Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka W3-AR-S1-E
Wykład (W) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Wskazane fragmenty następujących prac:

Saja K. Etyka normatywna. Między konsekwencjalizmem a deontologią. Wydawnictwo Universitas. Kraków, 2015.

Anzenbacher A. Wprowadzenie do etyki. Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.

Vardy P. Grosch P. Etyka. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Poznań 1995.

Hartman J. Etyka! Poradnik dla grzeszników. Wydawnictwo Agora. Warszawa 2015.

MacIntyre A. Krótka historia etyki. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2013.

Szewczyk K. Bioetyka. Tom 1. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2009.

Pietrzykowski T. Etyczne problemy prawa. Wolters Kluwer 2011. Warszawa 2011. (Przede wszystkim rozdziały I, II i III).

Literatura uzupełniająca:

Brandt R. Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1996.

Singer P. (red.) Przewodnik po etyce. Wydawnictwo Książka i Wiedza. Warszawa 2002.

Kymlicka W. Współczesna filozofia polityczna. Wydawnictwo Aleteia. Warszawa 2009.

Hołówka J. Relatywizm etyczny. PWN. Warszawa, 1981.

Williams B. Ile wolności powinna mieć wola? Wydawnictwo Aletheia, 1999.

Kaniowski A. M. Supererogacja. Zaginiony wymiar etyki Oficyna Naukowa. Warszawa 1999.

Teksty źródłowe wskazywane będą w zależności od potrzeb.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania merytoryczne:

Znajomość zagadnień omawianych podczas wykładów oraz wskazanych fragmentów literatury obowiązkowej.

Kryteria oceny:

Oceniany będzie stopień znajomości zagadnień omawianych na wykładach.

Przebieg procesu weryfikacji:

Studenci piszą pracę zaliczeniową o charakterze testu pytań otwartych. Termin kolokwium zaliczeniowego będzie uzgodniony miesiąc wcześniej (na początku stycznia). Czas trwania kolokwium wynosi 45 minut. Aby ułatwić studentom przygotowanie do kolokwium, wykładowca dostarczy w styczniu listę zagadnień.

Wyniki kolokwium ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. W razie otrzymania oceny niedostatecznej kolokwium należy poprawić w formie pisemnej w wyznaczonym terminie.

Kolokwium zaliczeniowe:

Student odpowiada pisemnie na trzy pytania

Punktacja odpowiedzi: 0-3.

Wyjaśnienie punktacji:

0 - brak odpowiedzi, odpowiedź nie na temat, odpowiedź błędna.

1 - w odpowiedzi zawarte są poprawnie ujęte podstawowe informacje dotyczące danego tematu;

2 - odpowiedź zawiera poprawnie ujęte podstawowe informacje dotyczące danego tematu oraz ich poprawną interpretację.

3- odpowiedź zawiera: (a) poprawnie ujęte podstawowe informacje dotyczące danego tematu; (b) poprawną ich interpretację; (c) elementy wskazujące na umiejętność twórczego i logicznie poprawnego nawiązywania do innych zagadnień omawianych na zajęciach.

Kryteria oceniania:

0 punktów - niedostateczny (2.0)

1 punkt - dostateczny (3.0)

2 punkty - dobry (4.0)

3 punkty - bardzo dobry (5.0)

Ocena z kolokwium zaliczeniowego to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych otrzymanych za odpowiedzi na poszczególne pytania.

Zakres tematów:

1) Czym jest etyka? Relacje między etyką a moralnością, etyka jako nauka, sposoby uprawiania etyki jako nauki: etyka deskryptywna i etyka normatywna, przedmiot etyki normatywnej, miejsce etyki normatywnej wśród dyscyplin filozoficznych, metaetyka, etyka stosowana.

2) Najważniejsze nurty w ramach współczesnej etyki normatywnej: konsekwencjalizm, podejście deontologiczne, etyka cnót.

3) Wybrane historyczne i współczesne przykłady koncepcji etycznych: propozycje konsekwencjalistyczne, propozycje deontologiczne, propozycje z obszaru etyki cnót.

4) Wyjaśnienie ważnych pojęć i rozróżnień obecnych w dyskursie etycznym: dobro i wartość, norma i ocena etyczna, normatywność etyki, dobro i moralna słuszność, cnoty i wady etyczne, egoizm i altruizm; absolutyzm i relatywizm; działanie moralne (czyn moralny), działanie dobrowolne, wolność, autonomia, sprawiedliwość itp.

5) Wybrane sposoby uprawiania refleksji etycznej w ramach etyki stosowanej: podejście dedukcyjne ("od góry") i podejście niededukcyjne ("od dołu"), wybrane rozwiązania niededukcyjne: etyka czterech zasad itp.

6) Wybrane koncepcje współczesnej metaetyki: stanowiska kognitywistyczne i non-kognitywistyczne.

Metody dydaktyczne:

Metody prowadzenia zajęć:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych

Liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych): 15

Liczba godzin pracy własnej studenta: 15

Opis pracy własnej studenta:

Student, w oparciu o treść wykładów, wzbogaca samodzielnie swoją wiedzę w zakresie treści potrzebnych do przygotowania się do testu egzaminacyjnego.

Organizacja zajęć:

Spotkania co dwa tygodnie w wymiarze dwóch godzin dydaktycznych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala AULA
Mateusz Penczek 15/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)