Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy i metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 12-PE-WIP-S1-3PMEM
Wykład (W) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2015.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2014.

E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.

M. Kupisiewicz, Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi. Wydawnictwo APS, Warszawa 2004.

M. Kupisiewicz, Jak kształtuje się u dzieci rozumienie wartości pieniądza. Wydawnictwo APS, Warszawa 2004.

J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009.

Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985.

H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe AP, Kraków 2004.

E. Stucki, Nauczanie matematyki w klasach niższych, Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz cz. I – 1998, cz. II – 1993, cz. III – 2000.

Teoretyczne podstawy edukacji matematycznej w: „Nauczanie Początkowe”, 2007/2008, nr 4.

Literatura będzie wzbogacana w razie potrzeby o kolejne propozycje.

Metody i kryteria oceniania:

Zagadnienia do egzaminu z „Podstaw i metodyki edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym” odpowiadają tematom wykładów oraz ćwiczeń.

Celem egzamin pisemnego w formie testu jest sprawdzenie wiedzy studenta z zakresu teoretycznych podstaw nauczania matematyki dzieci oraz wspomagania rozwoju dziecka w jego osiąganiu dojrzałości do uczenia się matematyki.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego w formie testu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń i wykładów. Test zawiera różne typy zadań testowych (niektóre łącznie z uzasadnieniem), które student rozwiązuje zgodnie z zaleconym lub własnym tempem pracy.

Od studenta wymaga się samodzielnej pracy z tekstem obowiązkowej

i uzupełniającej literatury, dotyczącej teoretyczno-metodycznych podstaw nauczania matematyki dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z poszczególnych form weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie formy i sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie, tzn. co najmniej na ocenę dostateczną.

Zakres tematów:

1. Edukacja matematyczna w podstawie programowej, programach nauczania i podręcznikach

2. Wspomaganie rozwoju umysłowego dziecka wraz z jego edukacją matematyczną

3-6. Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych

7-9. Koncepcje kształcenia matematycznego (metoda czynnościowa, realistyczna, problemowa)

10. Poziomy języka matematyki – reprezentacje J. Brunera (enaktywna, ikoniczna, symboliczna)

11. Poziomy rozumienia pojęć matematycznych wg P.H. van Hiele’a (poziom wzrokowy, opisowy i logiczny) a stadia rozwoju intelektualnego J. Piageta (stadium inteligencji sensoryczno-motorycznej, s. inteligencji przedoperacyjnej, s. inteligencji konkretno-operacyjnej, s. inteligencji formalno-operacyjnej)

12. Strefa najbliższego rozwoju L. Wygotskiego (aktualne możliwości dziecka i kres możliwości dziecka)

13. Konstruktywizm w nauczaniu matematyki (proces interioryzacji i eksterioryzacji)

14-17. Specyfika procesu kształtowania pojęć matematycznych i geometrycznych u dzieci.

18. Aspekty działalności matematycznej (techniczny, standardowy i systemowo-twórczy)

19-20. Wdrażanie dzieci do wychwytywania prawidłowości i korzystania z nich w nabywaniu umiejętności matematycznych (rytmy).

21. Zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające wiązaniu przyczyny ze skutkiem i sposoby wspomagania dzieci w przewidywaniu następstw

22-23. Orientacja przestrzenna w przedszkolu i w szkole; planowanie i prowadzenie zajęć

24-25. Rozwój dziecięcego liczenia. Ćwiczenia i zabawy rozwijające umiejętność dodawania i odejmowania

26-27. Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej. Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego rozumowania

28-29. Planowanie i organizacja zajęć wspomagających rozwój rozumienia pomiaru długości u dzieci

30-31. Waga i ważenie w przedszkolu i w szkole

32-33. Kształtowanie pojęć geometrycznych w umysłach dzieci

34-35. Różne sposoby zapisywanie czynności matematycznych w przedszkolu i szkole

36-37. Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych w przedszkolu i szkole

38-40. Komputerowe wspomaganie procesu zintegrowanej edukacji matematycznej

41-42. Trudności zwykłe, nadmierne i specyficzne w uczeniu się matematyki

43-44. Diagnoza i ewaluacja osiągnięć z zakresu edukacji matematycznej

45. Formy pracy uczniów w trakcie zajęć edukacyjnych z matematyki

Metody dydaktyczne:

Wykład wybranych zagadnień teoretycznych z zakresu podstaw i metodyki edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zagadnienia te ilustrowane są szerokim spektrum zadań praktycznych (na różnych poziomach reprezentacji) z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 15:30 - 17:00, sala 019
każdy wtorek, 17:05 - 17:50, sala 019
Renata Raszka 49/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)