Pedagogika ogólna W6-PE-N1-2WPO
Wykład (W)
semestr letni 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Adamski F., Tchorzewski A.M. (red.): Edukacja wobec dylematów moralnych współczesności. Kraków 1999, Wyd. UJ. Aleksander Z.: Język potoczny jako płaszczyzna porozumiewania się pokoleń. [w:] J. Rutkowiak (red.): Pytanie, dialog, wychowanie. Warszawa 1992 Bernstein B.: Odtwarzanie kultury. Warszawa 1990, PIW. Blusz K.: Czy światem naprawdę rządzą mizoginii? Feministyczne obrazy szkoły. [w:] B. Śliwerski (red.): Kontestacje pedagogiczne. Kraków 1994 Bogaj A. (red.): Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze. Warszawa-Kielce 2001. Bourdieu P., Passeron J.C.: Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa 1990, PWN. Brzezińska A.: Psychologia wychowania. [w:] J. Strelau (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk 2002 Cichoń W.: Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków 1996, Wyd. UJ. Czaja-Chudyba Iwona: Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej – uwarunkowania nieobecności. Kraków 2013 Czerepaniak-Walczak M. (red.): Fabryki dyplomów czy Universitar? Kraków 2013 Czerny J.: Zarys pedagogiki aksjologicznej. Katowice 1998, Wyd. „Śląsk”. Denek K.: Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Toruń 1999, Wyd. A. Marszałek. Denzin N., Lincoln Y. (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, 2, 2009 Dewey J.: Szkoła a społeczeństwo. Warszawa 2005 Dudzikowa M. (red.): Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem: Obszary napięć i typy interakcji. Kraków 1996 Dudzikowa M.: Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów. Kraków 2001 (ćw. 4) Dudzikowa M.: Osobliwości śmiechu uczniowskiego. Kraków 1996 Dymara B. (red.): Dziecko w świecie sztuki. Kraków 1996, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Gajda J. (red): Pedagogika kultury. Historyczne osiągnięcia, współczesne kontrowersje wokół edukacji kulturalnej, perspektywy rozwoju. Lublin 1998, Wyd. UMCS. Gawlina B. (red.): Wychowanie. Interpretacja jego wartości i granic. Kraków 1998, Wyd. UJ. Gawlina B.: O nową jakość funkcji praktycznej pedagogiki. [w:] Palka S. (red.): Nauki pedagogiczne a praktyka edukacyjna. Kraków 1989 (ćw. 3) Gęsicki.: Jak nie zwariować w szkole. Warszawa 1999 Głażewska A. Edukacja domowa jako styl życia. Ćwiklice 2018 Gnitecki J.: O realistyczną koncepcję pedagogiki ogólnej. „Kultura i Edukacja” 1994, nr 2-3 (ćw. 1) Górniewicz J.: Kategorie pedagogiczne: odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Olsztyn 1997, Wyd. WSP. Górniewicz J.: Podmiotowość jako problem pedagogiczny. Zarys dyskusji. „Kultura i Edukacja” 1994, nr 2-3. Grzesiuk L., Trzebińska E.: Jak ludzie porozumiewają się? Warszawa 1983 Hejnicka-Bezwińska T.: Oświata i pedagogika pomiędzy dwoma kryzysami – problem (z)badany czy zaniechany [w:] A. Nalaskowski, K. Rubacha (red.): Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia. Toruń 2001 Hejnicka-Bezwińska T.: Pedagogika ogólna w Polsce. Kondycja – problemy – perspektywy. Rocznik Pedagogiczny 2004 Hejnicka-Bezwińska T.: Stereotyp w myśleniu o związku pedagogiki z praktyką edukacyjną. /W:/ B. Śliwerski (red.): Pedagogika alternatywna. Dylematy teorii. Łódź – Kraków 1995 Janowski A.: Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa 1989 (ćw. 5) Jaworska T., Leppert R. (red.): Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Kraków 1996 (ćw. 1) Kawula S.: Studia z pedagogiki społecznej. Olsztyn 1996 (ćw. 4) Kojs W., Dawid Ł. (red.): Procesy komunikacyjne w szkole. Wyznaczniki – Tendencje – Problemy. Katowice 2001 (ćw. 5) Kozielecki J.: Transgresja i kultura. Warszawa 1997, Wydawnictw Akademickie „Żak”. Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1993 (ćw. 2) Kwiatkowska H., Lewowicki T. (red.): Źródła współczesnej edukacji nauczycielskiej. Warszawa 1997 (ćw. 5) Kwiatkowska H.: Tożsamość nauczycieli. Gdańsk 2005 (4,5) Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika podręcznik akademicki. Tom II. Warszawa 2003 (ćw. 4, 5) Kwieciński Z.: Dynamika funkcjonowania szkoły. Toruń 1995 (ćw. 4) Kwieciński Z.: Socjopatologia edukacji. Toruń 1992, Wyd. „Edytor”. Lewin A.: Korczak znany i nieznany. Warszawa 1999 Lewowicki T. (red.): Dylematy metodologiczne pedagogiki. Warszawa-Cieszyn 1995 (teksty: R. Schulza, S. Palki, W. Kojsa, B. Gawliny) Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Szafrańska A.: Sfery życia duchowego dzieci, młodzieży i dorosłych – studium z pogranicza polsko-czeskiego. O nauczycielach, ich spostrzeganiu świata społecznego i aktywności T. 4. Toruń 2017 Lewowicki T.: Aksjologia i cele edukacji. „Ruch Pedagogiczny” 1993, nr 3-4. Lewowicki T.: Przemiany oświaty. Warszawa 1994 Miksza M.: Utopia jako próba przełamania stereotypu myślenia o edukacji. [w:] B. Śliwerski (red.): Kontestacje pedagogiczne. Kraków 1994 Miles M.B., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, 2000 Neill A. S.: Nowa Summerhill. Poznań (bez roku wydania) Nęcka E.: Trening twórczości. Kraków 1998, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Nęcki Z.: Komunikowanie się interpersonalne. Wrocław 1992 (ćw. 5) Nowak M.: Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin 1999 (ćw. 1, 3) Nowak M.: Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin 1999, Wyd. KUL. Nowak M.: Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin 2000 Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa 2008 Nowicka E.: Świat człowieka – świat kultury. Warszawa 1998, PWN. Nowosad I.: Perspektywy rozwoju szkoły. Warszawa 2003 (ćw. 4) Ogrodzka-Mazur E.: Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice 2007 Ogrodzka-Mazur E.: Wybrane zagadnienia wczesnoszkolnej edukacji aksjologicznej. „Ruch Pedagogiczny” 1992, nr 3-4. Okoń W.: Dziesięć szkół alternatywnych. Warszawa 1997 Olbrycht K.: Edukacja aksjologiczna. Wymiary – Kierunki – Uwarunkowania. T 1. Katowice 1994, Wyd. UŚ oraz pozostałe tomy z tej serii do wyboru. Papuziński A.: Teoretyczny paradygmat pedagogiki jako przyczyna jej praktycznych trudności. [w:] Hejnicka-Bezwińska T. (red.): Racjonalność pedagogiki. Bydgoszcz 1995 (ćw. 3) Piekarski J., Śliwerski B. (red.): Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy. Kraków 2000 Pilch T., Lepalczyk I. (red.): Pedagogika społeczna. Warszawa 1995 (ćw. 4) Pilch T.: Spory o szkołę. Warszawa 1999 (ćw. 4) Pluta A. (red.): Szkice o edukacji i kulturze. Poznań 1999, Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Rutkowiak J.: Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości. [w:] T. Lewowicki (red.): Dylematy metodologii pedagogiki. Warszawa-Cieszyn 1995 Schulz R.: Antropologiczne podstawy wychowania. Warszawa 1996, Wyd. „Żak”. Speck O.: Być nauczycielem. Gdańsk 2005 (ćw. 4, 5, 6) Szkołut T. (red.): Sztuka i edukacja kulturalna w czasie przemian. Lublin 2000, Wyd. UMCS. Śliwerski B. (red.): Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku. Kraków 2001 Śliwerski B.: Antypedagogika jako alternatywna koncepcja radykalnej zmiany wychowania. [w:] Kwieciński Z., Witkowski L. (red.): Ku pedagogii pogranicza. Toruń 1990 Śliwerski B.: Edukacja (w)polityce. Polityka (w) edukacji. Kraków 2015 Śliwerski B.: Jak zmieniać szkołę? Kraków 1998 (ćw. 4) Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998 Tchorzewski A. (red.): Wychowanie w kontekście teoretycznym. Bydgoszcz 1993 (ćw. 2) Tchorzewski A.M. (red.): Współczesne konteksty wychowania. Bydgoszcz 2002, Wyd. „Wers”. E. Kubiak-Szymborska: Wychowanie człowieka w perspektywie teorii podmiotowości. /W:/ E. Kubiak-Szymborska, D. Zając: Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania. Bydgoszcz 2002, Wyd. „Wers”. Tchorzewski A.M., Zwierzchowski P. (red.): Sens życia – sens wychowania. Bydgoszcz 2001, Wyd. „Wers”. Tyszka Z.: Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa. [w:] Pilch T., Lepalczyk J. (red.): Człowiek w zmieniającym się Wojnar I.: Humanistyczne intencje edukacji. Warszawa 2000, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin Znajomość treści wykładów, ćwiczeń oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej i uzupełniającej Egzamin składa się z pytań otwartych (skala0-3) oraz zamkniętych (skala 0-1). Odnoszących się do treści poruszanych na wykładach i ćwiczeniach Egzamin w formie pisemnej Czas trwania egzaminu: 45 minut Data: ustalona na koniec semestru |
Zakres tematów: |
1-2 Pedagogiki jako dyscyplina naukowa w kontekście współczesnych ujęć nauki i poznania naukowego 3-4 Proces kształtowania się różnych typów wiedzy o pedagogice oraz ich współczesny status i przydatność 5 -6 Orientacje w metodologii współczesnej pedagogiki badania ilościowe i jakościowe w pedagogice jako nauce i praktyce pedagogicznej badania jakościowe – moda czy konieczność. Jak wykorzystywać badania etnograficzne i badania w działaniu w przygotowaniu do zawodu i w praktyce pedagogicznej specyfika badacza przy realizowaniu badań jakościowych – co warto wiedzieć o sobie przed planowaniem badań 7 Wychowanie jako przedmiot pedagogiki 7-9 Rok Korczaka w Polsce – czy jest szansa na wprowadzenie korczakowskiej wizji wychowania we współczesnych instytucjach oświatowych 10 Aksjologiczne podstawy nauk pedagogicznych 11Teleologia edukacyjna 12-15 Wybrane ideologie, teorie i koncepcje wychowawcze XX wieku – tradycje, nowe wyzwania, kontrowersje |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:00 - 16:45,
sala 020 |
Anna Szafrańska | 16/25 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.