Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopatologia rozwoju 12-OA-S1-7PR
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Namysłowska I. (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży, Warszawa 2007.

2. Seligmann M., Walker E., Rosenhan D. Psychopatologia, Poznań 2003.

3. Carson R., Butcher J., Mineka S., Psychologia zaburzeń. GWP, Gdańsk 2011.

4. Marcelli Daniel, Psychopatologia wieku dziecięcego.

5. Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006.

6. Abraham S., Llewelyn-Jones D., Bulimia i anoreksja. Prószyński i S-ka, 2001.

7. Kutscher M., Attwood T., Wolff R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Wydawnictwo K. E. LIBER, Warszawa 2005.

8. Hallowell E., Ratey J., Jak żyć z ADHD.Media Rodzina, Poznań 2005.

9. Bryńska A., Kołakowski A., Pisula A., Skotnica M., Wolańczyk T., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011.

10. Mattis S., Ollendick T., Lęk i fobie nastolatków. Jak pomóc dzieciom przezwycieżyć napady paniki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

• Baker P., Podstawy psychiatrii dziecięcej, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1974,

• Bilikiewicz T. (red.), Psychiatria kliniczna, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1989,

• Elliott J., Place M., Dzieci i młodzież w kłopocie, WSiP, Warszawa 2000,

• Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1997,

• Jarosz M. (red.), Podstawy psychiatrii, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1988,

• Popielarska A. (red.), Psychiatria wieku rozwojowego, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1981,

• Reinmar du Bois, Pomóż mi!, Klub Dla Ciebie, Warszawa 2001,

• Rola J., Depresja u dzieci, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2001,

• Walewska K, Pawlik J. (red.), Depresja. Ujęcie psychoanalityczne, PWN, Warszawa 1992.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach.

Przygotowanie projektu - o jego formie decyduje prowadzący podczas zajęć.

Aktywność podczas zajęć.

Zakres tematów:

1. Zaburzenia rozwoju psychicznego: specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka.

2. Zaburzenia rozwoju psychicznego: specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętnosci szkolnych – zaburzenia czytania i pisania.

3. Specyficzne trudności szkolne w uczeniu się matematyki u dzieci.

4. Zaburzenia rozwoju psychicznego: specyficzne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych.

5. Upośledzenie umysłowe – obraz kliniczny.

6. Zaburzenia psychiczne w przebiegu upośledzenia umysłowego dzieci i młodzieży.

7. Mózgowe porażenie dziecięce – etiopatologia, obraz kliniczny.

8. Zespół Gilles de la Tourette’a – zespół tików głosowych i wokalnych: etiopatologia, obraz kliniczny, leczenie.

9. Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS): etiopatologia, obraz kliniczny, leczenie.

10. Zaburzenia snu u dzieci.

11. Choroby układu nerwowego u dzieci i młodzieży.

12. Całościowe zaburzenia rozwojowe: autyzm, autyzm atypowy, zespół Retta.

13. Zespół Aspergera.

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne, dyskusje, analizy przypadków

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 10:35 - 11:20, sala 05
Anna Porczyńska-Ciszewska 11/11 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)