1) Sfera prywatna i sfera publiczna
K. Pokorna-Ignatowicz: Jak uczyć etyki studentów dziennikarstwa na przykładzie problemów z prywatnością polityków?, W: Etyka dziennikarstwa. Edukacja – teoria – praktyka. Red. E. Pawlak-Hejno, J. Pleszczyński, Lublin 2012, s. 11–27.
2) Podstawy etyki i etosu dziennikarskiego
Problemy etyki. Wybór tekstów, red. S. Sarnowski, E. Fryckowski, Bydgoszcz 1993, s. 6–21.
A. Anzenbacher: Wprowadzenie do etyki. Kraków 2008, s. 11-17.
M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności, Wrocław 1994, rozdz. IX, s. 278–294.
3) Kodeksy etyczne w dziennikarstwie
Karta etyczna mediów, Kodeks etyki dziennikarskiej SDP, Dziennikarski kodeks obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczpospolitej Polskiej, Zasady etyki dziennikarskiej w Telewizji Polskiej S.A. – dokumenty dostępne w Internecie
M. Iłowiecki: 17 zasad czyli… dekalog dziennikarza. W: Tenże: Pilnowanie strażników. Etyka dziennikarska w praktyce, Warszawa 2012.
4) Nowe zawody w mediach: media worker, broker informacji, itp.
Kodeks etyczny dziennikarstwa internetowego
J. Skorus, Media workrer jako nowa postać dziennikarstwa informacyjnego, W: Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T.3. Tożsamość dziennikarza. Red. M. Kita, M. Ślawska, Katowice: Wydawnictwo UŚ, 2013, s. 58–70.
5) Dziennikarstwo a public relations
Kodeks Etyki PSPR, Kodeks dobrych praktyk PR – dokumenty dostępne w Internecie
I. Bogdanowicz, Dziennikarstwo i public relations w portalu, W: Dziennikarstwo a public relations. Red. M. Gajlewicz, K. Gajlewicz-Korab, Difin, Warszawa 2015, s. 134–153.
6) Dziennikarz a instytucje reklamowe
Kodeks etyki reklamy – dostępny w Internecie
M. Lisowska-Magdziarz: Dokąd zmierza reklama? W: Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja. Red. Z. Bauer, E. Chudziński, Uniwersitas, Kraków 2008, s. 499 – 514.
Ponadto:
Przygotować analizę przypadku naruszenia zasad etycznych w mediach, na podstawie dowolnie wybranego przykładu oraz karty etycznej mediów, etyki dziennikarskiej
Praca w grupach (4-5 osób)
- jak wybrany problem jest poruszany w mediach, a jak powinien być omawiany
1. Terroryzm medialny
T. Goban-Klas, Walka i terroryzm w zmediatyzowanym świecie: nowy paradygmat rozproszonej wojny, W: Tenże, Wartki nurt mediów. Ku nowym społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000 – 2011. Kraków: Universitas, 2011, s. 327–340.
2. Problem migrantów
Z. Bauman, Panika migracyjna i jak się jej (nad)używa, W: Tenże, Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016, s. 7–30.
3. Protest społeczny
S. Czapnik: Pies łańcuchowy prawdy, pokoju i sprawiedliwości. Etyka dziennikarska Roberta Fiska na przykładzie relacjonowania Arabskiej Wiosny Ludów. W: Etyka dziennikarska. Edukacja. Teoria. Praktyka. Red. Pawlak-Hejno E., J. Pleszczynski: Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2012, s. 31–50.
4. Granice pokazywania przemocy i scen drastycznych
T. Goban-Klas, Teerowizja. „Wstrząsające” wydarzenia medialne, jako element kultury strachu. Dziennikarze i terroryści: Rozgłos czy riposta. W: Tenże: Wartki nurt mediów. Ku nowym społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000 – 2011. Kraków: Universitas, 2011, s. 363–390.
5. Informowanie o przestępstwach i przestępcach
R. Cialdini: Społeczny dowód słuszności, W: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004, s. 110–150.
6. Ochrona prywatności w Internecie
E. Abuojande: Koniec prywatności. W: Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, Wydawnictwo UJ, s. 221–242.
7. Problem tożsamości jednostki w sieci
G. Osika, Tożsamość osobowa w epoce cyfrowych technologii komunikacyjnych, Universitas, Kraków 2016, s. 172–192.
8. Media i kultura konsumpcji
M. Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Wydawnictwo AGH, Kraków 2016, s. 104–145.
|