Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu głębszym II 06-PC-S1-39.1
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://-
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Bobkowicz-Lewartowska L., (2011) Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk.

Bełza M., (2015), Systemy edukacji osób umiarkowanie, znacznie oraz głęboko niepełnosprawnych intelektualnie (na przykładzie rozwiązań w Anglii, Republice Czeskiej i Polsce), Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Buchnat M., Tylewska-Nowa B., (2012) Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Diffin, Warszawa.

Głodkowska J., (2017) Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, PWN , Warszawa.

Głodkowska J.,(red.), (2017) Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, PWN , Warszawa.

Kijak R., (2017) Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Impuls, Kraków.

Kielin J., Klimek-Markowicz K., (2016) Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, GWP, Gdańsk.

Podgórska-Jachnik D. (2005), Wyniki badań nad funkcjonowaniem społecznym osób głębiej upośledzonych umysłowo w domu pomocy społecznej i we wspólnocie życia. "Niepełnosprawność i Rehabilitacja" R.5, nr 1.

Literatura uzupełniająca:

Ćwirynkało K., Żyta A., (2014) Dlaczego edukacja włączająca nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Doświadczenia i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa w relacjach matek. „Szkoła Specjalna” nr 3.

Cytowska B., (2012)Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób

z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim, Impuls, Kraków.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ma charakter pisemny. Polega na wypełnieniu złożonego z dwóch części testu pytań otwartych. Pierwsza część obejmuje 3 pytania. Student powinien odpowiedzieć na każde z nich. Udzielając poprawnej odpowiedzi może otrzymać 1 punkt (łącznie max. 3 punkty). W drugiej części wybiera 2 spośród 3 pytań. Udzielając prawidłowej odpowiedzi otrzymuje 3 pkt. (łącznie max. 6 punktów). Obowiązuje następująca punktacja:

8,5 - 9 pkt. – ocena: bardzo dobry

7,5 - 8 pkt. – ocena: dobry plus

6,5 – 7 pkt. – ocena: dobry

5,5 – 6 pkt. – ocena: dostateczny plus

4,5 – 5 pkt. – ocena: dostateczny

0 – 4 pkt. – ocena: niedostateczny

Czas trwania egzaminu: 60 min.

Oceniane będą: stopień znajomości terminologii i podstawowych zagadnień z zakresu metodyki nauczania osób z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną, umiejętność prezentacji własnego stanowiska i argumentacji (odwołanie się do literatury przedmiotu, prezentacja i ocena praktycznych rozwiązań).

Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Niezaliczony test należy poprawić w formie pisemnej w wyznaczonym terminie.

Zakres tematów:

1-3. Interpretacja bodźców u osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną

4-5.Ocena osiągnięć uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

5-6. Działania szkoły na rzecz wspierania rodzin uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

7-11. Metodyka i dokumentowanie pracy z wychowankiem z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w internacie i świetlicy szkolnej.

12-15. Specyfika działalności edukacyjno-terapeutycznej oraz opiekuńczej na rzecz dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w wybranych formach instytucjonalnych (WTZ, świetlice terapeutyczne, DPS).

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (nieparzyste), 17:15 - 18:45, sala 113
co druga środa (parzyste), 11:30 - 13:00, sala 111
Bogumiła Bobik 25/25 szczegóły
2 co druga środa (nieparzyste), 15:30 - 17:00, sala 113
co druga środa (parzyste), 13:45 - 15:15, sala 210
Bogumiła Bobik 24/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)