OGÓLNE PRZYGOTOWANIE PSYCHOLOGICZNE B W4-MT-S2-19-OPPSB
Wykład (W)
semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | http://elzbieta.turska@us.edu.pl | ||
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | 30 | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Literatura: |
1.Fontana, D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Zysk i S-ka. 2.Klimasiński, K. (2000). Elementy psychopatologii i psychologii klinicznej. Kraków: Wydawnictwo UJ. 3.Korczyńska, J. (2007). Zarządzanie ogniem. Metody zapobiegania wypaleniu zawodowemu. (s. 193-210) W: O. Konieczny i R. Schmidtke (red.). Inwestycja w kadry. Perspektywa małych i średnich przedsiębiorstw. Katowice: WYG International. 4.Strelau, J. (red.) (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWN. (t. 3., s. 225-280 - dział IX Edukacja). 5.Sęk, H., Brzezińska, A. I. (2008). Podstawy pomocy psychologicznej. (t. 2, s. 736 - 784). W: J. Strelau, D. Doliński (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. 6.Zimbardo, Ph., Ruch, F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. (s. 582-622). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny - jego rezultat przedstawiony będzie w postaci uzyskanych punktów, przeliczonych na konwencjonalną ocenę w skalo 2,0-5,0. |
||
Zakres tematów: |
1.Stres i radzenie sobie 2.Wypalenie zawodowe - przyczyny, symptomy, strategie zaradcze 3.Psychologia wychowania - wprowadzenie do problematyki; wychowanie jako czynnik rozwoju człowieka 4.Socjalizujący i emancypujący wpływ wychowania, koncepcje rozwoju człowieka a modele wychowania 5.Interakcje wychowawcze i strategie działań wychowawczych 6.Nabywanie kompetencji. Analiza procesu nauczania. 7.Cele uczenia się - czynniki motywacyjne i poznawcze w procesie kształcenia 8.Inteligencja jako przejaw różnic indywidualnych - uczeń z niepełnosprawnością intelektualną i uczeń wybitnie uzdolniony 9.Pojecie normy i patologii. Zaburzenia osobowości. 10.Zaburzenia rozwojowe, zachowania i emocjonalne u dzieci i młodzieży. Zaburzenia odżywiania. 11.Agresja i przemoc w środowisku szkolnym - metody przeciwdziałania 12.Uzależnienie, nadużywanie, eksperymentowanie - substancje psychoaktywne (klasyfikacja i działanie) cz. I 13.Uzależnienie, nadużywanie, eksperymentowanie - substancje psychoaktywne (klasyfikacja i działanie) cz. II. Uzależnienia behawioralne 14.Nauczyciel w procesie komunikacji. Radzenie sobie z konfliktem 15.Podstawy pomocy psychologicznej - formy i zasady udzielania wsparcia. |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład multimedialny. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, środa (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 11:15,
sala 228 |
Elżbieta Turska | 6/30 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bankowa 14 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.