Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopatologia rozwoju 12-OA-S1-7PR
Wykład (W) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Namysłowska I. (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży, Warszawa 2007.

2. Seligmann M., Walker E., Rosenhan D. Psychopatologia, Poznań 2003.

3. Carson R., Butcher J., Mineka S., Psychologia zaburzeń. GWP, Gdańsk 2011.

4. Marcelli Daniel, Psychopatologia wieku dziecięcego.

5. Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006.

6. Abraham S., Llewelyn-Jones D., Bulimia i anoreksja. Prószyński i S-ka, 2001.

7. Kutscher M., Attwood T., Wolff R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Wydawnictwo K. E. LIBER, Warszawa 2005.

8. Hallowell E., Ratey J., Jak żyć z ADHD.Media Rodzina, Poznań 2005.

9. Bryńska A., Kołakowski A., Pisula A., Skotnica M., Wolańczyk T., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011.

10. Mattis S., Ollendick T., Lęk i fobie nastolatków. Jak pomóc dzieciom przezwycieżyć napady paniki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

• Baker P., Podstawy psychiatrii dziecięcej, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1974,

• Bilikiewicz T. (red.), Psychiatria kliniczna, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1989,

• Elliott J., Place M., Dzieci i młodzież w kłopocie, WSiP, Warszawa 2000,

• Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1997,

• Jarosz M. (red.), Podstawy psychiatrii, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1988,

• Popielarska A. (red.), Psychiatria wieku rozwojowego, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1981,

• Reinmar du Bois, Pomóż mi!, Klub Dla Ciebie, Warszawa 2001,

• Rola J., Depresja u dzieci, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2001,

• Walewska K, Pawlik J. (red.), Depresja. Ujęcie psychoanalityczne, PWN, Warszawa 1992.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin sprawdzający wiedzę z wykładów, ćwiczeń oraz literatury przedmiotu.

Zakres tematów:

1. Przedmiot psychopatologii: objaw i zespółpsychopatologiczny, zdrowie psychiczne a zaburzenie psychiczne. Norma i patologia w rozwoju.

2. Kryteria patologii. Systemy klasyfikowania zaburzeń psychicznych. Paradygmaty analizy zaburzeń: Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD). Klasyfikacja Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (DSM)

3. Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym – zaburzenia hiperkinetyczne (zespoły nadpobudliwości psychoruchowej – ADHD).

4. Zaburzenia zachowania opozycyjno-buntownicze (ODD).

5. Poważne zaburzenia zachowania (CD).

6. Podstawowe zasady pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania.

7. Zaburzenia lękowe i OCD okresu dzieciństwa i adolescencji.

8. Zaburzenia afektywne okresu dzieciństwa.

9. Zaburzenia rozwojowe: autyzm, zespół Retta, zespół Aspergera, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne, uogólnione zaburzenia rozwoju-niespecyficzne.

10. Zaburzenia rozwojowe: upośledzenie umysłowe i zaburzenia uczenie się.

11. Zaburzenia odżywiania: anoreksja i bulimia.

12. Zaburzenia nawyków: zaburzenia wydalania, jąkanie, tiki.

13. Schizofrenia dziecięca.

Metody dydaktyczne:

Wykład multimedialny.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 16:20 - 17:05, sala 08
Anna Porczyńska-Ciszewska 11/11 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)