Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka społeczna 12-PE-AR-S1-7PS
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K.: Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne. Katowice 2013, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

2. Dziewiecki M.: Integralna profilaktyka uzależnień w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków 2003, Wydawnictwo „Rubikon”.

3. Dziewiecki M.: Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce 2000.

4. Gaś Z.: Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006.

5. Jędrzejko M.: Patologie społeczne. Pułtusk 2006, Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora.

6. Kustra Cz., Fopka-Kowalczyk M. (red.): Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w środowisku otwartym. Toruń 2013, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.

7. Ostaszewski K.: Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych: podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa 2003, Wydaw. Naukowe „Scholar”.

8. Piotrowski P.: Profilaktyka w gimnazjum: projektowanie, realizacja, ewaluacja programów. Kraków 2003.

9. Prajsner M. (red.): Młodzież z grup ryzyka. Perspektywy profilaktyki. Warszawa 2003, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

10. Pytka K.: Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2006. Świątkiewicz G. (red.): Profilaktyka w środowisku lokalnym: Warszawa 2002.

11. Urban B. (red.): Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. Mysłowice 2004, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Metody i kryteria oceniania:

– opracowanie konspektu zajęć profilaktycznych oraz jego realizacja w pracy z grupą – sprawdzenie stopnia wykorzystania wiedzy teoretycznej oraz praktycznej w celu opracowania zajęć profilaktycznych, stosowania skutecznych i twórczych metod oraz wrażliwości i kultury pedagogicznej, a także postaw szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób;

– analiza wybranych programów i projektów profilaktycznych – sprawdzenie, czy student potrafi dokonać krytycznej analizy dostępnych programów i projektów profilaktycznych oraz wskazać kierunki ich ewaluacji;

– umiejętność podtrzymywania dyskusji w oparciu o literaturę przedmiotu – sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy oraz jej operatywnego wykorzystania w dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z zakresu profilaktyki społecznej;

– sprawdzenie stopnia wrażliwości i kultury pedagogicznej oraz postaw szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób;

– kolokwium pisemne – sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń oraz literatury przedmiotu.

Zakres tematów:

Zakres tematyczny zajęć obejmuje zagadnienia:

1. Podstawowe pojęcia profilaktyki społecznej. Historia kształtowania się koncepcji profilaktyki społecznej w Polsce i na świecie.

2. Cele i zadania profilaktyki podejmowane w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych oraz w środowisku lokalnym. Modele i strategie działań profilaktycznych.

3. Rodzaje i etiologia patologii społecznych. Sposoby zapobiegania niewłaściwym zachowaniom dzieci i młodzieży.

4-11. Wybrane problemy profilaktyczne w środowisku szkolnym i lokalnym:

– przemoc, agresja, kradzieży wśród młodzieży wieku szkolnego;

– środki uzależniające (narkotyki, dopalacze, papierosy, alkohol etc.);

– nowe uzależnienia (uzaleznienia od internetu, telefonu komurkowego etc.);

– inicjacja seksualna, przedwczesne macierzyństwo nieletnich, HIV/AIDS;

– słabe wyniki w nauce, niska frekwencja w szkole;

– bezrobocie, ubóstwo, bezdomność;

– zaburzenia odżywiania, dbałość o zdrowie;

– zaburzenia emocjonalne, myśli i próby samobójcze;

12-13. Ustawodawstwo dotyczące zakresu i organizacji działań profilaktyczno-wychowawczych i terapeutycznych na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym. Podmioty zajmujące się organizacją i prowadzeniem profilaktyki społecznej.

14-15. Modeli, procedury, metody pracy, fazy konstruowania i sposoby ewaluacji programu profilaktycznego.

Metody dydaktyczne:

– wykład, prezentacja;

– pogadanka, dyskusja;

– burza mózgów, mapa myśli;

– metody warsztatowe;

– gry i zabawy dydaktyczne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala 103
Anton Dragomiletskii 12/12 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)