Metodyka pracy asystenta rodziny 12-PE-AR-S1-6MPAR
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
B. de Barbaro, Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 1999 (rozdz. 1-3, 8-9). M. McGoldrick, R. Gerson, S. Shellenberger, Genogramy. Rozpoznanie i interwencja, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 2007, s. 31-80. / rozdz. 2. I. Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk” 2010, s. 108-152, s. 164-192, s. 193-245. I. Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk” 2010, s. 49-86, s. 152-164. I. Krasiejko, Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Warszawa: Wydawnictwo MRPiPS 2016, s. 54-97, s. 98-118. I.Krasiejko, Rodzina z dziećmi, rodzina dysfunkcyjna : pedagogika, praca socjalna, terapia, Warszawa: Wydawnictwo Difin 2019. P. Domaradzki, J. Krzyszkowski, M. Sosnowski, A. Włoch, Superwizja pracy socjalnej dla praktyków, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2016, s. 17-29, s. 79-150. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium: Ocenie podlegają odpowiedzi studenta na pytania problemowe zawarte w arkuszu kolokwium. Kolokwium w formie pisemnej, termin egzaminu ustalony ze studentami, czas trwania 45 min., kolokwium zaliczone pozytywnie w przypadku uzyskania przez studenta 51% punktów. Wyniki kolokwium będą ogłaszane są zgodnie z Regulaminem studiów w UŚ. Niezaliczone kolokwium należy poprawić w formie ustnej; zakres treści nie ulega zmianie. Analiza przypadku: Sprawdzenie umiejętności grupowego zaprezentowania przygotowanego projektu dotyczącego analizy indywidualnego przypadku. Ocenia jest uzależniona od rodzaju wybranych metod, sposobu przedstawienia prezentacji, oraz wyboru literatury źródłowej . Aktywność w trakcie zajęć: Wymagana znajomość treści przedmiotu przedstawianych na ćwiczeniach i zagadnień z literatury |
||
Zakres tematów: |
1.Wprowadzenie do przedmiotu. Profil zawodowy i psychospołeczny asystenta rodziny. 2./3./4. Podejście systemowe do pracy z rodziną (zasady i prawa funkcjonujące w rodzinie, mity rodzinne, atom społeczny oraz genogram i ekogram rodziny). 5./6.Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy asystenta rodziny (techniki i metody PSR). 7./8. Empowerment jako innowacyjne podejście w pracy socjalnej w kontekście rozwiązywania problemów społecznych. 9. Interwencja kryzysowa w pracy asystenta rodziny. 10./11. Etapy metodycznego działania asystenta rodziny (diagnoza, plan pracy z rodziną, realizacja planu, ocena okresowa, zakończenie współpracy, okresowy monitoring). Dokumentacja w pracy asystenta rodziny. 12./13./14 Praca z indywidualnym przypadkiem (niepełnosprawność/długotrwała lub ciężka choroba, przemoc w rodzinie, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm lub narkomania, trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego, mniejszość etniczna). 15. Superwizja w pracy asystenta rodziny. |
||
Metody dydaktyczne: |
W trakcie zajęć będą stosowane klasyczne metody problemowe (metoda przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, giełda pomysłów) oraz metody praktyczne |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 8:00 - 9:30,
sala 08 |
Kinga Konieczny-Pizoń | 12/12 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.