Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Opinia publiczna W3-DK-S2-OP19
Konwersatorium (K) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

- Castells M., Sieci oburzenia i nadziei, Warszawa 2013, s. 99-114.

- Dalton R.J., Klingemann H-D., Zachowania polityczne, t. 1, Warszawa 2010, s. 132-155, 332-354.

- Dalton R.J., Klingemann H-D., Zachowania polityczne, t. 2, Warszawa 2010, s. 74-102, 349-369, 415-434.

- Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 2004.

- Gruszczyński L.A., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003.

- Guo L., A theoretical explanation of the network agenda setting model: current status and future directions, w: L. Guo, M. McCombs

(red.), The power of information networks: new directions for agenda setting, New York 2016, s. 3-17.

- Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2019.

- McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008.

- Młyniec E., Opinia publiczna, Toruń 2015.

- Mouffe Ch., Agonistyka, Warszawa 2015.

- Statystyczny drogowskaz, red. S. Bedyńska, M. Cypryańska, t. 1, Warszawa 2013, s. 18-45.

- Szpunar M., Imperializm kulturowy internetu, Kraków 2017, s. 31-70.

- Turska-Kawa A, Determinanty chwiejności wyborczej, Katowice 2015, s. 59-112.

- Dane OFBOR (dostęp: www.ofbor.pl).

- Artykuł Pierre Bourdieu: Opinia publiczna nie istnieje, dostęp: https://teologiapolityczna.pl/pierre-bourdieu-opinia-publiczna-nie-istnieje?fbclid=IwAR3unH1c_gqJsf0giEYuEKG_L7982Cg4ZGDetQzw4Y6ogU3aS6lDhUeyPTg

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę składa się aktywność podczas zajęć oraz terminowa realizacja dwóch projektów: indywidualnego kwestionariusza ankiety oraz grupowego wywiadu (dwa wywiady pogłębione długości 20-40 min wraz ze scenariuszem wywiadu, nagraniem, transkrypcją, wstępną kategoryzacją oraz krótką 2-4 stronicową analizą).

Zakres tematów:

1. Wyjście z definicyjnego nieładu: opinia publiczna i opinia społeczna.

2. Kreowanie opinii publicznej.

3. Media a zachowania społeczne – wybrane podejścia do formowania się opinii.

4. Instytucje badania opinii w perspektywie dylematów strukturalnych.

5. Struktura opinii publicznej.

6. Manipulowanie opinią publiczną.

7. Analiza zachowań wyborczych – w tym analiza danych empirycznych w prowadzonych zajęciach dydaktycznych.

8. Zasady budowy narzędzi badawczych – wywiad i ankieta.

9. Metody i techniki prowadzenia badań wraz z wykorzystaniem na zajęciach dydaktycznych baz danych

Metody dydaktyczne:

- dyskusja moderowana podczas zajęć

- wykorzystanie programu Flip Builder w prowadzonych zajęciach

- praca grupowa w ramach prowadzonych zajęć

- wykorzystanie metody projektowej w ramach prowadzonych zajęć

- wykorzystanie zasad prawa autorskiego w prowadzonych zajęciach dydaktycznych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 340
Damian Guzek 32/30 szczegóły
2 każdy wtorek, 17:15 - 18:45, sala 340
Damian Guzek 30/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)