Literatura: |
Zalecana literatura:
(Są to tylko propozycje literatury do pogłębienia zagadnień poruszanych na zajęciach)
L. Ferry, Filozofia. Najpiękniejsza historia ( La Plus Belle Histoire de Philosophie), wyd. czarna Owca 2016, tłum. E. Aduszkiewicz, A. Aduszkiewicz.
L. Ferry, Jak żyć ? (Apprendre à vivre : Traité de philosophie à l'usage des jeunes générations), wydawnictwo Czarna owca 2011, tłum. E. Aduszkiewicz.
L. Ferry,Co to jest człowiek, (Qu'est-ce que l'homme?), Państwowy Instytut Wydawniczy 2003, tłum. M. Milewska.
L. Ferry, Człowiek Bóg czyli o sensie życia, (Homme-Dieu ou Le sens de la vie), Państwowy Instytut Wydawniczy 1998, tłum. Andrzej i Hanna Miś.
L. Ferry, La révolution de l’amour: pour une spiritualité laïque : esai, Paris 2012.
M. Chmielewski, Duchowość, w : Leksykon duchowości katolickiej, red. M. Chmielewski, Lublin-Kraków 2002, s. 226-232.
W. Seremak, Humanizm, w: Leksykon duchowości katolickiej, red. M. Chmielewski, Lublin-Kraków2002, s. 341-342.
S. Kowalczyk, Humanizm chrześcijański, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki i inni, Lublin-Kraków 2002, s. 524-526.
K. Kaucha, St. Kowalczyk, Człowiek, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki i inni, Lublin-Kraków 2002, s. 293-298.
H. de Lubac, Dramat humanizmu ateistycznego, tłum. A. Ziernicki Kraków 2004.
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”.
Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium, Rzym 2013.
|
Zakres tematów: |
1. Ogólna prezentacja myśli Luca Ferry.
2. Charakterystyka I humanizmu według Ferry
a) problematyka sensu życia
b) cztery pryncypia sensu
c) autonomia kultury europejskiej
3. Nowy humanizm
a) miłość – nowym pryncypium sensu
b) trzy znaczenia terminu miłość (analityczne, historyczne, filozoficzne)
c) miłość możliwością przejścia od I do II humanizmu
d) podstawowe zadanie dla nowego humanizmu: troska o wartości moralne i wartości duchowe
e) kwestia duchowości świeckiej
f) nowa wizja świata (pryncypium kosmologiczne, teologiczne i humanistyczne, pryncypium dekonstrukcji)
4. Jezus Chrystus jako „prekursor” „nowego humanizmu”
5. Próba oceny refleksji Ferry w świetle Konstytucji duszpasterskiej o Kościele w świecie współczesnym "Gaudium et spes" i innych tekstów Magisterium Kościoła.
|