Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

PODSTAWY PSYCHOLOGII DLA NAUCZYCIELI I W4-MT-S1-19-PPSYI
Konwersatorium (K) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://elzbieta.turska@us.edu.pl
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Zimbardo, Ph., Johnson, R., McCann, V. (2013). Psychologia kluczowe koncepcje. Warszawa: PWN.

Rimm S. (2000). Dlaczego zdolne dzieci nie radzą sobie w szkole. Jak temu przeciwdziałać. Poznań: Moderski i S-ka.

Brzezińska, A. I. (2005). Jak przebiega rozwój człowieka[w:] A. I. Brzezińska (red.), Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, rozdział 2 (21-41. Gdańsk: GWP.

Gordon T. (2007). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Fontana D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Aronson A. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Warszawa: PWN.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z kolokwium, ocena pracy grupowej, aktywność zaznaczana na każdych zajęciach.

Studenci przygotowują 2 indywidualne prace pisemne i przesyłają przez platformę Moodle.

Ocenie podlega także praca grupowa, studenci prezentują ją na platformie Teams.

Praca zdalna nie zmienia wymagań zaliczenia.

Zakres tematów:

1. Zajęcia o charakterze integracyjnym. Omówienie problematyki zajęć. Podział zadań, zapoznanie z wymaganiami i planem zajęć. Przedstawienie podstawowej literatury do samodzielnego studiowania.

2. Budowanie mapy problemów psychologii. Praca oparta na przygotowanych przez studenta artykułach naukowych/popularno-naukowych wraz z ich krytyczną analizą. Praca grupowa na zajęciach.

3. Komunikacja. Bariery komunikacyjne. Techniki skutecznej komunikacji.

4. Wspieranie rozwoju i zasobów dziecka. Jak pomóc dziecku odnieść sukces? Co to jest syndrom braku osiągnięć? Analiza praw Sylwii Rimm. Podstawa do przygotowania krótkiego eseju. Co to jest syndrom braku osiągnięć? (rozdział 1). Zależność od dorosłych oraz nadmierna dominacja dziecka (rozdział 4)

5. Procesy poznawcze. Praca grupowa. Dwie grupy przygotowują zajęcia dla pozostałych uczestników. Pierwsza grupa – problematyka pamięci, techniki zapamiętywania. Druga grupa – myślenie kreatywne, jak je wspierać?

6. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Dwie grupy przygotowują zajęcia dla pozostałych uczestników. Pierwsza grupa – problematyka stereotypów i uprzedzeń. Druga grupa – zachowania asertywne, rozwiązywanie konfliktów.

7. Kolokwium. Podsumowanie zajęć.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja na podstawie przygotowanej literatury, metody aktywizujące, projekt grupowy, esej indywidualny.

Zajęcia prowadzone są na platformie Teams, materiały zostały umieszczone na platformie Moodle.

Zajęcia odbywają się regularnie w każdą środę.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 co druga środa (parzyste), 8:00 - 9:30, sala 226
Elżbieta Turska 21/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Bankowa 14
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.