Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet 2. Zdrowie i psychologia pozytywna- ujęcie praktyczne 06-PS-SM-102.08
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

B. Gulla, K. Tucholska (2007). Psychologia pozytywna – krytyczna analiza koncepcji. Studia z Psychologii w KUL, 14, s. 107-13

Fernández-Ríos, L., Cornes, J.M. (2009). A critical review of the history and current status of positive psychology. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud / Annuary of Clinical and Health Psychology, 5, 7–13.

Kaczmarek, Ł. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne. Poznań: wyd. Media. R 1.1-1.6

Held, B.S. (2004). The negative side of positive psychology. Journal of Humanistic Psychology, 44(2004), 9–46.

Kwiatek, P., & Wilczewska, K. (2015). Czym jest a czym nie jest psychologia pozytywna? Poszukiwanie paradygmatu. Seminare. Poszukiwania naukowe, 4(36), 135-145.

Kaczmarek, Ł. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne. Poznań: wyd. Media. R 2.8

Sin, N. L., i Lyubomirsky, S. (2009). Enhancing well-being and alleviating depressive symptoms with positive psychology interventions. A practice-friendly meta-analysis. Journal of Clinical Psychology: In Session, 65,467-487.

Khaw, D., & Kern, M. (2014). A cross-cultural comparison of the PERMA model of well-being. Undergraduate Journal of Psychology at Berkeley, University of California, 8(1), 10-23.

Goodman, F. R., Disabato, D. J., Kashdan, T. B., & Kauffman, S. B. (2018). Measuring well-being: A comparison of subjective well-being and PERMA. The Journal of Positive Psychology, 13(4), 321-332.

Kossakowska M. (2016). Projekt Dobre Życie. Sopot: Smak słowa

Kaczmarek, Ł. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne. Poznań: wyd. Media. R4

Burton, Ch.M. i King, L.A. (2004). The health benefits of writing about intensely positive experiences. Journal of Research In Personality, 38, 150-163

Fredrickson, B.L., Losada M.F. (2005). Positive affect and the complex dynamics of human flourishing. American Psychologist, 60, pp. 678–686.

KACZMAREK, Ł. (2009). Resiliency, stress appraisal, positive affect and cardiovascular activity. „Polish

Psychological Bulletin”, 40, pp. 46–53.

Kaczmarek, Ł. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne. Poznań: wyd. Media. R4

Burton, Ch.M. i King, L.A. (2004). The health benefits of writing about intensely positive experiences. Journal of Research In Personality, 38, 150-163

Fredrickson, B.L., Losada M.F. (2005). Positive affect and the complex dynamics of human flourishing. American Psychologist, 60, pp. 678–686.

KACZMAREK, Ł. (2009). Resiliency, stress appraisal, positive affect and cardiovascular activity. „Polish

Psychological Bulletin”, 40, pp. 46–53.

Nansook Park & Christopher Peterson (2009) Character Strengths: Research and Practice, Journal of College and Character, 10:4.

WONG, Y.J. (2006). Strength-centered therapy: a social constructionist, virtues-based psychotherapy.

„Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training”, 43, pp. 133–146.

Larsen, J.T., Hemenover, S.H., Norris, C.J., Cacioppo, J.T. (2002). Turning adversity to advantage:

on the virtues of the coactivation of positive and negative emotions. W: L.G. Aspinwall, U.M. Staudinger (eds.). A psychology of human strengths: Fundamental questions and future directions for a positive psychology. Washington, DC: American Psychological Association, pp. 211–226.

Joseph, S. (2015). Positive Psychology in Practice. Wiley&Sons: NJ. R 8

Gruszecka E. (2011). Wdzięczność a szczęśliwe życie. Psychologia Społeczna, 6/4, 316-330

Gruszecka E. (2003). Poczucie wdzięczności: próba opisu i wyjaśnienia. Psychologia Jakości Życia, 2, 207-228.

Emmons, R. A., & Stern, R. (2013). Gratitude as a psychotherapeutic intervention. Journal of clinical psychology, 69(8), 846-855.

M. Rosa Elosúa (2015) The Influence of Gratitude in Physical, Psychological, and Spiritual Well-Being, Journal of Spirituality in Mental Health, 17:2, 110-118,

Magyar-Moe, J.L. (2009) Therapist’s guide to positive psychological interventions. New York: Elsevier.

Jose, P. E., Lim, B. T., & Bryant, F. B. (2012). Does savoring increase happiness? A daily diary study. The Journal of Positive Psychology, 7(3), 176-187.

Quoidbach, J., Berry, E. V., Hansenne, M., & Mikolajczak, M. (2010). Positive emotion regulation and well-being: Comparing the impact of eight savoring and dampening strategies. Personality and individual differences, 49(5), 368-373.

Kiken, L. G., Lundberg, K. B., & Fredrickson, B. L. (2017). Being present and enjoying it: Dispositional mindfulness and savoring the moment are distinct, interactive predictors of positive emotions and psychological health. Mindfulness, 8(5), 1280-1290.

Kahrilas, I. J., Smith, J. L., Silton, R. L., & Bryant, F. B. (2020). Savoring the moment: A link between affectivity and depression. International Journal of Wellbeing, 10(2).

Seligman, M. (2011). Pełnia życia : nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Poznań: Media Rodzina.

Seligmann, M. ( 2005). Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia. Poznań: Media Rodzina.

Hariri, M., & Khodami, N. (2011). A study of the efficacy of teaching happiness Based on the Fordyce method to elderly people on their life expectancy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1412-1415.

Rabiei, L., Mazaheri, M. A., Masoudi, R., & Hasheminia, S. A. M. (2014). Fordyce happiness program and postpartum depression. Journal of research in medical sciences: the official journal of Isfahan University of Medical Sciences, 19(3), 251.

Thomas C. Bailey , Winnie Eng , Michael B. Frisch & C. R. Snyder (2007) Hope and optimism as related to life satisfaction, The Journal of Positive Psychology, 2:3, 168-175,

C. R. Snyder (2002) Hope Theory: Rainbows in the Mind, Psychological Inquiry, 13:4, 249-275,

Mann, T. (2001). Effects of future writing and optimism on health behaviors in HIV-infected women. Annals of Behavioral Medicine, 23(1), 26-33.

Peterson, C., & Bossio, L. M. (2001). Optimism and physical well-being. Optimism and pessimism: Implications for theory, research, and practice, 127-145.

Seligman, M. (2002). Optymizmu można się nauczyć. Poznań: Media Rodzina

Linley, P. A. i Joseph, S. (2007) (red.). Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: PWN. R17

McCullough, Michael & Witvliet, Charlotte. (2001). The psychology of forgiveness. In: C.R. Snyder (2001) Handbook of Positive Psychology, Oxford University Press

vanOyen-Witvliet, C., Ludwig, T., & Bauer, D. J. (2002). Please forgive me: Transgressors’ emotions and physiology during imagery of seeking forgiveness and victim responses. Journal of Psychology and Christianity, 21, 219.

Magyar-Moe, J.L. (2009) Therapist’s guide to positive psychological interventions. New York: Elsevier.

Witvliet, C. V. O., Ludwig, T. E., & Laan, K. L. V. (2001). Granting forgiveness or harboring grudges: Implications for emotion, physiology, and health. Psychological science, 12(2), 117-123.

Joseph, S. (2015). Positive Psychology in Practice. Wiley&Sons: NJ. R 7

Hurris, R. (2018). Zrozumieć ACT. Sopot: GWP. R.11

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń – projekt dotyczący stworzenia interwencji pozytywnej i zastosowania jej w swoim doświadczeniu:

a. Uzasadnienie teoretyczne

b. Interwencja pozytywna – plan

c. Propozycja pomiaru przed i po jako wskaźnika skuteczności – z uzasadnieniem

d. Efekty

e. Subiektywne doświadczenie własne

Zakres tematów:

1. Czy psychologia pozytywna jest warta uwagi?

2. Dobrostan wg Seligmana – podstawowe filary: pozytywne emocje, sens życia, pozytywne relacje, osiągnięcia, zaangażowanie.

3. Wzbudzanie i intensyfikowanie pozytywnych emocji

4. VIA – angażowanie sił sygnaturowych w codzienne aktywności

5. Maximizing vs Satisficing

6. Wdzięczność i życzliwość

7. Slow and savor! Delektowanie się

8. Optymizm i nadzieja

9. Przebaczenie

10. Wartości

11. Altruizm i życzliwość

12. Znaczenie i cel w życiu

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca w grupach, prezentacje multimedialne, tworzenie projektu interwencji

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 13:45 - 15:15, sala Zajęcia zdalne
Jagoda Różycka 24/24 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)