Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa 12-PE-N1-1PR
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

2. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwojowa człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

3. Bryant P.E., Colman A.M. (1997). Psychologia rozwojowa. Poznań, Zysk i S-ka.

4. Birch A., Malim T., Psychologia rozwojowa w zarysie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004

5. Przetacznik- Gierowska M., Makkiełło- Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego., WSiP, Warszawa 1985.

6. Żebrowska M. (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1986.

7. Bolechowska M. (red.) Wybrane metody diagnozowania i prognozowania rozwoju małego dziecka do lat 3”. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1982.

8. Vasta R., Haith M., Miller S., Psychologia dziecka. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004

9. Kutscher M., Attwood T., Wolff R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Wydawnictwo K. E. LIBER, Warszawa 2005.

10. Hallowell E., Ratey J., Jak żyć z ADHD.Media Rodzina, Poznań 2005.

1. Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR Warszawa 2000

2. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, i 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004 lub inne wydania

3. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000

1. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, wydanie 1., ZYSK i S-KA, Poznań, 2004.

2. Birsch A., Malin T., Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości, PWN, Warszawa, 2001

3. Brzezińska A (red) Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. GWP, Gdańsk 2005.

7. Vasta R., Haith M.M., Miller S. Psychologia dziecka. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995

Metody i kryteria oceniania:

Praca indywidualna lub praca zespołowa - założenia pracy omówi podczas zajęć prowadzący; o formie pracy w danej grupie decyduje prowadzący.

Zakres tematów:

1. Periodyzacja rozwoju psychicznego. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych.

2. Okres prenatalny:

- rozwój fizyczny,

- rozwój układu nerwowego,

- rozwój umiejętności psychoruchowych,

- nabywanie przez jednostkę indywidualnych cech.

3. Wczesne dzieciństwo:

- rozwój fizyczny i motoryczny,

- rola zabawy,

- rola emocji,

- rozwój mowy i komunikacji,

- kontakty społeczne,

- rozwój woli,

- czynniki stymulujące prawidłowy rozwój.

4. Średnie dzieciństwo ( wiek przedszkolny):

- rozwój somatyczny,

- aktywność ruchowa,

- procesy poznawcze,

- funkcje zabawy,

- twórczość artystyczna,

- dziecięce teorie umysłu,

- rozwój społeczny i emocjonalny,

- moralność dziecka,

- rozwój osobowości.

5. Późne dzieciństwo (młodszy wiek szkolny):

- rozwój procesów poznawczych,

- zmiany w sferze aktywności dziecka,

- doświadczenia społeczne,

- rozwój sfery emocjonalnej oraz osobowości,

- dojrzałość szkolna, postawa wobec nauki, dojrzałość szkolna,

- podstawowe trudności występujące w okresie późnego dzieciństwa.

6. Adolescencja:

- znaczenie okresu dorastania w przebiegu życia człowieka,

- fizjologiczne zmiany organizmu oraz ich znaczenie,

- rozwój procesów poznawczych,

- rozwój społeczny i kształtowanie światopoglądu,

- kształtowanie się tożsamości jednostki,

- rozwój związków interpersonalnych,

- zadania rozwojowe okresu dojrzewania.

7. Wczesna dorosłość:

- rozwój fizyczny, poznawczy i społeczny,

- dalszy rozwój osobowości.

8. Średnia dorosłość (wiek średni):

- zmiany somatyczne,

- praca zawodowa i życie rodzinne,

- zmiany w zakresie funkcji poznawczych,

- transformacja nastawienia względem świata i siebie.

9. Późna dorosłość ( wiek starzenia się):

- kryteria okresu późnej dorosłości,

- biologiczny oraz psychospołeczny wymiar starzenia się,

- obniżenie dochodów,

- pogodzenie się ze śmiercią bliskich,

- świadomość nieodwracalności czasu,

- poczucie pustki i niespełnienia.

10. Specyficzne problemy występujące w fazach od okresu wczesnego dzieciństwa do starości – projekt przygotowany przez studentów na podstawie istniejących materiałów oraz badań własnych studentów.

11. Metody i narzędzia wykorzystywane do diagnozy i prognozy rozwoju:

- obserwacja psychologiczna,

- wywiad psychologiczny i rozmowa,

- metody projekcyjne (rysunek dziecka, Test Apercepcji Tematycznej, Test Zdań Niedokończonych, Test Drzewa),

- skale oceny poziomu rozwoju dzieci,

- Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci WISC-R.

12. Charakterystyka prawidłowości w rozwoju rysunku dziecka na poszczególnych etapach życia:

- okres bazgrot,

- faza przedschematyczna,

- faza schematu,

- faza realizmu.

13. Rysunek dziecka jako narzędzie diagnozy i prognozy rozwoju psychicznego dziecka:

- podstawowe zasady interpretacji skali „Narysuj człowieka” Goodenough,

- cechy rysunku dziecka z zaburzeniami emocjonalnymi,

- cechy rysunku dziecka psychotycznego,

- urazy psychiczne w rysunku dziecka.

14. Różnice indywidualne w rozwoju psychicznym – cechy temperamentu oraz ich wpływ na funkcjonowanie i rozwój człowieka. Regulacyjna Teoria Temperamentu J. Strelaua.

15. Rozwój osobowości w cyklu życia:

- teorie osobowości (czynnikowa, cech, sytuacyjna, psychoanalityczna),

- typy osobowości, struktura osobowości wg Eysencka,

- Wielka Piątka cech osobowych (Big Five).

Metody dydaktyczne:

Dyskusje, praca zespołowa oraz indywidualna.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 14:30 - 16:00, sala 21
Anna Porczyńska-Ciszewska 19/19 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)