1. Edukacja matematyczna w podstawie programowej, programach nauczania i podręcznikach
2. Wspomaganie rozwoju umysłowego dziecka wraz z jego edukacją matematyczną
3-6. Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych
7-9. Koncepcje kształcenia matematycznego (metoda czynnościowa, realistyczna, problemowa)
10. Poziomy języka matematyki – reprezentacje J. Brunera (enaktywna, ikoniczna, symboliczna)
11. Poziomy rozumienia pojęć matematycznych wg P.H. van Hiele’a (poziom wzrokowy, opisowy i logiczny) a stadia rozwoju intelektualnego J. Piageta (stadium inteligencji sensoryczno-motorycznej, s. inteligencji przedoperacyjnej, s. inteligencji konkretno-operacyjnej, s. inteligencji formalno-operacyjnej)
12. Strefa najbliższego rozwoju L. Wygotskiego (aktualne możliwości dziecka i kres możliwości dziecka)
13. Konstruktywizm w nauczaniu matematyki (proces interioryzacji i eksterioryzacji)
14-17. Specyfika procesu kształtowania pojęć matematycznych i geometrycznych u dzieci.
18. Aspekty działalności matematycznej (techniczny, standardowy i systemowo-twórczy)
19-20. Wdrażanie dzieci do wychwytywania prawidłowości i korzystania z nich w nabywaniu umiejętności matematycznych (rytmy).
21. Zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające wiązaniu przyczyny ze skutkiem i sposoby wspomagania dzieci w przewidywaniu następstw
22-23. Orientacja przestrzenna w przedszkolu i w szkole; planowanie i prowadzenie zajęć
24-25. Rozwój dziecięcego liczenia. Ćwiczenia i zabawy rozwijające umiejętność dodawania i odejmowania
26-27. Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej. Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego rozumowania
28-29. Planowanie i organizacja zajęć wspomagających rozwój rozumienia pomiaru długości u dzieci
30-31. Waga i ważenie w przedszkolu i w szkole
32-33. Kształtowanie pojęć geometrycznych w umysłach dzieci
34-35. Różne sposoby zapisywanie czynności matematycznych w przedszkolu i szkole
36-37. Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych w przedszkolu i szkole
38-40. Komputerowe wspomaganie procesu zintegrowanej edukacji matematycznej
41-42. Trudności zwykłe, nadmierne i specyficzne w uczeniu się matematyki
43-44. Diagnoza i ewaluacja osiągnięć z zakresu edukacji matematycznej
45. Formy pracy uczniów w trakcie zajęć edukacyjnych z matematyki
|