Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu głębszym II 06-PC-S1-39.1
Wykład (W) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://-
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bobkowicz-Lewartowska L., (2011) Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

Buchnat M., Tylewska-Nowa B., (2012) Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Diffin, Warszawa.

Głodkowska J. (red.), (2012) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, APS, Warszawa.

Kielin J., Klimek-Markowicz K., (2013) Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, GWP, Gdańsk.

Naprawa M., Tanajewska A., Mach C., (2013) Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Zakres dostosowania wymagań dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

Naprawa M., Tanajewska A., Wenta J., (2012) Nie jesteś sam. Programy edukacji dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

Pilecki J. (red.), (1999) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób

z głębszym upośledzeniem umysłowym, Wydaw. Nauk. AP, Kraków.

Podgórska-Jachnik D. (2005), Wyniki badań nad funkcjonowaniem społecznym osób głębiej upośledzonych umysłowo w domu pomocy społecznej i we wspólnocie życia. "Niepełnosprawność i Rehabilitacja" R.5, nr 1.

Wrona S., Walkowska W. (red.), (2014) Niepełnosprawność w rodzinie jako wyzwanie edukacyjne. UŚ, Katowice.

Literatura uzupełniająca:

Ćwirynkało K., Żyta A., (2014) Dlaczego edukacja włączająca nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Doświadczenia i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa w relacjach matek. „Szkoła Specjalna” nr 3.

Naprawa M., Maternicka K., Tanajewska A., (2007) Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne: dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

Naprawa M., Maternicka K., Tanajewska A., (2007) Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne: dla II etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (klasy IV-VI szkoły podstawowej), Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

Naprawa M., Maternicka K., Tanajewska A., (2008) Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne: dla III etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (gimnazjum), Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

Niedbalski J., (2013) Między kontrolą a autonomią: instytucjonalne uwarunkowania życia niepełnosprawnych intelektualnie mieszkańców domów pomocy społecznej. "Niepełnosprawność: zagadnienia, problemy, rozwiązania" nr 4.

Raszewska M., Kuleczka W., (2008) Muzyka otwiera nam świat. Program muzycznych zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dzieci z autyzmem. Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

Zbyrad T., (2010) Dom pomocy społecznej: wolny wybór czy konieczność? "Polityka Społeczna", R.25, nr 6.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ma charakter pisemny. Polega na wypełnieniu złożonego z dwóch części testu pytań otwartych. Pierwsza część obejmuje 3 pytania. Student powinien odpowiedzieć na każde z nich. Udzielając poprawnej odpowiedzi może otrzymać 1 punkt (łącznie max. 3 punkty). W drugiej części wybiera 2 spośród 3 pytań. Udzielając prawidłowej odpowiedzi otrzymuje 3 pkt. (łącznie max. 6 punktów). Obowiązuje następująca punktacja:

8,5 - 9 pkt. – ocena: bardzo dobry

7,5 - 8 pkt. – ocena: dobry plus

6,5 – 7 pkt. – ocena: dobry

5,5 – 6 pkt. – ocena: dostateczny plus

4,5 – 5 pkt. – ocena: dostateczny

0 – 4 pkt. – ocena: niedostateczny

Czas trwania egzaminu: 60 min.

Oceniane będą: stopień znajomości terminologii i podstawowych zagadnień z zakresu metodyki nauczania osób z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną, umiejętność prezentacji własnego stanowiska i argumentacji (odwołanie się do literatury przedmiotu, prezentacja i ocena praktycznych rozwiązań).

Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Niezaliczony test należy poprawić w formie pisemnej w wyznaczonym terminie.

Zakres tematów:

Treści realizowane w V semestrze stanowią uzupełnienie treści zrealizowanych w IV semestrze

1-2. Ocena osiągnięć uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

3-4. Działania szkoły na rzecz wspierania rodzin uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

5-6. Metodyka i dokumentowanie pracy z wychowankiem z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w internacie i świetlicy szkolnej.

7-11. Specyfika działalności edukacyjno-terapeutycznej oraz opiekuńczej na rzecz dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w wybranych formach instytucjonalnych (WTZ, świetlice terapeutyczne, DPS).

12-15. Hospitacje zajęć.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala 201
Bogumiła Bobik 49/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)