Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

"Nowy humanizm" i "świecka duchowość" propozycją Luca Ferry dla człowieka XXI wieku. Próba oceny 11-KRK-T-215
Wykład (W) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Literatura:

Zalecana literatura:

(Są to tylko propozycje literatury do pogłębienia zagadnień poruszanych na zajęciach)

L. Ferry, Filozofia. Najpiękniejsza historia ( La Plus Belle Histoire de Philosophie), wyd. czarna Owca 2016, tłum. E. Aduszkiewicz, A. Aduszkiewicz.

L. Ferry, Jak żyć ? (Apprendre à vivre : Traité de philosophie à l'usage des jeunes générations), wydawnictwo Czarna owca 2011, tłum. E. Aduszkiewicz.

L. Ferry,Co to jest człowiek, (Qu'est-ce que l'homme?), Państwowy Instytut Wydawniczy 2003, tłum. M. Milewska.

L. Ferry, Człowiek Bóg czyli o sensie życia, (Homme-Dieu ou Le sens de la vie), Państwowy Instytut Wydawniczy 1998, tłum. Andrzej i Hanna Miś.

L. Ferry, La révolution de l’amour: pour une spiritualité laïque : esai, Paris 2012.

M. Chmielewski, Duchowość, w : Leksykon duchowości katolickiej, red. M. Chmielewski, Lublin-Kraków 2002, s. 226-232.

W. Seremak, Humanizm, w: Leksykon duchowości katolickiej, red. M. Chmielewski, Lublin-Kraków2002, s. 341-342.

S. Kowalczyk, Humanizm chrześcijański, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki i inni, Lublin-Kraków 2002, s. 524-526.

K. Kaucha, St. Kowalczyk, Człowiek, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki i inni, Lublin-Kraków 2002, s. 293-298.

H. de Lubac, Dramat humanizmu ateistycznego, tłum. A. Ziernicki Kraków 2004.

Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”.

Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium, Rzym 2013.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach

- aktywny udział w dyskusji dotyczącej podejmowanej problematyki podczas zajęć;

- na zakończenie semestru ustna weryfikacja znajomości zagadnień podejmowanych na zajęciach.

Zakres tematów:

1. Ogólna prezentacja myśli Luca Ferry.

2. Charakterystyka I humanizmu według Ferry

a) problematyka sensu życia

b) cztery pryncypia sensu

c) autonomia kultury europejskiej

3. Nowy humanizm

a) miłość – nowym pryncypium sensu

b) trzy znaczenia terminu miłość (analityczne, historyczne, filozoficzne)

c) miłość możliwością przejścia od I do II humanizmu

d) podstawowe zadanie dla nowego humanizmu: troska o wartości moralne i wartości duchowe

e) kwestia duchowości świeckiej

f) nowa wizja świata (pryncypium kosmologiczne, teologiczne i humanistyczne, pryncypium dekonstrukcji)

4. Jezus Chrystus jako „prekursor” „nowego humanizmu”

5. Próba oceny refleksji Ferry w świetle Konstytucji duszpasterskiej o Kościele w świecie współczesnym "Gaudium et spes" i innych tekstów Magisterium Kościoła.

Metody dydaktyczne:

Student zapoznaje się z zaproponowanymi tekstami oraz treścią wykładu;

- podejmuje próbę zrozumienia złożoności problematyki francuskiego filozofa L. Ferry dotyczących pojęcia humanizmu, roli chrześcijaństwa we współczesnym zsekularyzowanym społecseństwie;

- podejmuje próbę oceny współczesnych propozycji L. Ferry w perspektywie przesłania Jezusa Chrystusa oraz Konstytucji duszpasterskiej o Kościele w świecie współczesnym "Gauidium et spes".

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, (sala nieznana)
0/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)