Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Życie rodzinne i seksualne osób niepełnosprawnych 12-OA-N1-4ZRISON
Wykład (W) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 5
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Beisert M. (1991) Seks twojego dziecka. Poznań: Zakład Wydawniczy K. Domke.

Beisert M. (red.) (2006) Seksualność w cyklu życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Fairbairn G., Rowley D. (2003) Etyczne aspekty seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: A. Firkowska-Mankiewicz (red.) XXVIII Sympozjum Naukowe – Życie emocjonalne i rodzinne osób z niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie seksualności. Warszawa, 2-3 grudnia 2002. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.

Fornalik I. (2003) Młodzież z głębszą niepełnosprawnością intelektualną na drodze ku dorosłości. W: K. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Kraków: Impuls.

Głodkowska J., Giryński A. (red.) (2005) Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną: uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Graban J. (red.) (2002) Wieczne dzieci czy dorośli: problem seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani”.

Kijak R. (2009) Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Impuls.

Kościelska M. (2003) Czy i jak wspomagać rozwój poczucia tożsamości seksualnej u osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: A. Firkowska-Mankiewicz (red.) XXVIII Sympozjum Naukowe – Życie emocjonalne i rodzinne osób z niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie seksualności. Warszawa, 2-3 grudnia 2002. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.

Kościelska M. (2004) Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

bardzo dobry (bdb) -osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty ≥ 91 %

dobry plus (db plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami 81-90%

dobry (db) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów 71-80 %

dostateczny plus (dst plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami 61-70 %

dostateczny (dst)- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami 51-60 %

Zakres tematów:

1. Fukncjonowanie seksualne osób z niepłenosprawnościami - podstawy psychlogiczne i fizjologiczne

Wpływ niepełnosprawności na obszary funkcjonowania rodziny

2. Charakterystyka rozwoju seksualnego człowieka

3. Seksualność osób niepełnosprawnych - stereotypy i mity

4. Edukacja seksualna osób niepełnosprawnych

5. Rola rodzica, terapeuty w procesie kształtowania seksualność

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna, dyskusja, pokaz

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 13:45, sala 07
Szymon Godawa 17/16 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)