Literatura: |
M. Dąbrowski, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wydawnictwo Nowik, Opole 2015.
M. Dąbrowski, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wydawnictwo Nowik, Opole 2016.
I. Fechner-Sędzicka, B. Ochmańska, W. Odrobina, Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I – III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.
E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?, WSiP, Warszawa 1996.
G. Kapica, Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1990.
R. Korolczuk, M. Zambrowska, Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa 2014.
D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.
J. Nowik, J. Świercz, Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki, Wydawnictwo Nowik, Opole 2016.
M. Pisarski, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Ośrodek Rozwoju Edukacji Matematycznej, Warszawa 2017.
M. Pisarski, Jak wykorzystywać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci?, Ośrodek Rozwoju Edukacji Matematycznej, Warszawa 2017.
Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015.
J. Stańdo, M. Spławska-Murmyło, Gry i zabawy matematyczne dla najmłodszych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017.
|
Zakres tematów: |
1-2. Zabawy i gry dydaktyczne w edukacji matematycznej
3-4. Gry planszowe w edukacji matematycznej. Konstruowanie gier planszowych dla dzieci i z dziećmi
5-6. Trzy etapy konstruowania gier planszowych (przybliżenie idei gry (gra-ściganka), konstruowanie gier-opowiadań, układanie wielu wariantów gry o silnie zaznaczonym wątku matematycznym)
7-8. Przykłady zadań niestandardowych i ich rozwiązywanie
9-10. „Matematyka w obserwacjach pogody” – metoda projektu
11-12. Rym, rytm, ruch w edukacji matematycznej
13-14. Metoda Matematycznych Stacji Badawczych (MSB)
15-16. Dydaktyczne wykorzystanie kostek do gry
17-18. Gry z wykorzystaniem kamieni domina
19-20. Gry strategiczne
21-22. Lekcje matematyki nitką malowane
23-24. Matematyczne origami
25-26. Matematyka w terenie
27. Karty matematyczne
28. Kalkulator w edukacji matematycznej
29-30. E-matematyka. Nauka z komputerami w trakcie zajęć z zakresu edukacji matematycznej
|