Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPZ_M07_ Wprowadzenie do psychoterapii 06-PS-NM-WdPsT
Wykład (W) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Barker P., 1997, Metafory w psychoterapii. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk.

Czabała J. Cz., 2006, Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa.

Elso Ch.J., Hayes J.A., 2005, Relacja terapeutyczna. GWP, Gdańsk.

Grzesiuk L. (red.), 2005, Psychoterapia. Praktyka, Wydawnictwo Eneteia, Warszawa.

Grzesiuk L. (red.), 2000, Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, PWN, Warszawa.

Paul – Cavallier F.J., 1997, Wizualizacja, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.

Kottler J., 2005, Skuteczny terapeuta, GWP, Gdańsk.

Okun B., 2002, Skuteczna pomoc psychologiczna, IPZ, Warszawa.

Preston J., 2005, Zintegrowana terapia krótkoterminowa, GWP, Gdańsk.

Prochaska J.O., Norcross J.C., 2006, Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna, IPZ, Warszawa.

Sikorski W., 2018, Znaczenie środowiska proksemicznego w psychoterapii. Przesłanki neurobiologiczne., w: Psychoterapia 2 (185), 89-105.

Sikorski W., 2004, Bezsłowne komunikowanie się w psychoterapii, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: ocena z testu wiadomości - egzaminacyjnego (test jednokrotnego wyboru):

50-60% możliwych do uzyskania punktów dst

60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst

70-80% możliwych do uzyskania punktów db

80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db

90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bd

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie (tematyka wykładów, warunki zaliczenia, wymogi do egzaminu) Organizacja przestrzeni terapeutycznej - indywidualnej, systemowej i grupowej. Znaczenie diagnostyczne i terapeutyczne.

2. Psychoterapia – pojęcia i definicje. Wiodące nurty. Relacja terapeutyczna – specyfika, dynamika, znaczenie.

3. Kontakt – diagnoza – kontrakt jako kluczowe elementy wstępne w procesie psychoterapii. Diagnoza kliniczna a diagnoza terapeutyczna. Funkcjonalność diagnozy terapeutycznej. Budowanie celu terapeutycznego w oparciu o diagnozę.

4. Właściwy proces psychoterapii czyli treść pracy terapeutycznej w wiodących nurtach psychoterapii cz. 1

5. Właściwy proces psychoterapii czyli treść pracy terapeutycznej w wiodących nurtach psychoterapii cz. 2

6. Proces terapeutyczny – obszary problemowe, impas w terapii, zjawisko oporu, acting – out, drop – out. Superwizja w psychoterapii i jej znaczenie.

7. Ścieżka kształcenia w psychoterapii w Polsce. Elementy procesu edukacji i praktyki. Aspekty etyczne w pracy psychoterapeutycznej. Kodeks etyczny.

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne - przekazanie wiedzy o podstawowych czynnikach leczących w psychoterapii, elementach i etapach tego procesu, technikach pracy terapeutycznej charakterystycznych dla poszczególnych nurtów terapii, możliwościach i ograniczeniach, procesie kształcenia, aspektach etycznych.

Wykorzystanie środków audiowizualnych (prezentacje multimedialne).

Prezentacja pracy terapeutycznej (prezentacje fragmentów filmów ukazujących pracę terapeutyczna) wraz z omówieniem.

Filmy uzupełniające (fabularne zawierające wątki dotyczące terapii)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (parzyste), 19:30 - 21:00, sala 206
Renata Kleszcz-Szczyrba 28/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)