Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat umiejętności pomagania 11-KRK-R1-081
Ćwiczenia (C) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Literatura:

Literatura obowiązkowa*:

R. B. Adler, L. B. Rosenfeld, R. F. Proctor II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się,

Poznań 2011.

H. Krzysteczko, Poradnictwo duszpasterskie. Teoria i praktyka rogerianskiego kontaktu pomocnego,

Katowice 1998.

A. Engel-Bernatowicz, Diagnosta jako instrument własnej pracy, [w:] Wywiad psychologiczny,

tom 2, red. K. Stemplewska-Żakowicz, Warszawa 2005, s. 240-269.

J. Enright, Terapia i poradnictwo bez oporu, „Nowiny Psychologiczne” 5(1987).

K. Stemplewska-Żakowicz, Diagnoza psychologiczna, Gdańsk 2011.

D. Ustjan, Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu

Diagnostycznego, [w:] Wywiad psychologiczny, tom 2, red. K. Stemplewska-Żakowicz,

Warszawa 2005. S. 152-187.

*Literatura dostępna również u prowadzącego zajęcia

Literatura uzupełniająca*:

J. S. Beck, Terapia poznawczo-behawioralna, Kraków 2012.

K. Davis, Tajemnice dynamicznej komunikacji, Lublin 2014.

A. Faber, E. Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły,

Poznań 2013.

M. M. Gajdowie, Rozwój. Jak współpracować z łaską, Kielce 2013.

D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Poznań 2017.

T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa 2015.

T. Gordon, Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 2016.

A. Kępiński, Poznanie chorego, Kraków 2013.

D. G. Leathers, Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2009.

C. A. Padesky, D. Greenberg, Umysł ponad nastrojem. Podręcznik terapeuty, Kraków 2004.

T. Paszkowska, Psychologia w kierownictwie duchowym, Lublin 2014.

S.M. Peck, Droga rzadziej przemierzana, Poznań 2016.

K. Stemplewska-Żakowicz, W. J. Paluchowski, Podstawy diagnozy psychologicznej, [w:]

Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 2, red. J. Strelau, D. Doliński, Gdańsk 2008,

s. 23-94.

F. S. von Thun, Wyrażać się zrozumiale, Kraków 2004.

H. A. Westra, Dialog motywujący w terapii zaburzeń lękowych, Kraków 2016.

Y. D. Yalom, Dar terapii. List otwarty do nowego pokolenia terapeutów i ich pacjentów, Warszawa

2012.

Y. D. Yalom, Kat miłości, Warszawa 2016.

Y. D. Yalom, Mama i sens życia, Warszawa 2014.

*Literatura dostępna również u prowadzącego zajęcia

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność

– Dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwione.

– W przypadku dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności warunkiem uzyskania zaliczenia będzie zaliczenie treści z opuszczonych zajęć oraz napisanie pracy zaliczeniowej.

– Trzy (i więcej) nieusprawiedliwione nieobecności skutkują niezaliczeniem zajęć.

– W przypadku dużej liczby nieobecności usprawiedliwionych (trzy i więcej) konieczne będzie

zaliczenie treści omawianych na zajęciach oraz napisanie pracy zaliczeniowej.

2. Aktywny udział w zajęciach (scenki, dialogi terapeutyczne, dialogi motywacyjne, itp.)

3. Sprawdziany na rozpoczęcie zajęć, tzw. „wejściówki”

– Krótkie (ok. 5 min.) sprawdziany z treści, które były zadane do przygotowania na dane zajęcia.

– Nie są wcześniej zapowiadane, ponieważ ich celem jest sprawdzenie przygotowania się do bieżących zajęć, co jest obowiązkowym warunkiem uczestnictwa w ćwiczeniach. Pytania są

w miarę proste. Osoba, która uważnie przeczytała zadaną lekturę, nie powinna mieć trudności z poprawnym jej zaliczeniem.

– Ponieważ „wejściówki” ma sprawdzać systematyczność przygotowania do zajęć, nie ma możliwości ich poprawy w celu uzyskania wyższej punktacji.

– Wyjątkiem do w/w jest nieobecność na zajęciach, na których była „wejściówka”. Jej zaliczenie może odbyć się w ciągu jednego miesiąca, w godzinach konsultacji.

O ocenie decyduje ilość zdobytych punktów za sprawdziany, aktywność i udział w scenkach terapeutycznych

Zakres tematów:

1. Zasady komunikacji interpersonalnej; komunikacja niewerbalna i werbalna; 5 praw komunikowania się Paula Watzlawicka; fakt a interpretacja

2. Kontakt pomocowy, poradnictwo, psychoterapia, interwencja kryzysowa, psychoedukacja, diagnoza – różnice i podobieństwa, osobowość terapeuty (triada Rogersa – kongruencja, akceptacja i empatia)

3. Pytania i inne instrumenty konwersacyjne (aktywne słuchanie, parafraza, pytania otwarte, itp.); komunikaty ja, ty, feedback; zasady poprawnego formułowania komunikatów (w tym pochwał)

4. Emocje w słuchaniu; ćwiczenia schematu poznawczego Becka (sytuacja-myśl- emocja-zachowanie)

5. Fazy pomocy J. Enrighta

6. Opór w kontakcie pomocowym

7. Dialog motywujący i inne techniki pomocy

8. Elementy interwencji kryzysowej

Metody dydaktyczne:

Przygotowanie materiału w ramach pracy domowej (lektura tekstów)

Analiza i dyskusja treści filmowych pod kontem psychologicznym

Udział w dialogach i scenkach terapeutycznych (prowadzenie dialogu, aktywne słuchanie, itp.)

Warsztat psychologiczny związany z aktywnym ćwiczeniem umiejętności interpersonalnych i grupowych

Ćwiczenia introspekcyjne w ramach warsztatu psychologicznego związane z poszerzeniem wglądu

Ćwiczenia psychoedukacyjne dotyczące emocji

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, środa (niestandardowa częstotliwość), 9:30 - 12:30, sala 201
Krzysztof Matuszewski 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Teologiczny (Katowice, ul. Jordana 18)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)