Literatura: |
• Argyle, M. (2004). Przyczyny i korelaty szczęścia. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 165-204). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Brol, M., Skorupa, A. (2014). Psychologiczna Praca z Filmem. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
• Bałutowski D. (2010). Jak oglądać filmy z młodzieżą. Film fabularny w psychoedukacji, terapii, profilaktyce. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
• Lilienfeld, S.O., Lynn, S.J., Ruscio, J., Beyerstein, B.L. (2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej: półprawdy, ćwierćprawdy i kompletne bzdury. Przeł. D. Sagan. Warszawa: Wydawnictwo CiS.
• Makowski, M. (2013). Edukacja psychologiczna w serialu HBO „Bez tajemnic”. Przez rozrywkę do poznania. W: A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.), Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze (s. 71—88).Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
• Myers, D.G. (2004). Bliskie związki a jakość życia. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 204-235). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Przybyła-Basista, H. (2006). Mediacje rodzinne w konflikcie rozwodowym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 55-76; s. 91-102.
• Rose, G. (2010). Interpretacja materiałów wizualnych: krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Przeł. E. Klekot. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Wedding, D., Boyd, M.A., Niemiec, R.M. (2014). Kino i choroby psychiczne. Filmy, które pomagają zrozumieć zaburzenia psychiczne. Przeł. K. Strzałkowska. Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.
• Wojnicka, J. (2010). Kino — świat w obiektywie kamery. W: W. Godzic, A. Drzał-Sierocka (red.), Media audiowizualne (s. 15—62). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
|
Zakres tematów: |
Zagadnienia wprowadzające: Związki psychologii i filmu, ujęcie historyczne oraz współczesne problemy i tendencje. Znaczenie i obszary psychologicznej pracy z filmem.
Jak interpretować materiał filmowy pod kątem psychologicznym.
Psychologia filmowców (filmy jako odbicie psychiki filmowców, filmowcy wykorzystujący psychologię).
Psychologia w filmach (psychologiczne zachowania w filmach, nieświadomość w filmach, leczenie psychologiczne w filmach, zaburzenia psychiczne w filmach).
Psychologia widza filmowego. Badania na gruncie psychologii poznawczej.
Film jako bodziec. Znaczenie i kontrowersje terapeutycznej roli filmu.
Psychologia bohatera filmowego.
Edukacyjna rola filmu. Film jako współczesna metoda aktywizacyjno-szkoleniowa stosowana w pracy z szerokim odbiorcą.
Pięć kategorii metod pracy z filmem. Podstawowe zasady pracy z filmem.
Film w pracy z dziećmi i młodzieżą. Szanse i zagrożenia. Warsztat pracy z filmem animowanym.
Problematyka agresji na ekranie. Przegląd badań psychologicznych.
Film a utrwalanie mitów i propagowanie prawd psychologicznych. Filmowy wizerunek psychologa.
Film jako lustro przemian społecznych. Pętla sprzężeń zwrotnych społeczeństwo-media-społeczeństwo.
Seriale i zmiany społeczno-kulturowe oraz wizja (nie)rzeczywistości.
Film w badaniach własnych. Prezentacja wyników serii eksperymentów i wniosków aplikacyjnych z nich płynących.
|