Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym W6-PE-WIP-S2-MEM
Ćwiczenia (C) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

M. Dąbrowski, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wydawnictwo Nowik, Opole 2015.

M. Dąbrowski, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wydawnictwo Nowik, Opole 2016.

I. Fechner-Sędzicka, B. Ochmańska, W. Odrobina, Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I – III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?, WSiP, Warszawa 1996.

G. Kapica, Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1990.

R. Korolczuk, M. Zambrowska, Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa 2014.

D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.

J. Nowik, J. Świercz, Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki, Wydawnictwo Nowik, Opole 2016.

M. Pisarski, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Ośrodek Rozwoju Edukacji Matematycznej, Warszawa 2017.

M. Pisarski, Jak wykorzystywać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci?, Ośrodek Rozwoju Edukacji Matematycznej, Warszawa 2017.

Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015.

J. Stańdo, M. Spławska-Murmyło, Gry i zabawy matematyczne dla najmłodszych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017.

Metody i kryteria oceniania:

Metodyczne opracowanie jednego z zagadnień matematycznych przewidzianych w treściach podstawy programowej dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Intencjonalne tworzenie materiałów oraz mediów dydaktycznych czy zastosowanie już istniejących.

Samodzielna praca z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury celem weryfikacji merytorycznej własnych opracowań metodycznych.

Skala ocen: 3-5

Ocenie podlegają – prezentacja:

- sposób przeprowadzenia prezentacji (stopień opanowania umiejętności łączenia wiedzy teoretycznej z zakresu metodyki nauczania matematyki dzieci z jej praktycznym zastosowaniem).

- pisemne opracowanie prezentacji (jakość języka matematyki; dobór materiałów i metod kształcenia; oryginalność projektu; umiejętność zaplanowania i przedstawienia tematycznego opracowania)

Zakres tematów:

1-2. Zabawy i gry dydaktyczne w edukacji matematycznej

3-4. Gry planszowe w edukacji matematycznej. Konstruowanie gier planszowych dla dzieci i z dziećmi

5-6. Trzy etapy konstruowania gier planszowych (przybliżenie idei gry (gra-ściganka), konstruowanie gier-opowiadań, układanie wielu wariantów gry o silnie zaznaczonym wątku matematycznym)

7-8. Przykłady zadań niestandardowych i ich rozwiązywanie

9-10. „Matematyka w obserwacjach pogody” – metoda projektu

11-12. Rym, rytm, ruch w edukacji matematycznej

13-14. Metoda Matematycznych Stacji Badawczych (MSB)

15-16. Dydaktyczne wykorzystanie kostek do gry

17-18. Gry z wykorzystaniem kamieni domina

19-20. Gry strategiczne

21-22. Lekcje matematyki nitką malowane

23-24. Matematyczne origami

25-26. Matematyka w terenie

27. Karty matematyczne

28. Kalkulator w edukacji matematycznej

29-30. E-matematyka. Nauka z komputerami w trakcie zajęć z zakresu edukacji matematycznej

Metody dydaktyczne:

Projektowanie oraz realizacja zaplanowanych sytuacji dydaktycznych w połączeniu z prezentacją zastosowań materiałów oraz mediów dydaktycznych w procesie wspomagania edukacji matematycznej.

Prezentacja zaprojektowanych sytuacji dydaktycznych (przedłożonych wcześniej w wersji pisemnej osobie prowadzącej ćwiczenia) – gier i zabaw sprzyjających konstruowaniu pojęć oraz kształtowaniu umiejętności matematycznych z zastosowaniem samodzielnie wybranych i/lub wykonanych materiałów oraz mediów dydaktycznych, znajdujących zastosowanie w procesie wspomagania edukacji matematycznej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 17:05 - 18:35, sala 019
Renata Raszka 28/22 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)