Pedagogika ogólna W6-PE-S1-2WPO
Wykład (W)
semestr letni 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Boski P. (2009), Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej [The cultural framework of social behaviour. A handbook of intercultural psychology]. Warszawa, PWN. Bourdieu P.: Struktury, habitus, praktyki. W: P. Sztompka, M. Kucia (red.): Socjologia. Lektury. Kraków 2005, Wydawnictwo Znak. Brzeziński J., Witkowski L. (red.): Edukacja wobec zmiany społecznej. Poznań-Toruń 1994, Wydawnictwo „Edytor”. Denzin N. K., Lincoln Y. S. (eds) (2009), Metody badań jakościowych [Strategies of qualitative inquiry], Vol. 1-2. PWN, Warszawa. Dewey J.: Szkoła i dziecko. Warszawa 2016, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Giroux H. A.: Reprodukcja. Opór i akomodacja. W: H. A. Giroux, L. Witkowski: Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Jaworska-Witkowska M.: Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Kraków, Impuls 2009 Kwiatkowska H.: Tożsamość nauczycieli: między anomią a autonomią. Gdańsk 2005, GWP. Lewowicki T. (2014), Edukacja międzykulturowa – od lokalnych sukcesów ku globalnym przesłaniom i oddziaływaniom [Intercultural education – from local successes to global messages and influences]. Edukacja Międzykulturowa [Intercultural Education], No. 3. Marody M., Giza-Poleszczuk A. (2004), Przemiany więzi społecznej [Transformations of social bonds]. Wydawnictwo Naukowe “Scholar”, Warszawa. Nalaskowski, A.: Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków 2002, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Nikitorowicz J. (2017), Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości [Ethnopedagogy in the context of multiculturalism and constantly-shaped identity] . Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków. Nowak-Dziemianowicz M.: Pedagogika dyskursywna: nadzieje i możliwości. W: M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki (red.): Pedagogika: zakorzenienie i transgresja. Wrocław 2011: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne 2008 Silverman D.: Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa 2008, Wydawnictwo PWN. Szymański M. J.:Selekcyjne funkcje szkolnictwa a struktura społeczna. Warszawa 1996, Instytut Badań Edukacyjnych. Śliwerski B. (2008), Uniwersalizm jako metanarracja alternatywnego myślenia w/o edukacji (na przykładzie wybranych współczesnych koncepcji pedagogicznych) [Universalism as meta-narration of alternative thinking in/of education (the cases of selected modern pedagogical theories)]. In: E. Dubas, H. M. Griese, M. Dzięgielewska (eds), Uniwersalia w międzykulturowym porównaniu. Studium polsko-niemieckie [Universalia in an intercultural comparison. A Polish-German study]. UŁ, Łódź. Urbaniak-Zając U., Piekarski J. (red.): Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych: studia i materiały. Łódź 2003, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Urbaniak-Zając U.: O łączeniu badań ilościowych i jakościowych – oczekiwania i wątpliwości. „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 26, s. 121-138. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
||
Zakres tematów: |
1. Pedagogiki jako dyscyplina naukowa w kontekście współczesnych ujęć nauki i poznania naukowego 1.1 Podział nauki i kryteria podziału 1.2 Wiedza potoczna a wiedza naukowa 1.3 Pojęcie teorii w nauce i teorie pedagogiczne 1.4 Emancypowanie się pedagogiki jako nauki 1.5 Kategorie teoretyczne i ich praktyczne egzemplifikacje na podstawy analizy podstawowych pojęć 2. Proces kształtowania się różnych typów wiedzy o pedagogice oraz ich współczesny status i przydatność 2.1 Pedagogika – jej geneza i rozwój 2.2 Pedagogika ogólna – ujęcie definicyjne; aparatura pojęciowa pedagogiki 2.3 Dyscypliny naukowe współdziałające z pedagogiką 2.4 Działy i dziedziny wiedzy pedagogicznej; modele uporządkowania dyscyplin tworzących współczesną pedagogikę 2.5 Funkcje pedagogiki jako nauki o wychowaniu 3. Orientacje w metodologii współczesnej pedagogiki Wprowadzenie 3.1 Metodologia – sposób jej uprawiania i wymagania stawiane badaniom pedagogicznym 3.2 Metodologiczne aspekty uprawiania pedagogiki 3.3 Pedagogika jako nauka empiryczno-analityczna i nauka humanistyczna: badania ilościowe i jakościowe w pedagogice jako nauce i praktyce pedagogicznej 3.4 Pedagogika jako nauka teoretycznie i nauka praktycznie zorientowana 3.5 Podstawowe dylematy i kontrowersje w badaniach pedagogicznych 4. Wychowanie jako przedmiot pedagogiki 4.1 Interpretacja pojęcia wychowania 4.2 Zmiany w sposobie definiowania wychowania 4.3 Proces wychowania i jego cechy 4.4 Polityka oświatowa – wbrew czy z wychowaniem? 5. Aksjologiczne podstawy nauk pedagogicznych. Teleologia edukacyjna 5.1 Sposoby definiowania wartości 5.2 Funkcje wartości i klasyfikacje wartości 5.3 Podstawowe pojęcia związane z wartościami wykorzystywane w pedagogice 5.4 Znaczenie wartości w działaniach pedagogicznych 5.5 Pojęcie „cel” w pedagogice 5.6 Źródła stanowienia celów wychowania w pedagogice tradycyjnej 5.7 Współczesne koncepcje celów wychowania 6. Wybrane ideologie, teorie i koncepcje wychowawcze XX wieku – tradycje, nowe wyzwania, kontrowersje 7. Wybrane zagadnienia współczesnej pedagogiki (antynomie, ambiwalencje, zróżnicowanie, jednorodności – czyli współczesny świat w pedagogicznej pigułce) |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 11:30 - 13:00,
sala 20 |
Anna Szafrańska | 17/25 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.