Elementy pedagogiki specjalnej 1 W6-EM-TM-S2-EPS1
Wykład (W)
semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
1. Borowska-Beszta B. (2012), Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 2. Dykcik W. red. (2007), Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 3. Grzegorzewska M. (2002), Listy do młodego nauczyciela. Cykl I–III. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. 4. Kosakowski Cz. (2003), Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”. 5. Zabłocki K. J., Gorajewska D. red. (2004), Pedagogika specjalna – kontynuacja tradycji dla przyszłości. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. 6. Vašek Š., Stankowski A. (2000), Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza - znajomość problematyki dotyczącej: - teoretycznych podstaw pedagogiki specjalnej; - literatury związanej z pedagogiką specjalną; - zasad związanych z prowadzeniem postępowania terapeutyczno- wychowawczego; - diagnozowania. Umiejętności praktyczne: - tworzy samodzielnie propozycje działań dla osób z niepełnosprawnością i w wieku senioralnym. Aktywność na zajęciach: - systematyczne przygotowanie do zajęć; - aktywność studenta (zainteresowanie, zaangażowanie, pomysłowość w realizacji zadań); - systematyczne czynienie postępów. |
||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia związane z pedagogiką specjalną. 2. Teoria i praktyka w pedagogice specjalnej. 3. Pedagogika specjalna dzisiaj: cele rozwoju, strategie reform. 4. Zakres i przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej. 5. Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego. 6. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej. |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład: - prezentacja podstawowych, teoretycznych zagadnień z zakresu pedagogiki specjalnej, z wykorzystaniem metod audiowizualnych; - prezentacja, przegląd i analiza literatury, w tym obowiązujących ustaw i rozporządzeń MEN dotyczących osób z niepełnosprawnościami, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 10:30 - 11:15,
sala 21 |
Ilona Fajfer-Kruczek | 6/5 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.