Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychospołeczne problemy w sytuacjach kryzysowych i postkryzysowych 02-KP-NK-PPSKP
Wykład (W) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Badura – Madej W. (red.) (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Warszawa: Interart.

Carson, R., Butcher, J. N. i Mineka S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP.

Czubała, C. i Kluczyńska, S. (2020 lub wcześniejsze). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Grodecka, J., Kałucka, R., Sarzała, K. i Żukiewicz, A. Standard interwencji kryzysowej. Projekt 1.18 „Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

James, R.K. i Gilliand, B.E. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: PARPA.

Kubacka – Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne

Kubacka – Jasiecka, D. i Lipowska – Teutsch, A. (red.) (1997). Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej. Kraków: ALL.

Kubacka-Jasiecka, D. (2014). Kryzysy i ich przezwyciężanie. Problemy interwencji i pomocy psychologicznej. Wydawnictwo: Adam Marszałek

Seligman, M. E. P., Walker, E.F. i Rosenhan, D. L. (2003). Psychoapatologia. Poznań: Wyd. Zysk i S-Ka.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin będzie obejmował pytania problemowe, testowe i otwarte, których celem jest sprawdzenie wiedzy z zakresu analizowanych treści.

Skala ocen:

51%-60% (wyniki maksymalnego) – dostateczny (3,0; E)

61%-70% – dostateczny plus (3,5; D)

71%-80% – dobry (4,0; C)

81%-90% – dobry plus (4,5; B)

91%-100% – bardzo dobry (5,0; A)

Zakres tematów:

1. Kryzys psychologiczny: charakterystyka kryzysu, wydarzenia krytyczne, przebieg kryzysu, rodzaje kryzysów psychicznych, wzrost potraumatyczny.

2. Ogólne idee i paradygmaty interwencji w kryzysie psychicznym.

3. Modele interwencji kryzysowej.

4. Klient i interwent: charakterystyka aktorów procesu interwencji w kryzysie.

5. Społeczna recepcja interwencji w kryzysie: wyzwania i pułapki.

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacje przypadków, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:45 - 15:15, sala Zajęcia zdalne
Marcin Moroń 12/12 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)