Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna W6-PP-SM-PEDOG
Wykład (W) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Aleksander Z.: Język potoczny jako płaszczyzna porozumiewania się pokoleń. [w:] J. Rutkowiak (red.): Pytanie, dialog, wychowanie. Warszawa 1992

Bernstein B.: Odtwarzanie kultury. Warszawa 1990, PIW.

Blusz K.: Czy światem naprawdę rządzą mizoginii? Feministyczne obrazy szkoły. [w:] B. Śliwerski (red.): Kontestacje pedagogiczne. Kraków 1994

Bourdieu P., Passeron J.C.: Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa 1990, PWN.

Brzezińska A.: Psychologia wychowania. [w:] J. Strelau (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk 2002

Cichoń W.: Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków 1996, Wyd. UJ.

Czaja-Chudyba Iwona: Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej – uwarunkowania nieobecności. Kraków 2013

Czerepaniak-Walczak M. (red.): Fabryki dyplomów czy Universitar? Kraków 2013

Denek K.: Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Toruń 1999, Wyd. A. Marszałek.

Dewey J.: Szkoła a społeczeństwo. Warszawa 2005

Dudzikowa M. (red.): Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem: Obszary napięć i typy interakcji. Kraków 1996

Dudzikowa M.: Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów. Kraków 2001 (ćw. 4)

Dudzikowa M.: Osobliwości śmiechu uczniowskiego. Kraków 1996

Dymara B. (red.): Dziecko w świecie sztuki. Kraków 1996, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Gęsicki.: Jak nie zwariować w szkole. Warszawa 1999

Głażewska A. Edukacja domowa jako styl życia. Ćwiklice 2018

Grzesiuk L., Trzebińska E.: Jak ludzie porozumiewają się? Warszawa 1983

Hejnicka-Bezwińska T.: Oświata i pedagogika pomiędzy dwoma kryzysami – problem (z)badany czy zaniechany [w:] A. Nalaskowski, K. Rubacha (red.): Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia. Toruń 2001

Hejnicka-Bezwińska T.: Stereotyp w myśleniu o związku pedagogiki z praktyką edukacyjną. /W:/ B. Śliwerski (red.): Pedagogika alternatywna. Dylematy teorii. Łódź – Kraków 1995

Janowski A.: Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa 1989 (ćw. 5)

Jaworska T., Leppert R. (red.): Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Kraków 1996 (ćw. 1)

Kozielecki J.: Transgresja i kultura. Warszawa 1997, Wydawnictw Akademickie „Żak”.

Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1993 (ćw. 2)

Kwiatkowska H., Lewowicki T. (red.): Źródła współczesnej edukacji nauczycielskiej. Warszawa 1997 (ćw. 5)

Kwiatkowska H.: Tożsamość nauczycieli. Gdańsk 2005 (4,5)

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika podręcznik akademicki. Tom II. Warszawa 2003 (ćw. 4, 5)

Kwieciński Z.: Dynamika funkcjonowania szkoły. Toruń 1995 (ćw. 4)

Lewin A.: Korczak znany i nieznany. Warszawa 1999

Lewowicki T. (red.): Dylematy metodologiczne pedagogiki. Warszawa-Cieszyn 1995 (teksty: R. Schulza, S. Palki, W. Kojsa, B. Gawliny)

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Szafrańska A.: Sfery życia duchowego dzieci, młodzieży i dorosłych – studium z pogranicza polsko-czeskiego. O nauczycielach, ich spostrzeganiu świata społecznego i aktywności T. 4. Toruń 2017

Miksza M.: Utopia jako próba przełamania stereotypu myślenia o edukacji. [w:] B. Śliwerski (red.): Kontestacje pedagogiczne. Kraków 1994

Neill A. S.: Nowa Summerhill. Poznań (bez roku wydania)

Nęcka E.: Trening twórczości. Kraków 1998, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Nęcki Z.: Komunikowanie się interpersonalne. Wrocław 1992 (ćw. 5)

Nowosad I.: Perspektywy rozwoju szkoły. Warszawa 2003 (ćw. 4)

Olbrycht K.: Edukacja aksjologiczna. Wymiary – Kierunki – Uwarunkowania. T 1. Katowice 1994, Wyd. UŚ oraz pozostałe tomy z tej serii do wyboru.

Rutkowiak J.: Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości. [w:] T. Lewowicki (red.): Dylematy metodologii pedagogiki. Warszawa-Cieszyn 1995

Schulz R.: Antropologiczne podstawy wychowania. Warszawa 1996, Wyd. „Żak”.

Speck O.: Być nauczycielem. Gdańsk 2005 (ćw. 4, 5, 6)

Śliwerski B. (red.): Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku. Kraków 2001

Śliwerski B.: Antypedagogika jako alternatywna koncepcja radykalnej zmiany wychowania. [w:] Kwieciński Z., Witkowski L. (red.): Ku pedagogii pogranicza. Toruń 1990

Śliwerski B.: Edukacja (w)polityce. Polityka (w) edukacji. Kraków 2015

Tyszka Z.: Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa. [w:] Pilch T., Lepalczyk J. (red.): Człowiek w zmieniającym się

Wojnar I.: Humanistyczne intencje edukacji. Warszawa 2000, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny z wiedzy z zakresu wykładów i ćwiczeń

Zakres tematów:

1. Pedagogiki jako dyscyplina naukowa w kontekście współczesnych ujęć nauki i poznania naukoweg

2. Proces kształtowania się różnych typów wiedzy o pedagogice oraz ich współczesny status i przydatność

3. Orientacje w metodologii współczesnej pedagogiki

4. Wychowanie jako przedmiot pedagogiki

5. Aksjologiczne podstawy nauk pedagogicznych. Teleologia edukacyjna

6. Wybrane ideologie, teorie i koncepcje wychowawcze XX wieku – tradycje, nowe wyzwania, kontrowersje

7. Wybrane zagadnienia współczesnej pedagogiki (antynomie, ambiwalencje, zróżnicowanie, jednorodności – czyli współczesny świat w pedagogicznej pigułce)

Metody dydaktyczne:

Wykład

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:45 - 14:30, sala 109
Anna Szafrańska 55/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)