Ocena końcowa z laboratorium – to średnia ważona z ocen końcowych z 3. form weryfikacji efektów kształcenia:
- końcowej oceny ciągłej z umiejętności praktycznych (5%)
- końcowej oceny ze sprawozdań oraz kart pracy (30%)
- końcowej oceny z kolokwiów (65%).
Uzyskanie pozytywnej oceny z każdej z tych trzech form weryfikacji efektów kształcenia jest warunkiem koniecznym do uzyskania oceny końcowej z laboratorium.
Zajęcia laboratorium są obowiązkowe. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach laboratoryjnych. Jeśli jednak jest to nieobecność nieusprawiedliwiona, a w trakcie tych zajęć zaplanowane było kolokwium,
to student otrzyma z niego ocenę niedostateczną.
Formy weryfikacji efektów kształcenia:
I. Kolokwium
W trakcie cyklu laboratorium przeprowadzanych jest 5 pisemnych kolokwiów, po zakończeniu każdego bloku tematycznego (1 kolokwium w Katedrach: Biochemii, Mikrobiologii, Anatomii i Cytologii Roślin, 2 kolokwia w Katedrze Genetyki). Kolokwia obejmują zagadnienia teoretyczne, jak i analizę wyników eksperymentów (np.: analiza żeli). Stosuje się punktowy system oceny pytań na kolokwium. Za każdą odpowiedź prawidłową na pytanie przydzielana jest liczba punktów wskazana przez prowadzącego.
Kolokwia należy zaliczyć w terminach wyznaczonych przez prowadzących.
Nieobecność nieusprawiedliwiona na kolokwium jest równoznaczna z oceną niedostateczną z tego kolokwium.
Skala do wyliczania oceny z kolokwium cząstkowego:
Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów
Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów
Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów
Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów
Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów
Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów
Każde kolokwium cząstkowe należy zaliczyć. Każde niezaliczone kolokwium (ocena niedostateczna) można poprawiać najwyżej jeden raz w terminach wyznaczonych przez prowadzących.
Ocena końcowa z kolokwium jest średnią arytmetyczną ocen z kolokwiów cząstkowych i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 65%.
Ocena niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium a tym samym zaliczenie całego modułu.
II. Sprawozdania oraz karty pracy
Sprawozdania:
Prowadzący oceniają sprawozdania przygotowane przez 2-3 osobowe zespoły studentów (wykonujące wspólnie eksperymenty): 1 sprawozdanie w Katedrach: Biochemii, Mikrobiologii, Anatomii i Cytologii Roślin, 4 sprawozdania w Katedrze Genetyki.
Sprawozdania zawierają cel doświadczenia, opis materiału badawczego i procedury, opis wyników, analizę i prezentację wyników, wnioski podsumowujące wykonany eksperyment. Końcową wersję sprawozdania w formie elektronicznej lub papierowej należy dostarczyć do prowadzącego.
Termin oddania sprawozdania – do 7 dni po zakończeniu każdego tematu laboratoryjnego.
W ocenie sprawozdania brane są pod uwagę wartość merytoryczna sprawozdania oraz jego staranność edytorska.
Elementy brane pod uwagę podczas weryfikacji sprawozdań i składające się na uzyskaną ocenę:
1. opis celu wykonywanych badań (0-1 pkt),
2. opis materiału badawczego (0-1 pkt),
3. opis wykonywanych etapów i procedur (0-1 pkt),
4. przedstawienie wyników (0-3 pkt),
5. analiza wyników i przedstawione wnioski (0-3 pkt),
6. staranność wykonania sprawozdania (0-1 pkt).
Każdy z sześciu elementów oceniany jest w skali punktowej.
Za całość sprawozdania można uzyskać 0-10 pkt, co przelicza się na %.
Karty pracy:
Prowadzący oceniają karty pracy wypełnione przez każdego studenta samodzielnie z każdego tematu realizowanego na zajęciach zdalnych. Stosuje się punktowy system oceny pytań w karcie pracy. Za każdą odpowiedź prawidłową na pytanie przydzielana jest liczba punktów wskazana przy tym pytaniu. Uzyskane punkty z karty pracy przelicza się na skalę %.
Sprawozdań i kart pracy nie można poprawiać.
Nieprzygotowanie któregoś z sprawozdań lub niewypełnienie karty pracy skutkuje otrzymaniem 0% z tej formy aktywności.
Sprawozdania oraz wypełnione karty pracy, będące plagiatem pracy kolegów, oceniane są na 0%
Ocena końcowa ze sprawozdań i kart pracy jest średnią arytmetyczną ocen z sprawozdań cząstkowych i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 30%.
Skala do wyliczania oceny końcowej z sprawozdań i kart pracy z średniej uzyskanej w skali procentowej:
Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100%
Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90%
Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80%
Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70%
Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60%
Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50%
Ocena niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium, a tym samym zaliczenie całego modułu.
III. Ocena ciągła umiejętności praktycznych
W czasie zajęć prowadzący ocenia pracę każdego studenta pod kątem aktywnego uczestnictwa w trakcie zajęć, wykonywania zleconych przez prowadzącego zadań oraz solidności i rzetelności podczas pracy i udziału w analizie i interpretacji wyników. Przebieg oceny ciągłej umiejętności praktycznych na zajęciach:
5 pkt - otrzymuje student za właściwe uczestnictwo w każdych zajęciach (bierze czynny udział i wykazuje zaangażowanie w wykonywanie eksperymentów, wykonuje zlecone przez prowadzącego zadania, odpowiada na zadawane pytania, bierze udział w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników, prezentuje właściwą postawę podczas zajęć, posiada fartuch i instrukcję wykonywania eksperymentu, posiada wskazane wcześniej przez prowadzących materiały),
- 1 pkt (minus 1 punkt) – studentowi odejmuje się 1 pkt (od przyznanych 5 punktów) za każde zaobserwowane przez prowadzącego nieprawidłowe/niewłaściwe zachowanie podczas zajęć (student nie jest zaangażowany w wykonywanie prac laboratoryjnych, nie wykonuje zleconych przez prowadzącego zadań, nie odpowiada na zadawane pytania, nie bierze udziału w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników, prezentuje lekceważącą postawę podczas zajęć, nie posiada fartucha i instrukcji wykonywania eksperymentu, nie posiada wskazanych wcześniej przez prowadzących materiałów).
Studenta należy poinformować w trakcie zajęć o odejmowaniu mu punktów.
Skala dla wyliczenia oceny końcowej z oceny ciągłej umiejętności praktycznych:
Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów
Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów
Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów
Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów
Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów
Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów
Ocena końcowa z oceny ciągłej umiejętności praktycznych wyliczana jest na podstawie punktów zgromadzonych przez studenta w trakcie zajęć laboratoryjnych (max. liczba punktów do uzyskania to 5 pkt/zajęcia) i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 5%.
Ocena niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium a tym samym zaliczenie całego modułu.
|