Podstawy socjoterapii 12-PE-AR-S1-2PST
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 45 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Jagiełła J.: Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków 2007, Wyd. Rubikon. Jedliński K. : Trening interpersonalny. 2008. Wyd. W.A.B. Nęcka E. : Trening twórczości. Gdańsk 2012, GWP. Sawicka K. (red.): Socjoterapia. Warszawa 1998, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej MEN. Sikorski W. : Psychoterapia grupowa różnych pokoleń. Warszawa 2002, Wyd. Akademickie „Żak”. Sobolewska Z.: Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży- zasady projektowania zajęć. Warszawa 1993, Wyd. OPTA. Literatura uzupełniająca: Berne E.: W co grają ludzie. 2011, PWN. Deptuła M.: Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2005, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Jankowiak B.(red.): Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka. Poznań 2013, Wyd. UAM. Portmann R.: Gry i zabawy przeciwko agresji. Kielce 1999, Wyd. Jedność. Wilk M.: Diagnoza w socjoterapii. Ujęcie psychodynamiczne. Sopot 2014, GWP. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
PROJEKT Student potrafi zaprojektować i zaprezentować program dla wybranej grupy oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu grupy docelowej oraz odbywających się w niej procesów. Ocenie podlega zawartość merytoryczna projektu, sposób zaprezentowania go na forum, umiejętność pracy w zespole oraz umiejętności klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów. AKTYWNOŚĆ Student wykazuje się aktywnością , chętnie podejmuje działania w zakresie technik socjoterapeutycznych; potrafi opracowywać i organizować adekwatne ćwiczenia oraz czynnie i twórczo uczestniczy w zajęciach. Ocenie podlega aktywność studenta na zajęciach, przygotowanie niezbędnych materiałów do zajęć oraz stopień znajomości zalecanej literatury. Ocena aktywności na każdych zajęciach TEST Znajomość i rozumienie najważniejszych treści ćwiczeń. Umiejętność wyrażania własnej opinii w oparciu o literaturę naukową. Test ma charakter pisemny. Zawiera zadania otwarte, krótkiej odpowiedzi, z luką oraz na dobieranie. Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu minimum 50% maksymalnej punktacji testu, najwyższą po uzyskaniu 95% punktacji. Czas trwania testu to ok. 30 minut. W teście uczestniczą wszyscy studenci jednocześnie. |
||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno- pedagogicznej 2. Kim jest socjoterapeuta?- osobowość socjoterapeuty, kwalifikacje socjoterapeutyczne, specyfika relacji terapeutycznej. 3. Praca z grupą socjoterapeutyczną w różnym wieku – zasady pracy, dobór pracy do etapu rozwoju grupy, role grupowe, typowe zjawiska i trudności w pracy grupowej, fazy rozwoju grupy. 4. Zajęcia socjoterapeutyczne- struktura zajęć, formy, cele, metody, podstawowe techniki pracy z grupą. 5-6 Metoda projektów w socjoterapii. Analiza przykładowych programów socjoterapeutycznych. 7. Arteterapia w pracy socjoterapeutycznej- elementy wiedzy o psychorusunku. 8. Muzyka i techniki relaksacyjne w socjoterapii. 9-12 Wybrane metody i techniki pracy socjotepapeutycznej – praca z ciałem, trening twórczości, elementy psychodramy i treningu interpersonalnego. 13. Jak pracować z trudnym dzieckiem i trudną młodzieżą? Przykłady gier i zabaw. Elementy pedagogiki zabawy w pracy socjotepautycznej. 14-15. Prezentacja projektów przez studentów. Podsumowanie zajęć- omówienie najważniejszych zagadnień teoretycznych i praktycznych |
||
Metody dydaktyczne: |
metoda projektów, zajęcia warsztatowe |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 14:35 - 15:20,
sala 103 każda środa, 15:30 - 17:00, sala 103 |
Kinga Konieczny-Pizoń | 12/45 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.