Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mechanizmy rozwoju roślin 01-BT-S1-1BT-29
Laboratorium (L) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

literatura obowiązkowa: Hejnowicz Z. 2002. Anatomia i Histogeneza Roślin Naczyniowych. Organy wegetatywne. PWN, Warszawa

Szweykowska A., Szweykowski J. 2004. Botanika (Morfologia: tom I). Rozdział: Rozmnażanie płciowe i przemiana pokoleń u roślin telomowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

literatura uzupełniająca: Wojtaszek P. i in. (red.). 2007. Biologia Komórki Roślinnej. cz. 2. Funkcja. PWN, Warszawa

The Arabidopsis Book (wydawnictwo on-line) i najnowsze przeglądowe artykuły naukowe dotyczące omawianych zagadnień

Metody i kryteria oceniania:

Dziewięć kolokwiów na początku lub końcu każdego ćwiczenia: kolokwia obejmują partie materiału omawiane na poprzednich ćwiczeniach (2 pytania) oraz materiał z bieżących zajęć (1 pytanie).

Każde kolokwium jest oceniane jest w skali punktowej 0-9, gdzie za każde z 3 pytań uzyskać można maksymalnie 3 punkty. Na podstawie sumy uzyskanych na kolokwium punktów wystawiana jest ocena według skali:

bdb 8,5 – 9

+db: 7,5 – 8

db: 6,5 – 7

+dst: 5,5 – 6

dst: 4,5 – 5

ndst: 0 – 4 punktów

Raport z pracy laboratoryjnej: sprawozdania składane są w formie pisemnej u prowadzącego zajęcia bezpośrednio po ich zakończeniu.

Każde sprawozdanie jest oceniane jest w skali punktowej 0 – 3, gdzie za brak sprawozdania jest 0 punktów, za sprawozdanie bez błędów merytorycznych 3 punkty, a punkty od 1 do 2 odzwierciedlają liczbę i wagę popełnionych błędów. Na podstawie sumy uzyskanych przez studenta punktów wystawiana jest ocena według skali:

bdb – 27,5 – 30

+db: 24,5 – 27

db: 21,5 – 24

+dst: 18,5 – 21

dst: 15,5 – 18

ndst: 0 – 15 punktów

Zakres tematów:

cykl rozwojowy roślin okrytonasiennych, rozwój gametofitu męskiego i żeńskiego, podwójne zapłodnienie, rozwój zarodka i nasion z uwzględnieniem czynników genetycznych kontrolujących wybrane procesy; rośliny modelowe badań molekularnych podstaw rozwoju roślin: Arabidopsis thaliana, Antirrhinum majus; Zea mays; analiza fenotypu mutantów Arabidopsis thaliana (efekty mutacji na różnych etapach ontogenezy, liść, korzeń, merystem apikalny pędu oraz merystem kwiatowy mutantów, efekty zaburzeń cyklu komórkowego); demonstracja metod badania wzorów ekspresji genów regulujących wzrost merystemu apikalnego pędu z wykorzystaniem genów markerowych

Metody dydaktyczne:

Praca pod nadzorem prowadzącego - wykonywanie doświadczeń na podstawie instrukcji, analiza uzyskanych wyników

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 15:45 - 18:00, sala C-47
Joanna Elsner, Dorota Borowska-Wykręt, Maja Orzechowska, Agnieszka Brąszewska, Agata Burian, Nikolina Skowrońska 13/11 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 15:45 - 18:00, sala C-47
Joanna Elsner, Dorota Borowska-Wykręt, Maja Orzechowska, Agnieszka Brąszewska, Agata Burian, Nikolina Skowrońska 12/10 szczegóły
3 każdy poniedziałek, 18:00 - 20:15, sala C-47
Joanna Elsner, Dorota Borowska-Wykręt, Maja Orzechowska, Agnieszka Brąszewska, Agata Burian, Nikolina Skowrońska 9/10 szczegóły
4 każdy poniedziałek, 18:00 - 20:15, sala C-47
Joanna Elsner, Dorota Borowska-Wykręt, Maja Orzechowska, Agnieszka Brąszewska, Agata Burian, Nikolina Skowrońska 8/10 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Przyrodniczych (Katowice, ul. Jagiellońska 28)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-7 (2022-11-16)