Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 12-PE-WIP-N1-MPL
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Arciszewska E., 2002, Czytające przedszkolaki: mit czy norma?, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa.

Badegruber B., 1997, Nauczanie otwarte w 28 krokach, Warszawa.

Baluch A., 1984, Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa.

Berthet D., 2006, Wprowadzenie do nauki pisania, Wyd. Cyklady, Warszawa.

Bogdanowicz M., 1985, 2004, Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem w wieku od 5 do 10 lat, Warszawa.

Bula D., Krzyżyk D., Niesporek-Szamburska B., Synowiec H., 2004, Dziecko w świecie języka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Chrząstowska B, Wysłouch S., 1987, Poetyka stosowana, Warszawa.

Cieszyńska J., 2001, Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Czelakowska D., 2010, Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków.

Demelowa G., 1987, Elementy logopedii, Warszawa.

Janus-Sitarz A. (red.), 2006, Doskonalenie warsztatu polonisty, Universitas, Kraków.

Jedut A., Pleskot A., 1991, Nauczanie ortografii w klasach I - III, Warszawa.

Kamińska K., 1999, 2005, Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa, WSiP.

Kościowa M., 1991, Moje metody w klasie I, Warszawa.

Majchrzak I., 1995, Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Warszawa.

Majchrzak I., 2008, Nazywanie świata. Odimienna metoda nauki czytania, Wydawnictwo MAC.

Marzano R. J., Paynter D.E., 2004, Trudna sztuka pisania i czytania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Nagajowa M. 1990, ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa, WSiP.

Nagórko A., 1998, Zarys gramatyki polskiej (ze słowotwórstwem), Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Ożdżyński J. 1995, Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP.

Pankowska K., 2000, Pedagogika dramy: teoria i praktyka, Warszawa.

Papuzińska J., 1981, Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa.

Pawłowska R., 1993, Lingwistyczna teoria nauki czytania, Gdańsk.

Pętlewska H., 1999, Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Rocławski B., 1981, Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Warszawa.

Rocławski B., 1981, Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Warszawa.

Rocławski B., 1989, Nauka czytania i pisania, Gdańsk.

Sachajska E., 2006, Uczymy poprawnej wymowy, WSiP, Warszawa.

Schiller P., 2005, Wczesne czytanie. Gry, zabawy, ćwiczenia i piosenki, które obudzą w dzieciach zainteresowanie czytaniem, Warszawa, Wydawnictwo K.E. Liber.

Stasica J., 2001, 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach 1-3, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Taboł S., 2005, Istota czytania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Ungeheuer-Gołąb A., 2007, Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka. O metodzie ekspresywnego wykonania utworów poetyckich, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Wróbel H., 2001, Gramatyka języka polskiego, Sp. Wyd. „OD NOWA”, Kraków.

Zakrzewska B., 2004, Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, WSiP, Warszawa.

Zakrzewska B., 2008, Chcę dobrze czytać, Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Żuchowska W., 1992, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

Student zobowiązany jest do pracy indywidualnej w celu analizy i interpretacji treści i metod stosowanych w elementarnej edukacji polonistycznej. Czynnie uczestniczy w zajęciach, przygotowując doskonaląc umiejętności w zakresie analizy i opracowania polonistycznych treści programowych obowiązujących w edukacji elementarnej. Przygotowuje się do planowanych kolokwiów oraz do indywidualnych prezentacji lektur z zakresu edukacji polonistycznej (treści edukacyjne i metody kształcenia). Kolokwia z zakresu materiału realizowanego w trakcie ćwiczeń (3). Refleksje (ustnie) wynikające z lektury własnej.

Zakres tematów:

Opis i analiza prawideł poprawnej wymowy; akcent i intonacja w języku polskim. Synteza wiadomości fonetycznych połączona z analizą programu(-ów) nauczania i wybranych serii podręcznikowych.

2. Lingwistyczna analiza tekstów (m.in. eksponowanie zagadnień fonetycznych i ortofonicznych – kluczowych dla kształcenia podstawowych kompetencji w edukacji wczesnoszkolnej).

3. Charakterystyka wybranych zjawisk słowotwórczych (np. słowotwórstwo rzeczowników, kategorie słowotwórcze, typy formantów).

4. Omówienie kryteriów opisu i wyodrębniania części mowy – koniugacyjne i deklinacyjne właściwości języka polskiego (charakterystyka podstawowych pojęć fleksyjnych, np. temat, końcówka fleksyjna); analiza fleksyjna wybranych tekstów.

5. Charakterystyka semantyczna i funkcyjna wyrazów (synonimia, polisemia, homonimia, frazeologia).

6. Analiza stosunków syntaktycznych w obrębie wypowiedzeń (przypomnienie pojęć składni tradycyjnej: części zdania, zdanie, równoważnik zdania; składniowe właściwości zdań pojedynczych; typy zdań złożonych).

7. Eksponowanie treści podstawowych w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej (doskonalenie umiejętności mówienia i słuchania).

8. Eksponowanie treści podstawowych w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej (kształtowanie umiejętności czytania – analiza metod klasycznych i wybranych metod alternatywnych).

9. Eksponowanie treści podstawowych w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej (kształtowanie umiejętności pisania).

10. Dysgrafia, dysortografia, dysleksja – opis sposobów skutecznego „reagowania” nauczycieli; omówienie wybranych metod reedukacji dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu.

11. Teoretycznoliteracka analiza epickich i lirycznych tekstów adresowanych do odbiorcy dziecięcego – synteza wiadomości i pojęć teoretycznoliterackich połączona z analizą programów nauczania.

12. Od tekstu „cudzego” do tekstu „własnego” – analiza wyznaczników tekstowości połączona z charakterystyką etapów pracy nad konstruowaniem wybranych form wypowiedzi. Funkcjonowanie dziecka w świecie znaków – recepcja i kreowanie przekazów ikonicznych przez dzieci.

13. Od tekstu tradycyjnego (opowiadanie, opis, sprawozdanie i inne) do tekstu swobodnego – charakterystyka wybranych form „aktywności” pisarskiej i redakcyjnej uczniów, np. analiza technik Freinetowskich stosowanych w elementarnej edukacji polonistycznej.

14. Omówienie najistotniejszych zagadnień związanych z kontrolą oraz oceną umiejętności i wiadomości uczniów.

15. Obserwacja wpływu rezultatów badań naukowych na aktualizację wiedzy o potrzebach i predyspozycjach dziecka oraz na modyfikację treści i metod nauczania – uczenia się.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja treści przewidzianych w programie kursu. Sojusz prezentacji multimedialnych, ćwiczeń indywidualnych i zespołowych, dyskusji oraz prezentacji indywidualnych studentów w celu opanowania podstaw nauczania języka polskiego i metodyki kształcenia języka ojczystego.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:45 - 13:15, sala 22
Małgorzata Bortliczek 19/19 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)