Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój dziecka w rodzinie 12-PE-AR-S1-5RDR
Ćwiczenia (C) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków 2002.

2. Cywińska M.(red.), Oblicza trudnego dzieciństwa. Poznań 2014.

3. Grygielski M., Style komunikacji rodzicielskiej a identyfikacja dzieci z rodzicami. Lublin 1999

4. Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i nadzieje. Białystok 2000.

5. Izdebska J., Dziecko osamotnione w rodzinie: kontekst pedagogiczny. Białystok 2004.

6. Kawula St., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń 2007.

7. Majkowski W., Rodzina polska w kontekście nowych uwarunkowań. Kraków2010.

8. Ryś M., Systemy rodzinne: metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa 2004.

9. Szlendak T.: Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa 2015.

10. Wilk J.(red.), W służbie dziecku. T.II: Rodzina XX wieku wobec dobra dziecka. Lublin 2003.

11. Cudak H. Funkcje rodziny w pierwszych okresach rozwojowych dziecka. Warszawa 2000.

12. Schaffer H.R. Psychologia dziecka. Warszawa 2005.

13. Wilkołaska K. (red.) Przekazy transgeneracyjne w rodzinie. Lublin 2016.

1. Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny. Wprowadzenie. Warszawa 1984.

2. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Rodzicielstwo – między wiedzą a intuicją: scenariusze zajęć. Kraków 1999.

3. Dziewięcka A., Barciński Z., Kiedy dzieci zachowują się… nie tak, jakbyśmy tego chcieli. Częstochowa 2009.

4. Dziewięcka-Bokun L., Rodzina jako wyzwanie polityki społecznej. [w:] J. Kędzior, A. Ładyżyński (red.), Współczesne wyzwania pracy socjalnej. Toruń 2006.

5. Guz S. (red.), Rozwój i edukacja dziecka. Szanse i zagrożenia. Lublin 2005.

6. Grzesiuk L., Tryjarska B., Jak pomagać sobie, rodzinie i innym. Warszawa 1995.

7. Maj B., Współczesna rodzina jako podmiot pracy socjalnej. [w:] J. Kędzior, A. Ładyżyński (red.), Współczesne wyzwania pracy socjalnej. Toruń 2006.

8. Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie. Kraków 2008.

9. Stelmaszuk Z. W., Nowe spojrzenie na rodzinę. [w:] Z. W. Stelmaszuk (red.), Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem. Wybór tekstów. Warszawa 1999.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja treści opracowanych w grupie

Prezentacja wybranych przykładów dobrych praktyk życia rodzinnego wraz z uzasadnieniem ich znaczenia dla wspomagania prawidłowego rozwoju dziecka i odpowiedziami na pytania grupy

W prezentacji biorą udział wszyscy członkowie zespołu przygotowującego projekt, każdy student oceniany jest indywidualnie. Ocena na podstawie zgodności projektu z tematem, poprawności merytorycznej i formalnej, kreatywności i oryginalności ujęcia prezentowanego tematu.

Student otrzymuje oceny: 3; 3,5; 4; 4,5; 5. Po otrzymaniu negatywnej oceny student zobowiązany jest to poprawy przygotowanego projektu i ponownego zaprezentowania prowadzącej zajęcia.

Ocenie podlegać będzie umiejętność uzasadnienia wyboru przedstawianego przykładu i jego analizy, umiejętność wykorzystywania różnych źródeł informacji, czytelność przekazu, terminowość wykonanych prac, umiejętności komunikacyjne prezentujących, umiejętność pracy w grupie. Wszystkie osoby biorące udział w prezentacji powinny być przygotowane merytorycznie i zabrać głos w czasie jej trwania. Przedstawiane treści powinny być starannie opracowane i wygłoszone, a nie odczytane podczas zajęć. Studenci powinni zaplanować i wykorzystać w trakcie omawiania prezentacji metody aktywizujące słuchaczy. Osoby biorące udział w zajęciach powinny cechować się ciekawością i aktywnością poznawczą, korzystać z literatury obowiązkowej i uzupełniającej. Weryfikacja prowadzona na bieżąco. Terminy prezentacji zostaną ustalone po konsultacji ze studentami.

Opis i analiza indywidualnego przypadku

Dokonanie wyboru indywidualnego przypadku sytuacji dziecka w rodzinie, wyznaczenie i nazwanie elementów zakłócających jego rozwój oraz zaproponowanie konkretnych działań wspomagających wszystkich członków rodziny. Ocena na podstawie zgodności projektu z tematem, poprawności merytorycznej i formalnej, kreatywności i oryginalności ujęcia badanego tematu.

Student otrzymuje oceny: 3; 3,5; 4; 4,5; 5. Po otrzymaniu negatywnej oceny student zobowiązany jest to poprawy przygotowanego projektu i ponownego zaprezentowania prowadzącej zajęcia. Termin oddania prac zostanie ustalony ze studentami. Wskazana data będzie ostatecznym terminem oddania pracy. Każdy tydzień spóźnienia będzie obniżał ocenę o pół stopnia.

Ocenie podlegać będzie opis i analiza indywidualnego przypadku oraz ustalenie propozycji działań pozytywnie oddziałujących na rozwój dziecka i funkcjonowanie jego rodziny. Projekt składa się z dwóch części: pracy pisemnej oraz prezentacji przygotowanego projektu na forum grupy. Przygotowany przez studentów projekt powinien być przemyślany, zaplanowany i wykonany z należytą starannością.

Zakres tematów:

1. Środowisko rodzinne warunkujące twórczą aktywność dziecka

2. Zabawa jako podstawowa działalność dziecka w rodzinie

3. Dorosłe Dzieci Alkoholików potrzeby, możliwości, problemy

4. Istota transmisji międzypokoleniowej i jej uwarunkowania

5. Potrzeby, możliwości, zachowania dziecka w rodzinie adopcyjnej

6. Potrzeby, możliwości, zachowania dziecka w rodzinie zastępczej

7. Miejsce dziecka w rodzinie w trakcie jej rozpadu

8. Dziecko wybitnie uzdolnione w rodzinie

9. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie

10. Przemoc w rodzinie i jej negatywne skutki

11. Przygotowanie do życia małżeńskiego i rodzinnego, doskonalenie relacji małżeńskich, doskonalenie procesu wychowania i samowychowania w rodzinie – wspomaganie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych

12. Nieletnie ojcostwo, nieletnie macierzyństwo

13. Alternatywne modele rodziny, nowe ojcostwo i nowe macierzyństwo.

14. Prezentacja studenckich projektów

15. Prezentacja studenckich projektów

12. Osoby, instytucje wspomagające rozwój dziecka w rodzinie. (możliwości, zadania, błędy, sukcesy)

13. Alternatywne modele rodziny, nowe ojcostwo i nowe macierzyństwo, rodzina „w kryzysie”, czysty związek w rodzinach patchworkowych i inne.

14. Prezentacja studenckich projektów

15. Prezentacja studenckich projektów

Metody dydaktyczne:

jak w opisie modułu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 15:30 - 16:15, sala 104
Katarzyna Jas 21/21 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)