla sztuki komercyjnej.

➢ http://thekrasnals.blogspot.com

➢ Pisklewicz Olga, The Krasnals: Wizjonerstwo czy tania prowokacja?: http://rynekisztuka.pl/2012/07/27/the-krasnals-wizjonerstwo-czy-tania-prowokacja/

Metody i kryteria oceniania:

➢ obecność na wszystkich zajęciach i wyjazdach (dopuszczalna jedna nieobecność)

➢ zaliczenie zaproponowanych lektur

➢ przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej - recenzji wystawy

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Polska sztuka emigracyjna

3. Rozmiary modernizmu i wystawa sztuki polskiej w MoMA w 1961 roku

4. Grupy artystyczne w okresie "odwilży"

5. Sztuka kobiet czy sztuka feministyczna? Alina Szapocznikow i Magdalena Abakanowicz

6. Projekty i fabryki osiedli tysiąclecia

7. Nowa figuracja i nowa ekspresja

8. Design polski i śląski

9. Wizerunek i tożsamość kolekcjonera oraz mecenasa

10. Polska sztuka krytyczna

11. Satyra, prowokacja i negacja czyli The Krasnals jako alternatywa dla sztuki komercyjnej

12. Zaliczenie ćwiczeń

W ramach zajęć studenci odwiedzą CSW "Kronika" w Bytomiu, Galerię ASP "Rondo Sztuki", BWA w Katowicach, Bunkier - Galeria sztuki współczesnej w Krakowie, MOCAK oraz pracownie malarstwa na ASP w Katowicach.

Metody dydaktyczne:

- dyskusja nad zaproponowanymi przez prowadzącego lekturami

- wizyty terenowe i empiryczna analiza dzieł sztuki

- wykorzystanie technik wizualizacji fotograficznej

- wykorzystanie zasad ekspozycji wizualnej

- wizualizacja danych za pomocą formatowania warunkowego

- debaty nad poglądami naukowymi na temat polskiej sztuki współczesnej

- wizualizacja danych za pomocą wykresów

- publiczna prezentacja anlizy dzieła sztuki

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 19:00 - 20:30, sala 28
Marta Ostrowska-Bies, Oskar Rojewski 11/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)