1. Periodyzacja rozwoju psychicznego. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych.
2. Okres prenatalny:
- rozwój fizyczny,
- rozwój układu nerwowego,
- rozwój umiejętności psychoruchowych,
- nabywanie przez jednostkę indywidualnych cech.
3. Wczesne dzieciństwo:
- rozwój fizyczny i motoryczny,
- rola zabawy,
- rola emocji,
- rozwój mowy i komunikacji,
- kontakty społeczne,
- rozwój woli,
- czynniki stymulujące prawidłowy rozwój.
4. Średnie dzieciństwo ( wiek przedszkolny):
- rozwój somatyczny,
- aktywność ruchowa,
- procesy poznawcze,
- funkcje zabawy,
- twórczość artystyczna,
- dziecięce teorie umysłu,
- rozwój społeczny i emocjonalny,
- moralność dziecka,
- rozwój osobowości.
5. Późne dzieciństwo (młodszy wiek szkolny):
- rozwój procesów poznawczych,
- zmiany w sferze aktywności dziecka,
- doświadczenia społeczne,
- rozwój sfery emocjonalnej oraz osobowości,
- dojrzałość szkolna, postawa wobec nauki, dojrzałość szkolna,
- podstawowe trudności występujące w okresie późnego dzieciństwa.
6. Adolescencja:
- znaczenie okresu dorastania w przebiegu życia człowieka,
- fizjologiczne zmiany organizmu oraz ich znaczenie,
- rozwój procesów poznawczych,
- rozwój społeczny i kształtowanie światopoglądu,
- kształtowanie się tożsamości jednostki,
- rozwój związków interpersonalnych,
- zadania rozwojowe okresu dojrzewania.
7. Wczesna dorosłość:
- rozwój fizyczny, poznawczy i społeczny,
- dalszy rozwój osobowości.
8. Średnia dorosłość (wiek średni):
- zmiany somatyczne,
- praca zawodowa i życie rodzinne,
- zmiany w zakresie funkcji poznawczych,
- transformacja nastawienia względem świata i siebie.
9. Późna dorosłość ( wiek starzenia się):
- kryteria okresu późnej dorosłości,
- biologiczny oraz psychospołeczny wymiar starzenia się,
- obniżenie dochodów,
- pogodzenie się ze śmiercią bliskich,
- świadomość nieodwracalności czasu,
- poczucie pustki i niespełnienia.
10. Specyficzne problemy występujące w fazach od okresu wczesnego dzieciństwa do starości – projekt przygotowany przez studentów na podstawie istniejących materiałów oraz badań własnych studentów.
11. Metody i narzędzia wykorzystywane do diagnozy i prognozy rozwoju:
- obserwacja psychologiczna,
- wywiad psychologiczny i rozmowa,
- metody projekcyjne (rysunek dziecka, Test Apercepcji Tematycznej, Test Zdań Niedokończonych, Test Drzewa),
- skale oceny poziomu rozwoju dzieci,
- Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci WISC-R.
12. Charakterystyka prawidłowości w rozwoju rysunku dziecka na poszczególnych etapach życia:
- okres bazgrot,
- faza przedschematyczna,
- faza schematu,
- faza realizmu.
13. Rysunek dziecka jako narzędzie diagnozy i prognozy rozwoju psychicznego dziecka:
- podstawowe zasady interpretacji skali „Narysuj człowieka” Goodenough,
- cechy rysunku dziecka z zaburzeniami emocjonalnymi,
- cechy rysunku dziecka psychotycznego,
- urazy psychiczne w rysunku dziecka.
14. Różnice indywidualne w rozwoju psychicznym – cechy temperamentu oraz ich wpływ na funkcjonowanie i rozwój człowieka. Regulacyjna Teoria Temperamentu J. Strelaua.
15. Rozwój osobowości w cyklu życia:
- teorie osobowości (czynnikowa, cech, sytuacyjna, psychoanalityczna),
- typy osobowości, struktura osobowości wg Eysencka,
- Wielka Piątka cech osobowych (Big Five).
|