Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna W6-PE-N1-2WPO
Wykład (W) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

 Adamski F., Tchorzewski A.M. (red.): Edukacja wobec dylematów moralnych współczesności. Kraków 1999, Wyd. UJ.

 Aleksander Z.: Język potoczny jako płaszczyzna porozumiewania się pokoleń. [w:] J. Rutkowiak (red.): Pytanie, dialog, wychowanie. Warszawa 1992

 Bernstein B.: Odtwarzanie kultury. Warszawa 1990, PIW.

 Blusz K.: Czy światem naprawdę rządzą mizoginii? Feministyczne obrazy szkoły. [w:] B. Śliwerski (red.): Kontestacje pedagogiczne. Kraków 1994

 Bogaj A. (red.): Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze. Warszawa-Kielce 2001.

 Bourdieu P., Passeron J.C.: Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa 1990, PWN.

 Brzezińska A.: Psychologia wychowania. [w:] J. Strelau (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk 2002

 Cichoń W.: Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków 1996, Wyd. UJ.

 Czaja-Chudyba Iwona: Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej – uwarunkowania nieobecności. Kraków 2013

 Czerepaniak-Walczak M. (red.): Fabryki dyplomów czy Universitar? Kraków 2013

 Czerny J.: Zarys pedagogiki aksjologicznej. Katowice 1998, Wyd. „Śląsk”.

 Denek K.: Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Toruń 1999, Wyd. A. Marszałek.

Denzin N., Lincoln Y. (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, 2, 2009

 Dewey J.: Szkoła a społeczeństwo. Warszawa 2005

 Dudzikowa M. (red.): Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem: Obszary napięć i typy interakcji. Kraków 1996

 Dudzikowa M.: Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów. Kraków 2001 (ćw. 4)

 Dudzikowa M.: Osobliwości śmiechu uczniowskiego. Kraków 1996

 Dymara B. (red.): Dziecko w świecie sztuki. Kraków 1996, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

 Gajda J. (red): Pedagogika kultury. Historyczne osiągnięcia, współczesne kontrowersje wokół edukacji kulturalnej, perspektywy rozwoju. Lublin 1998, Wyd. UMCS.

 Gawlina B. (red.): Wychowanie. Interpretacja jego wartości i granic. Kraków 1998, Wyd. UJ.

 Gawlina B.: O nową jakość funkcji praktycznej pedagogiki. [w:] Palka S. (red.): Nauki pedagogiczne a praktyka edukacyjna. Kraków 1989 (ćw. 3)

 Gęsicki.: Jak nie zwariować w szkole. Warszawa 1999

 Głażewska A. Edukacja domowa jako styl życia. Ćwiklice 2018

 Gnitecki J.: O realistyczną koncepcję pedagogiki ogólnej. „Kultura i Edukacja” 1994, nr 2-3 (ćw. 1)

 Górniewicz J.: Kategorie pedagogiczne: odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Olsztyn 1997, Wyd. WSP.

 Górniewicz J.: Podmiotowość jako problem pedagogiczny. Zarys dyskusji. „Kultura i Edukacja” 1994, nr 2-3.

 Grzesiuk L., Trzebińska E.: Jak ludzie porozumiewają się? Warszawa 1983

 Hejnicka-Bezwińska T.: Oświata i pedagogika pomiędzy dwoma kryzysami – problem (z)badany czy zaniechany [w:] A. Nalaskowski, K. Rubacha (red.): Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia. Toruń 2001

 Hejnicka-Bezwińska T.: Pedagogika ogólna w Polsce. Kondycja – problemy – perspektywy. Rocznik Pedagogiczny 2004

 Hejnicka-Bezwińska T.: Stereotyp w myśleniu o związku pedagogiki z praktyką edukacyjną. /W:/ B. Śliwerski (red.): Pedagogika alternatywna. Dylematy teorii. Łódź – Kraków 1995

 Janowski A.: Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa 1989 (ćw. 5)

 Jaworska T., Leppert R. (red.): Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Kraków 1996 (ćw. 1)

 Kawula S.: Studia z pedagogiki społecznej. Olsztyn 1996 (ćw. 4)

 Kojs W., Dawid Ł. (red.): Procesy komunikacyjne w szkole. Wyznaczniki – Tendencje – Problemy. Katowice 2001 (ćw. 5)

 Kozielecki J.: Transgresja i kultura. Warszawa 1997, Wydawnictw Akademickie „Żak”.

 Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1993 (ćw. 2)

 Kwiatkowska H., Lewowicki T. (red.): Źródła współczesnej edukacji nauczycielskiej. Warszawa 1997 (ćw. 5)

 Kwiatkowska H.: Tożsamość nauczycieli. Gdańsk 2005 (4,5)

 Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika podręcznik akademicki. Tom II. Warszawa 2003 (ćw. 4, 5)

 Kwieciński Z.: Dynamika funkcjonowania szkoły. Toruń 1995 (ćw. 4)

 Kwieciński Z.: Socjopatologia edukacji. Toruń 1992, Wyd. „Edytor”.

 Lewin A.: Korczak znany i nieznany. Warszawa 1999

 Lewowicki T. (red.): Dylematy metodologiczne pedagogiki. Warszawa-Cieszyn 1995 (teksty: R. Schulza, S. Palki, W. Kojsa, B. Gawliny)

 Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Szafrańska A.: Sfery życia duchowego dzieci, młodzieży i dorosłych – studium z pogranicza polsko-czeskiego. O nauczycielach, ich spostrzeganiu świata społecznego i aktywności T. 4. Toruń 2017

 Lewowicki T.: Aksjologia i cele edukacji. „Ruch Pedagogiczny” 1993, nr 3-4.

 Lewowicki T.: Przemiany oświaty. Warszawa 1994

 Miksza M.: Utopia jako próba przełamania stereotypu myślenia o edukacji. [w:] B. Śliwerski (red.): Kontestacje pedagogiczne. Kraków 1994

Miles M.B., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, 2000

 Neill A. S.: Nowa Summerhill. Poznań (bez roku wydania)

 Nęcka E.: Trening twórczości. Kraków 1998, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

 Nęcki Z.: Komunikowanie się interpersonalne. Wrocław 1992 (ćw. 5)

 Nowak M.: Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin 1999 (ćw. 1, 3)

 Nowak M.: Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin 1999, Wyd. KUL.

 Nowak M.: Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin 2000

 Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa 2008

 Nowicka E.: Świat człowieka – świat kultury. Warszawa 1998, PWN.

 Nowosad I.: Perspektywy rozwoju szkoły. Warszawa 2003 (ćw. 4)

 Ogrodzka-Mazur E.: Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice 2007

 Ogrodzka-Mazur E.: Wybrane zagadnienia wczesnoszkolnej edukacji aksjologicznej. „Ruch Pedagogiczny” 1992, nr 3-4.

 Okoń W.: Dziesięć szkół alternatywnych. Warszawa 1997

 Olbrycht K.: Edukacja aksjologiczna. Wymiary – Kierunki – Uwarunkowania. T 1. Katowice 1994, Wyd. UŚ oraz pozostałe tomy z tej serii do wyboru.

 Papuziński A.: Teoretyczny paradygmat pedagogiki jako przyczyna jej praktycznych trudności. [w:] Hejnicka-Bezwińska T. (red.): Racjonalność pedagogiki. Bydgoszcz 1995 (ćw. 3)

 Piekarski J., Śliwerski B. (red.): Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy. Kraków 2000

 Pilch T., Lepalczyk I. (red.): Pedagogika społeczna. Warszawa 1995 (ćw. 4)

 Pilch T.: Spory o szkołę. Warszawa 1999 (ćw. 4)

 Pluta A. (red.): Szkice o edukacji i kulturze. Poznań 1999, Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

 Rutkowiak J.: Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości. [w:] T. Lewowicki (red.): Dylematy metodologii pedagogiki. Warszawa-Cieszyn 1995

 Schulz R.: Antropologiczne podstawy wychowania. Warszawa 1996, Wyd. „Żak”.

 Speck O.: Być nauczycielem. Gdańsk 2005 (ćw. 4, 5, 6)

 Szkołut T. (red.): Sztuka i edukacja kulturalna w czasie przemian. Lublin 2000, Wyd. UMCS.

 Śliwerski B. (red.): Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku. Kraków 2001

 Śliwerski B.: Antypedagogika jako alternatywna koncepcja radykalnej zmiany wychowania. [w:] Kwieciński Z., Witkowski L. (red.): Ku pedagogii pogranicza. Toruń 1990

 Śliwerski B.: Edukacja (w)polityce. Polityka (w) edukacji. Kraków 2015

 Śliwerski B.: Jak zmieniać szkołę? Kraków 1998 (ćw. 4)

 Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998

 Tchorzewski A. (red.): Wychowanie w kontekście teoretycznym. Bydgoszcz 1993 (ćw. 2)

 Tchorzewski A.M. (red.): Współczesne konteksty wychowania. Bydgoszcz 2002, Wyd. „Wers”. E. Kubiak-Szymborska: Wychowanie człowieka w perspektywie teorii podmiotowości. /W:/ E. Kubiak-Szymborska, D. Zając: Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania. Bydgoszcz 2002, Wyd. „Wers”.

 Tchorzewski A.M., Zwierzchowski P. (red.): Sens życia – sens wychowania. Bydgoszcz 2001, Wyd. „Wers”.

 Tyszka Z.: Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa. [w:] Pilch T., Lepalczyk J. (red.): Człowiek w zmieniającym się

 Wojnar I.: Humanistyczne intencje edukacji. Warszawa 2000, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin

Znajomość treści wykładów, ćwiczeń oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej i uzupełniającej

Egzamin składa się z pytań otwartych (skala0-3) oraz zamkniętych (skala 0-1). Odnoszących się do treści poruszanych na wykładach i ćwiczeniach

Egzamin w formie pisemnej

Czas trwania egzaminu: 45 minut

Data: ustalona na koniec semestru

Zakres tematów:

1-2 Pedagogiki jako dyscyplina naukowa w kontekście współczesnych ujęć nauki i poznania naukowego

3-4 Proces kształtowania się różnych typów wiedzy o pedagogice oraz ich współczesny status i przydatność

5 -6 Orientacje w metodologii współczesnej pedagogiki

 badania ilościowe i jakościowe w pedagogice jako nauce i praktyce pedagogicznej

 badania jakościowe – moda czy konieczność. Jak wykorzystywać badania etnograficzne i badania w działaniu w przygotowaniu do zawodu i w praktyce pedagogicznej

 specyfika badacza przy realizowaniu badań jakościowych – co warto wiedzieć o sobie przed planowaniem badań

7 Wychowanie jako przedmiot pedagogiki

7-9 Rok Korczaka w Polsce – czy jest szansa na wprowadzenie korczakowskiej wizji wychowania we współczesnych instytucjach oświatowych

10 Aksjologiczne podstawy nauk pedagogicznych

11Teleologia edukacyjna

12-15 Wybrane ideologie, teorie i koncepcje wychowawcze XX wieku – tradycje, nowe wyzwania, kontrowersje

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:00 - 16:45, sala 020
Anna Szafrańska 16/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)