Literatura: |
E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP, Warszawa 1992.
E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2015.
E. Gruszczyk-Kolczyńska, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2014.
D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.
D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.
Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985.
Z. Semadeni, Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016.
H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP, Warszawa 1998.
E. Stucki, Nauczanie matematyki w klasach niższych, Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz cz. I – 1998, cz. II – 1993, cz. III – 2000.
Teoretyczne podstawy edukacji matematycznej w: „Nauczanie Początkowe”, 2007/2008, nr 4.
Literatura będzie wzbogacana w razie potrzeby o kolejne propozycje oraz materiały w wersji elektronicznej ze strony ore.edu.pl
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zagadnienia do kolokwium z „Podstaw edukacji matematycznej w klasach początkowych” odpowiadają tematom wykładów oraz ćwiczeń.
Celem kolokwium w formie testu jest sprawdzenie wiedzy studenta z zakresu teoretycznych podstaw nauczania matematyki dzieci oraz wspomagania rozwoju dziecka w jego osiąganiu dojrzałości do uczenia się matematyki. Test zawiera różne typy zadań testowych (niektóre łącznie z uzasadnieniem), które student rozwiązuje zgodnie z zaleconym lub własnym tempem pracy.
Od studenta wymaga się samodzielnej pracy z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury, dotyczącej teoretyczno-metodycznych podstaw nauczania matematyki dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.
|
Zakres tematów: |
1. Edukacja matematyczna w podstawie programowej, programach nauczania i podręcznikach
2. Koncepcje kształcenia matematycznego (metoda czynnościowa, realistyczna, problemowa). Konstruktywizm w nauczaniu matematyki (proces interioryzacji i eksterioryzacji)
3. Wspomaganie rozwoju umysłowego dziecka wraz z jego edukacją matematyczną. Trudności zwyczajne, nadmierne i specyficzne w uczeniu się matematyki. Mechanizm narastania trudności w uczeniu się
4. Gotowość do nauki szkolnej (dojrzałość przedszkolna) a dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych. Strefa najbliższego rozwoju L. Wygotskiego (aktualne możliwości dziecka i kres możliwości dziecka)
5. Dziecięce liczenie i respektowanie umów podstawą do uczenia się matematyki
6. Rozumowanie operacyjne i jego znaczenie w uczeniu się matematyki
7. Wskaźniki wyznaczające zakres rozumowania operacyjnego na poziomie konkretnym
- Rozumowanie operacyjne w obrębie ustalania stałości ilości nieciągłych przy obserwowanych zmianach
- Operacyjne porządkowanie elementów w zbiorze przy wyznaczaniu konsekwentnych serii
- Rozumowanie operacyjne w zakresie ustalania stałości masy
- Rozumowanie operacyjne w zakresie ustalania stałości długości przy obserwowanych przekształceniach
- Rozumowanie operacyjne w zakresie ustalania stałej objętości cieczy przy transformacjach zmieniających jej wygląd
8. Poziomy języka matematyki – reprezentacje J. Brunera (enaktywna, ikoniczna, symboliczna). Poziomy rozumienia pojęć matematycznych według P.H. van Hiele’a (poziom wzrokowy, opisowy i logiczny) a stadia rozwoju intelektualnego J. Piageta (stadium inteligencji sensoryczno-motorycznej, s. inteligencji przedoperacyjnej, s. inteligencji konkretno-operacyjnej, s. inteligencji formalno-operacyjnej)
9. Dojrzałość emocjonalna i jej znaczenie w uczeniu się matematyki
10. Integracja czynności percepcyjno-motorycznych a uczenie się matematyki
|